Eiken houten tafel maken

ThomasBrok

  • #1
Beste klussers,

Ik wil een rechthoekige (250 bij 80 cm) eiken houten tafel maken met een viertal poten. Voor ik hiermee begin wil ik me echter wel goed voorbereiden en vooral zeker weten dat dit me gaat lukken.

Daarom heb ik jullie advies nodig met het volgende:
(1) Waar vindt ik flinke eiken houten planken. Kan ik hier anders vloerdelen voor gebruiken.
(2) Heeft iemand de beschikking over bestaande bouwtekeningen van dit soort tafels?
(3) Hoe zorg ik ervoor dat er dadelijk geen scheuren of sluiven in mijn blad komen. Ik zat te denken om de planken in de lengte af te schuinen met een schaaf en ze daarna te koppelen met een metalen strip of houten frame.
(4) Wat is de beste manier om de poten te monteren?

Hoop dat iemand wat goede tips kan geven. Dan kan ik aan de slag!
 

Cornelis

  • #2
Hout haal je bij een houthandel of een houtzagerij. Even googelen en je kan heel veel adressen vinden. Let er wel op dat je goed gedroogd hout koopt, iets van 8 tot 10%.

Het hout wat je daar koopt is altijd ruw, dus je moet het eerst (laten) schaven.

Ik snap niet goed wat je bedoelt met je constructie. Maar er is een vrij simpele praktijkregel. Hout werkt voornamelijk in de breedte en nauwelijks in de lengte. Je kan je voorstellen als je planken in de breedte vastschroeft op een stalen strip, dat je gegarandeerd problemen gaat krijgen, tenzij je de schroefgaten in de stalen strip langwerpig maakt en de schroeven met een onderlegring gebruikt zodat ze kunnen schuiven.

In jouw geval zou ik de planken netjes rondom haaks schaven en ze aan elkaar lijmen en dan met een flink aantal lijmklemmen aan elkaar persen. Als je dat nog nooit gedaan hebt is een tafelblad van 250x80 wel een uitdaging! Ik heb nu een paar kleinere bladen gemaakt en ik moet altijd nadien nog behoorlijk wat schaven om er een vlak geheel van te maken.
 

H@ns

  • #3
Aangaande het blad lijmen:
  • geschaafd hout controleren op haaksheid en vlakheid
  • delen aan elkaar leggen waarbij je let op: 1) jaarringen om en om 2) draadrichting overal hetzelfde 3) mooi doorlopende tekening de cijfers geven eveneens de volgorde van belangrijkheid aan!
  • paringsteken zetten aan de boven(zicht)zijde
  • lijmopstelling maken met voldoende klosjes, serre-joints, lijmklemmen, hamer + klos en lange regels
  • vlot en netjes alle delen aan beide diktekanten inlijmen met kwast, behalve de buitenste delen, die eenzijdig inlijmen
  • delen meteen tegen elkaar in de lijmopstelling en even schuiven
  • lange regels losjes vastzetten over de breedtekant van het blad, zorg dat er wat papier onder ligt anders zitten ze vast. Geen krant! (de regels houden je blad vlak!)
  • Serre-Joints op spanning zetten en blad dichtlijmen
  • controleren op vlakheid en waar nodig aanpassen!!
  • als de lijm aangetrokken is de uitpuilende lijm met een beitel wegsteken. Smeer het vooral niet uit, ook niet met een natte lap!!
  • blad uit de tangen en een dag rechtop laten drogen waarbij alle zijden vrij kunnen ademen. Leg het blad nooit! vlak weg op of onder iets, alleen als beide zijden helemaal afgedekt zijn kan dat
 

ThomasBrok

  • #4
Kijk eens aan, hier heb ik wat aan. Alvast dank voor jullie reacties.

Begrijp ik het goed dat het makkelijk is om het blad in een keer in zijn geheel te lijmen? en als ik het dan heb gelijmd kan ik dan de regels laten zitten (ter versteviging van het blad)? Of is het makkelijker om een constructie te maken van 1xblad en 4x poten.
Over poten gesproken; wil de poten masief maken door ook hier hout te verlijmen. Om ze te monteren is het waarschijnlijke het beste om metalen plaatjes op de hoeken van het blad in te frezen en deze met schroeven in blad en poot vast te zetten? Of is er een minder bewerkelijke manier?
 

Cornelis

  • #5
Die regels waar Hans het over heeft zijn alleen een hulpje om het blad vlak te krijgen. Die leg je los op een vlakke ondergrond en dwars daarop ga je je planken leggen en verlijmen en klemmen. Het helpt ook als je twee regels neemt, eentje boven en onder je tafelblad en die dan met lijmklemmen zachtjes aantrekt. Dat helpt ook om de zaak vlak te houden. Uiteraard moeten die hulpregels zelf ook goed vlak zijn! En je kan het beste het verlijmen per plank doen. Dat duurt wel langer (telkens wachten tot de lijm droog is) maar het is veel minder stressig.

Bij houten regels onder je blad moet je weer letten op de regel dat hout dwars wel werkt en in de lengte niet. Dus twee regels dwars op je blad gelijmd geeft gegarandeerd problemen! Ik heb zoiets bij een badkamerkastje (niet zelf gemaakt!) waar nu een giga scheur in het blad zit.

Eiken balken zijn in alle maten te koop bij de houtzagerijen. Zoek maar eens op marktplaats. Die hoef je niet zelf samen te stellen. Bevestiging aan het blad zou ik met pen en gat doen oid. Klassiek hebben tafels langs- en dwarsregels en dat geeft wel meer stabiliteit aan de poten. Kijk maar eens onder een tafel.

Nog een keer, zo'n groot blad verlijmen is beslist niet makkelijk! Doe eerst eens een proef met wat vuren planken.
 

Willem5

  • #6
Bedenk ook dat om het blad te schaven een flinke schaafbank nodig is,de meeste gaan tot max.60 centimeter breed.
Ik heb ooit een blad gemaakt in 2 delen en daarna deze 2 delen met een veer aan elkaar gezet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu