Egaliseren voor een houten vloer

Awol

  • #1
Hallo allemaal,

wij gaan een nieuwe eiken houten vloer leggen in onze huiskamer en keuken. Daarvoor hebben we natuurlijk de oude eruit gehaald, maar nu zien we dat de kamer niet geheel vlak loopt. Dit willen we dus oplossen door op te hogen met MDF in het ene gedeelte. Dan is alles mooi gelijk. Alleen moet ik dan over een meter of 2 een verloop van 2 cm maken naar de oude vloer. Hoe kan ik dit doen? Kan ik egaline gebruiken? Of kan dit niet op een houten of MFD platen vloer? We gaan de vloer lijmen, dus moet er wel iets onder liggen waarop de eiken houten vloer te verlijmen is. Wat kan ik het beste gebruiken en doe ik dat? Hoe ver van de kant kan ik de houten vloer trouwens het beste leggen, om werking tegen de muren te voorkomen? Alvast bedankt.
 

Snuk

  • #2
Ik denk niet dat egaline zal hechten op MDF. En het zal in elk geval loskomen door verschillend uitzetten tov elkaar.

Hoeveel is het verloop tussen de beide kamers? Kunt u niet gewoon volledig met egaline werken? Waaruit bestaat de ondergrond?

:?: :?:
 

Awol

  • #3
De ondergrond is hout en MDF. Maar alles is behoorlijk vlak, behalve het ene deel is hoger dan het andere en daarom kan ik het ene deel wel opvullen, maar moet ik dus over 2 of 3 meter een verloop van 2 cm zien te overbruggen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Spaanplaat van de goed dikte erop schroeven, egaline komt waarschijnlijk los bij het verlijmen van de nieuwe vloer.
 

Awol

  • #5
Ik kan er natuurlijk iets opschroeven, maar zit met het probleem dat het van 2 cm naar nul moeten weglopen en dat gaat toch niet met spaanplaat? Egaline gaat blijkbaar niet, maar welk soort plaat kan ik het beste gebruiken om het verloop te kunnen vullen?
 

Dweezy

  • #6
Fermacell plaat in combinatie met egalisatiekorrels is ook een mogelijkheid. Je zit alleen wel met een minimale storthoogte van 10mm...
 

Awol

  • #7
Die Fermacell korrels zijn waarschijnlijk de beste oplossing. Weet iemand of je die zo kunt storten of moet er een speciaal folie ofzo onder en blijft het droog en hoeft dus niet op te drogen of te harden?
 

Dweezy

  • #8
Als je op de link klikt in mijn vorig bericht zie je de gehele gebruiksaanwijzing. Succes.
 

Awol

  • #9
Dat is duidelijk, bedankt iedereen. Nu de volgende vraag.

We willen zelf de houten vloer gaan leggen, maar deze wordt gelijmd. Moet je dan tijdens het leggen de planken in elkaar tikken of duwen en moe ter wat zwaars op staan om de lijm goed te laten pakken, etc. Waar moet je bij het leggen goed op letten en wat zijn de trucjes? Graag hoor ik dat nog en kunnen we gaan stoeien met de vloer.
 

Dweezy

  • #10
Misschien handig om je "nieuwe" vraag als een nieuw onderwerp te posten, want nu geeft de titel aan dat het alleen om egaliseren gaat.

Even de zoekfunctie gebruiken helpt ook wel, er is al veel over geschreven.

Misschien heb je hier wat aan, maar de echte vloer-experts zullen je beter kunnen helpen. Succes!:
 

Awol

  • #11
Dweezy bedankt voor al je reacties en hulp. Die link die je geeft helpt al enorm. Ik zal eerst even het forum doorkijken of ik alles wat ik wil weten kan vinden en anders maak ik wel even een nieuw onderwerp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu