Fundering voor schuurtje van 400x280

Joostg

  • #1
Hi all,

Wij hebben een schuur samengesteld bij merk niet relevant - mod, 400 breed, 280 diep en 265 hoog. De dikte van de wanden is 44mm. De vloer zal geïsoleerd worden.

Nu ben ik aan het uitzoeken hoe ik de fundering het beste kan aanbrengen. Ik zie echter op internet veel verschillende oplossingen (ook op dit forum).

Wat ik nu wil doen

- Ter grote van 399x279 een gat uitgraven op een diepte van 30 cm (schuur overlapt 1 cm zodat ik geen last heb van terugspattend regenwater)
- Bekisting aanbrengen van multiplex.
- Gat opvullen met 10cm fijnzand en dit goed vlak aanstampen en vlak maken.
- Leidingen trekken
- Op oude tegels bewapeningsmatten leggen over de hele afmetingen van het gat.
- Gat volstoren met beton ter hoogte van 20cm (ongeveer 2 m3.
- Bovenkant natspuiten, afdekken met zeil en een week laten uitharden.

Is bovenstaande een goed stappenplan? Of is dit veel te veel/ te weinig?

Ik hoop echt op jullie tips, voor mij de eerste keer dat ik een fundering aanbreng.

Als laatste, via de betoncentrale heb ik een offerte aangevraagd voor 2m3 beton. Dat is prima betaalbaar, echter het huren van de betonpomp met 25 meter slang is net zo duur als het beton zelf. Dat voelt wat zonde. Ik weet echter niet hoe dit normaliter gaat. Kun je bijvoorbeeld het beton ook met kruiwagens naar het gat rijden en wacht de betonwagen daar op totdat je met weet ik veel hoeveel kruiwagens het beton richting het gat hebt gebracht? Of zijn hier slimmmere/betere oplossingen voor?

Ps: ik zie nu in een youtube filmpje:
dat men de fundering "boven" het gras uit laat komen. Is dat slim om te doen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat voor ondergrond?

Graaf het gat precies op diepte zodat je niets hoeft aan te vullen. Ongeroerde grond is beter.

De vloer boven het maaiveld uit laten komen uiteraard. Anders stroomt regenwater je schuur in en gaat het hout rotten.

Een vloer van 10cm dikte is in principe voldoende voor een schuurtje. Aan de randen kan het iets dikker.

Betonstorten wordt vaker met kruiwagens gedaan. Regel wel wat extra kruiwagens en mannetjes zodat je geen wachttijd extra krijgt berekend.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Vergeet niet dat de randen van de betonplaat tot onder de vorstgrens moeten komen (de zogenaamde vorstrand. Op deze manier kan de vloer niet opvriezen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu