Eiken keukentafel opnieuw behandelen

Mjloewens

  • #1
Gegroet vanuit Nieuw Zeeland!

Wij zijn in 1978 naar NZ gegaan en hadden eiken meubelen meegenomen. Nu is de keukentafel aardig verkleurd over de jaren door het hoge UV gehalte hier: de lak die erop is en het meeste in de zon is geweest is wit uitgeslagen en waar het kleed op de tafel lag is de tafel nog mooi donker (E40) echter naast het kleed is het eiken aardig licht geworden.

Ik heb in het verleden wel eens wat van eiken gemaakt en gemalen walnoten buitenkanten in water opgelost en eiken daarmede gekleurd. Echter deze tafel wil ik op de juiste manier aanpakken en er zijn hier geen commerciele bedrijven die dit voor mij kunnen ondernemen. Dus we zullen het wel zelf moeten doen, uiteindelijk is de tafel veel te mooi (het is een bijna 5 cm dik soliede blad) om weg te doen.

Gaarne advies hoe ik hier overweg mee moet, bij voorbaat dank. Marinus
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Eeen massief eiken blad is inderdaad een kostbaar object.

U begint met reinigen van het blad. Dit doet u voor eiken het beste met een biologische verfreiniger.

Schuren is hier het devies, en wel met de nerf mee. Begin met P100 en verwijder hier de oppervlakte aanslag / resterende laklagen mee. Schuur na met P 240.

Hierna hebt u een egaal oppervlak verkregen wat u opnieuw kunt lakken. Kiest u wederom voor een transparante houtafwerking kijk dan even in uw Pb voor een uitstekend prouct om eiken tot leven te brengen. Laat het product desnoods overkomen uit Nederland indien dit niet bij u verkrijgbaar is.
 

Mjloewens

  • #3
Hartelijk dank. Schuren is een oplossing waaraan gedacht werd echter over de loop der tijden zijn er de nodige deuken en pitten in het hout ontstaan en tenzij er een flink stuk afgehaald wordt blijven deze bestaan. Kan uiteraard trachten deze te minimaliseren door het hout plaatselijk te stomen maar aangezien in enkele deuken de nerf gebroken is heb ik daar niet al te veel hoop op.

Het probleem is daarna dat wanneer ik het blad opnieuw wil kleuren deze plekken (als ze blijven bestaan) niet dezelfde kleur meekrijgen.

Uiteraard willen wij het een transparante afwerking geven, misschien iets donkerder, meer E50.

Het andere probleem is het kopse hout en hoe of dat kleur gaat aannemen. Ik ga eerst maar eens wat eiken kopen en experimenteren of ik die nerf aan de kopse kant kan afsluiten voordat ik met kleursel aan de gang ga.

Een familielid suggereerde het logen van het hout maar met mijn slechte gezondheid sta ik nu niet bepaald te trappelen om te gaan experimenteren / werken met aggressieve chemicalien. Daar tegenover staat dat het wel mooi de rommel uit de deuken verwijdert.

Hoogglans is nu niet iets wat me aantrekt anders zou ik wel een goede lak weten (die uit Nederland komt) en die mijn vader op de werf gebruikte om boten te lakken. Individueel een vloeistof uit het buitenland te laten komen is erg moeilijk vanwege de regels op verzenden tegenwoordig. Had ook al getracht wat uit de Verenigde Staten hierheen te laten sturen maar vergeet het maar.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Best Mjloewens. Uw starinfo was als volgt: een blad met kleurverschil. Nu komen daar pitten en deuken bij en hooggglans wilt u niet.
Ik zou bijna vragen: anders nog?

Ik ga er nu vanuit dat dit de complete situatie is.

Om van deze deuken en pitten af te geraken moet het blad compleet door een Vandiktebank. Hiermee kan mm voor mm worden afgeschaafd totdat de beschadigingen eruit zijn.

Kopse zijden kleuren altijd donkerder, ook met blanke lak, hoogglans of niet. De in uw Pb genoemde vernis is er ook in mat en zijdeglans. Global Express / UPS levert dat bij u aan de deur af in de VS zo vernam ik van een kennis die in Torrence ( CA) woont...
 

Mjloewens

  • #5
He, he. Nee niets meer. Maar ja wat is er te verwachten na al die jaren gebruik als een echte keuken tafel? Gelukkig is het blad verder in perfecte conditie (geen krimpscheuren of lijmnaden die zijn los gesprongen) en het is dik genoeg. Ik zal er verder naderhand wel een router over heen moeten halen om de afronding aan de randen te herstellen.

Ik zal de lokale firma eens opbellen voor wat zijdeglans en eens gaan zoeken voor een bedrijf dat een groot genoege vlaktebank heeft.

Met vriendlijke groet, Marinus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu