Elektrische motor aansluiten

Klusbarry

  • #1
Al enige tijd probeer ik uit te vogelen hoe ik mijn oude wasmachinemotor aangesloten krijg op een walsenmolen die ik wil aandrijven zodat hij 150RPM maakt.
Tot dusver ben ik er achter gekomen dat ik niet zoveel aansluitingen hoef te maken als ik aanvankelijk dacht. Schijnbaar is het voldoende om de nul en de fase aan de sluiten en twee draden door te verbinden om hem werkend te krijgen. Maar nu komt nog de uitdaging om de spanning of toerental te regelen. Hieronder een paar foto's van het type en de manier van aansluiting:







Na wat zoeken kon ik in dit filmpje zien hoe ik hem werkend kan krijgen. Maar aangezien mijn Italiaans nog niet helemaal is wat het moet zijn weet ik nog niet precies welke draden ik moet doorverbinden. De nul en de fase zijn wel te zien zoals afgebeeld op de foto.

De overbrenging zal gaan d.m.v. een riem en een 'vliegwiel' wat ik uit dezelfde wasmachine gedemonteerd heb. Het is absoluut belangrijk dat de uiteindelijk snelheid van de walsen in de molen een toerental hebben van tussen de 100 en 300 RPM

Ik hoor graag of iemand een oplossing weet. (het liefst een budget vriendelijke)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu