Gelaagd enkel glas plaatsen blokhut

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Ik ga volgende week 3 ruitjes plaatsen in mijn blokhut. De keuze is gevallen op gelaagd enkel glas 33.2: dus 2 x 3 mm glas met daartussen 2 lagen folie. De sponning is rondom 25 mm diep.

Graag had ik nog wat tips gehad m.b.t. de juiste maat van het glas en hoe het precies te plaatsen.

Ik had het volgende in mijn hoofd. Is deze werkwijze goed?
- Glasband in sponning;
- Ruitje er in op stelblokjes onder en aan de zijkant;
- Glasband op glaslatten en deze vastnieten.
- De kier tussen ruit en kozijn / glaslat afkitten met glaskit.

De sponningmaten zijn 560x654 mm en 752x656 mm.

- Hoeveel mm ruimte moet er tussen de ruit en het kozijn zitten?
- Welke glaslatjes heb ik nodig qua maatvoering en profiel?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
1. Sponningen 2x grondverven of 2x randsealer transparant
2. Glasband in de sponning plaatsen
3. Ruit op 2 steunblokjes plaatsen, glas mag nergens sponning raken, omtrekspeling: sponningmaat -5 mm
4. Meranti glaslatten gebruiken, voor boven en stijlkanten C1of A1 ( 17x19 of 17×15 ) , voor de onderste een meranti neuslat gebruiken zonder vingerlassen ( 8 mm korter zagen dan breedte sponning ).Alle kopse kanten 2x gronden of sealen.
5. Glasband op de glas-en neuslatten plakken en nooit nieten natuurlijk
6. Glas- en neuslatten plaatsen met rvs brads of bolkopschroeven
7. Ms-polymeerkit aanbrengen als topafdichting en de speling van de neuslatten, 4 mm aan elke zijde, hiermee ook opvullen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dank je wel Kees de schilder voor je reactie. Dat je glasband niet moet nieten wist ik. Ik bedoelde met nieten (tacken) de glaslatten :D .

- Waarom geef je aan dat de onderste glaslat een neuslat moet zijn? Is daar nog een reden voor?
- Klopt het dat de bovenste en onderste glaslat over de volle breedte moeten en dat de staande glaslatten daar tussen komen?
- Moet ik alleen bij de onderste glaslat korter gemaakt worden dan de breedte van de sponning, of geldt dit ook voor de bovenste en de staande glaslatten?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Beste Bert,

Je "moet" niks maar mag alles. Een neuslat valt geheel over de onderdorpel
biedt veel meer bescherming dan een ( ventilatie) glaslat die vaak een rand van die onbeschermd laat waar vuil vocht achter blijven wat rot veroorzaakt.

Eerst de horizontale latten waarbij je na passen onder ( daar waar de neuslat komt, de verticale latten 2 a 3 mm korter neemt ( schuin afzagen naar afhelling neuslat en afvullenmet de glaskit. Afsnuiten van de verticale kan ook, maar dat vindt ik persoonlijk niet zo'n elegante oplossing. Het idee daarachter is dat de afwatering langs die latten dan beter verloopt.

Bij renovatie en nieuwbouw gebruiken we geen ventilerende glaslatten meer maar neuslatten, al gebiedt de waarheid dat dit voorschrift is voor dubbele beglazing. Blijft staan dat in alle gevallen de neuslat veel meer bescherming geeft. Je plaatst deze op 5mm blokjes voor de ventilatie.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Beste Kees,

Bedankt weer voor je uitleg. Ik begrijp dus dat de neuslat niet op de sponning rust, maar op blokjes steunt? De opening tussen sponning en neuslat (aan de onderkant) blijft dus open voor ventilatie?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Ja Bert, water werkt cappilair, condens ook, dus dat gaat tussen lat en sponning kruipen. Bij stijlen heb je dat niet, bij dorpels wel.
Die (rode 5mm) stelblokjes leg je 10 cm uit de hoek en om de ca. 40 cm iets schuin naar voren voor betere afwatering.
Zet die steunblokjes vast door de brads of schroeven erdoorheen aan te brengen.
Misschien theoreties geneuzel, maar zo krijgen wij de voorschriften ook toegeschoven. En ik moet zeggen: ja, zo werkt het wel qua duurzaamheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu