Glasvliesbehang om een hoek vouwen

Amazon62

  • #1
Hallo,

Wellicht heeft iemand een tip. Als ik glasvliesbehang (glad en voorgeschilderd) om een hoek heen wil vouwen, dan ontstaan er allemaal vouwtjes/kreukels in het vlies. Omdat het zo stug is wil het niet mooi vouwen. Hoe kan ik dit voorkomen?

Het betreft een gipswand.

Alvast bedankt.

Gr Maarten
 

Yvan

  • #2
Dat doe ik nooit. Bij een buitenhoek behang ik tot even voorbij de hoek, ik snij strak af met een stanleymes en ik laat drogen. De dag erna hang ik de volgende band een centimtertje voorbij de hoek en ik snij weer strak af.

Ik gebruik wel nooit voorgeschilderde tasso (=glasvliesbehang): ik behang en schilder. Dat maakt het mogelijk om foutjes wat te verbergen, maar het is meer werk.
 

Amazon62

  • #3
Ja, maar ook dan moet je dus wel de hoek om met het behang.. Ik heb gemerkt dat als de hoek perfect scherp is (gipswand met stalen hoeklijn), het wel goed gaat. Een oud muurtje gaat niet echt lekker.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Je zou het glasvezel eerst scherp kunnen vouwen op de behangtafel en met de hoek beginnen
 

Yvan

  • #5
@ Amazon62
Nee. Ik behang tot even voorbij de hoek, maar het behang wordt niet omgeplooid. Nadat het gedroogd is neem ik zo'n breeklemet van een hobbymes, ik leg het plat tegen het nog niet behangen muurdeel, ik gebruik dat dus als geleider, en ik snij het overtollig behang weg.

Daarna behang ik het nog niet behangen muurdeel op dezelfde manier en, na drogen, werk ik op dezelfde manier, nu het eerst behangen muurdeel gebruikend als geleider.

Als het nodig is (meestal niet) ga ik er, nadat alles gedroogd is, nog even over met een scheermesje. Veel werk, maar het resultaat is goed, zie foto van zo'n deels reeds geschilderde buitenhoek, die bepaald niet "strak" gepleisterd was...



In binnenhoeken behang ik tot een centimetertje voorbij de hoek, ik hang de volgende band, ook weer tot een centimetertje voorbij de hoek, ik duw beide lagen zo strak mogelijk in de hoek met een behangmes, behangspatel (of hoe heet zo'n ding, zie foto).



Daarna duw ik beide lagen nog eens strak in de hoek met het behangmes, terwijl ik tegelijk met een hobbymes, naast het behangmes gehouden, de twee lagen doorsnij.
In het slechtste geval is er een spleetje van 1/10mm of zo, maar dat verdwijnt volledig na schilderen en in elk geval is het resultaat stukken beter dan als ik in de hoek zou vouwen, zie foto.



Het probleem is, in mijn ervaring, vaak niet alleen de hoek zelf, maar net voorbij de hoek. Omdat die wat schots en scheef is, krijg je er net voorbij die bulten en blazen, waar je niks mee kan aanvangen. Daarom doe ik het dus zo. Tegelijk zorg ik ervoor, dat ik voorbij de hoek, weer helemaal waterpas zit met mijn behang.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu