Fundering houten recreatiewoning

Akkerwinde

  • #1
Binnenkort willen we een recreatiewoning bouwen van hout, daarmee hebben we eerder al ervaring opgedaan maar nog niet met een fundering van beton, hierbij een aantal vragen waarop ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.

1) Wanneer kun je nu eigenlijk wel/niet een betonplaat met vorstrand storten? Van alles wat ik zie zegt men dat het bedoeld is voor lichte gebouwen, nu is de vraag, wat is licht? De insteek is om een houten recreatiewoning te bouwen op zandgrond, 60m2, met halve verdieping, geschatte gewicht is ongeveer 7000-8000 kg.

Door twijfel en wel de 'wil' om het kwalitatief goed neer te zetten heb ik een schets gemaakt waarin ik strokenfundering heb aangehouden. Kan iemand mij vertellen of ik op het goede spoor zit? (Uiteraard voor bouwen nog bouwkundige naar laten kijken maar wil het graag ook begrijpen!)



P.s. de twee stukken beton links hoort gewoon bij elkaar hoor, maar vanwege maatvoering even apart erop gezet.

Afbeeldingen via klusidee plaatsen svp - mod
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
Het kan allebei in dit geval. Het is een kostenoverweging, bij een strokenfundering is de bekisting goedkoper, maar moet je twee keer beton laten komem, dus zeer waarschijnlijk ook 2x toeslag kleine vracht. Bij een plaat met vorstelijke is de bekisting wat bewerkelijker, zeker als er een sponning in moet, maar je hoeft niet aan peil te metselen, één keer beton laten komen.
Moet er nog grondverbetering onder, of zodra de toplaag weg is heb je dan goed zand?
 

Akkerwinde

  • #3
Bedankt voor je reactie! De zandgrond ligt op zo'n 20-25 cm onder het peil, mijn inziens ideaal. Is de vorstrand bewerkelijk vanwege overgang van bewapening? De vorstranden die ik elke keer zie in voorbeelden hebben schuine kant aan de binnenzijde, waar is dit eigenlijk goed voor?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Akkerwinde schreef:
1) Wanneer kun je nu eigenlijk wel/niet een betonplaat met vorstrand storten?
Als de ondergrond stevig genoeg is, kan je een complete woning op een vorstrand zetten. Een constructeur kan dit bepalen voor je.

Het getekende detail is niet echt een vorstrand. Je hebt bovendien een flinke koudebrug, want de isolatie van de vloer loopt niet door in de wand.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #5
Akkerwinde schreef:
De vorstranden die ik elke keer zie in voorbeelden hebben schuine kant aan de binnenzijde, waar is dit eigenlijk goed voor?
Dan heb je daar geen (verloren) bekisting nodig, verticaal blijft het zand niet uit z'n eigen staan.
 

Akkerwinde

  • #6
Bedankt voor alle input, heb weer de nodige uurtjes informatie opgedaan en heb een opzet gemaakt met vorstrand. Naar mijn idee een betere oplossing. Ik heb echter om ervoor te zorgen dat beton niet eronder uit steekt de wand deels op de EPS gezet, is dit mogelijk?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Dat is een prima oplossing. Kan nog steeds ook met isolatie op de vloer, zolang die maar aansluit op de wand.

De schuine kant van de vorstrand is volgens mij vooral omdat dit beton scheelt. En dus goedkoper. De diepte is belangrijker dan de breedte onderaan.
 

Marco79

  • #8
De "vorstrand" voorzien we eigenlijk (zoals de naam al doet vermoeden) om de vorst onder te plaat tegen te gaan. Als we geen vorst zouden hebben, zouden we enkel een betonnen vloer kunnen toepassen.
Wat ik tegenwoordig ook vaak tegenkom is dat men zo'n prefab PS-kist "ingraaft".

gr Marco
[constructeur]
 

Akkerwinde

  • #9
Bedankt voor alle reacties, het heeft ons veel geholpen maar door wat wijzigingen heb ik het opnieuw getekend.



Vraag:

Kan mijn houtskeletbouw wanden (235mm) op de dekvloer staat zoals hij nu is afgebeeld?

Is 15cm dik genoeg voor een constructievloer, denkend aan een houtskeletbouw recreatiewoning a 60m2.

Ik wil uiteindelijk graag nog een expert raadplegen maar het is mij ook vooral te doen om er zelf wat uit te leren.
 

Akkerwinde

  • #10
Kleine correctie, zoveel EPS onder wanden kan niet goed zijn.

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Mij lijkt, het water van de gevel moet niet op de isolatie uitkomen. Er moet iets van een druiplip komen. Dan voorkom je voor altijd dat het water op den duur toch naar binnen zou kunnen komen.
 

Akkerwinde

  • #12
Verhip, ik had er wel aan gedacht maar niet getekend. Ik dacht eraan om dat zo'n 40mm naar onder te verplaatsen. Dat lijkt me wel voldoende toch? Daarna EPS nog even schuin afsnijden vanaf dat punt. :cool:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Je maakt zo wel een aardige koudebrug. Je kan de HSB ook op stalen beugels plaatsen. Dan loopt de isolatie door langs de beugel.
 

Ralph

  • #14
HSB op de constructievloer zetten en de vloer schalingdikte terug schalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu