Bosch vaatwasser neemt pas water in als ie warm is

Dido

  • #1
Betreft Bosch vaatwasser met Typenr:S6R21B en E-nr SMS3022NL/14

Ik heb dit forum al doorgespit op zoek naar een oplossing. Wat zijn de symptomen: Bij het starten van het programma wordt eerst water afgepomt. Dit gaat goed.
Daarna moet er water worden ingenomen en dit gaat dus niet goed. Als ik er zelf een emmertje water ingooi en de schakelknop iets verder draai, dan vervolgt de machine zijn programma tot het volgende moment dat water moet worden ingenomen. Meestal gebeurt dit niet (soms wel). Als ik er weer water bij gooi, vervolgt de machine zijn programma tot het eind en wordt er dus wel vanzelf een aantal keren water ingenomen.

Ik had het vermoeden dat het verdere programma wel werd vervolgd omdat de machine dan warm is. Dus geprobeerd om na de eerste keer afpompen er heet water in te gooien. Soms gaat de machine dan vanzelf verder met zijn programma en neemt gewoon water in zoals het hoort, maar soms ook niet. Na het opwarmen van het water (na de eerste keer afpompen en spoelen) loopt het programma altijd verder tot het eind.
Ik heb de soda truc al toegepast, zonder resultaat. Het ding op zijn kant gelegd om te kijken of er water ergens was blijven staan, zonder resultaat. Een aantal malen gewassen met een machinereiniger, zonder resultaat. Ook wat machinereiniger in het labyrint gegoten om dit proberen te reinigen, zonder resultaat.
Ik heb het iedee dat er ergens een inlaatklep o.i.d. vstgekoekt of verstopt zit, die loskomt zodra hij warm wordt. Iemand enig idee waar ik moet zoeken?

Groeten,
Leon
 

Janavg

  • #2
Graag het E nummer van de machine. Is het een machine met aquastop??? Zo ja dan kan deze defect zijn.

succes jan
 

Henny

  • #3
Staat er op de bodemplaat niet een klein beetje water, met name onder de vlotter?
Mogelijk dat de schakelar van de niveauregelaar niet goed functioneert.
Deze zit in het labyrint bij de hevel, welke bij een bepaald niveau omhoog komt.

Ook is is het mogelijk dat de hevel zelf vast zit.
 

Dido

  • #4
Het E-nr is SMS3022NL/14
Ik kan nergens water ontdekken. Heb de machine al alle kanten op gekanteld, maar heb nergens water gezien/gehoord.
Het labyrint ziet er bij de hevel wel enigszinsbruin uit, maar de hevel beweegt nog soepel en bedient de schakelaar normaal, voor zover ik kan zien. Bij de kraanaansluiting zit volgens mij de aquastop, het is een groot geval waar aan- en afvoerleidingen in uitkomen.
Volgens mij is dit het probleem niet want wat mij het meest opvalt is dat het ding een aantal keren wel heeft gewerkt toen ik aan het begin van het programma (na afpompen) er een kleine hoeveelheid heet water in goot. Deurtje weer dicht en er werd direct weer water ingenomen en werd het hele programma normaal afgewerkt, vandaar dat ik denk aan een probleem bij de waterinlaat. Maar ja, ik ben slechts een amateur...
 

Henny

  • #5
In de toevoerslang zit ook nog een overdrukslangetje.
Indien er een overdruk in het labyrint onstaat, wordt het inlaatventiel mechinisch gesloten.
Je kan dit slangetje bij het inlaatventiel of bij het labyrint eens losnemen en weer terugplaatsen.

Hierna opnieuw een programma starten.
 

Janavg

  • #6
Als dit het geval is dat de machine het dan wel doet. dan zit de zwarte slang van het labyrint naar de kuip verstopt. Deze goed schoon maken.

succes jan
 

Dido

  • #7
Henny, waar kan ik dit overdrukslangetje vinden, er zit een flink aantal slangetjes aan het labyrint?
Ik ben nu door mijn rug gegaan, zodra ik weer enigszins mobiel ben zal ik jullie tips opvolgen en het resultaat hier laten weten.
 

Janavg

  • #8
Overdruk slangetje zit aan de linkerzijkant. Is een doorzichtige slang welke naar de aquastop toe loopt. Er zit in het labyrint een drukkamertje. Is de doorloop van het labyrint naar de kuip niet goed, dan zal er in het kamertje een druk opbouwen. Door deze druk wordt de aquastop dicht gezet.


succes met je rug. Jan
 

Dido

  • #9


Ik heb de zwarte slang (zie foto bij B) losgehaald. Deze zat niet verstopt, ik heb er heet water in laten lopen en dat kwam uit in de kuip. Lijkt dus in orde. Het is me nog niet duidelijk welke nu het overdrukslangetje is, is dat de slang geheel links (bij A)?. Deze zit in ieder geval niet verstopt. Als ik er in blaas dan stroomt eerst water en dan lucht in het labyrint.
Of is het een ander slangetje.

Groeten,
Leon
 

Janavg

  • #10
Vanaf de zwarte slang gezien is het eerste doorzichte slangetje. Rechts ernaarst zit de grijse toevoerslang.
 

Janavg

  • #11
Laat de machine ook eens waternemen. En kijk eens hoe hoog het water komt. De machine neemt 3x water achter elkaar. In het druk kamertje boven het slangetje mag het water niet te hoog komen. Is de wel het geval dan loopt het water niet snel genoeg in de kuip.

succes jan
 

Dido

  • #12
Helaas, slangetje losgehaald en weer terug geplaatst. Machine doet nu niets meer, ook niet als ik na het eerste afpompen water erbij doe, en de knop een stukje verder draai, begint hij nu niet meer met spoelen. Programma loopt wel gewoon verder.
Is hij nu echt naar de vaatwasserhemel?
 

Janavg

  • #13
Als je de machine aanzet begin deze eerst met afpompen. Vervolgens moet deze water gaan pakken. Meet de spanning op de aquastop eens als de machine water moete nemen. Staat er spanning op de aquastop en komt er geen water in. Dan slangetje losnemen. Dan nog geen water, spanning van machine en aquastop ohm doormeten.

Bedrading vna de aquastop kun je vinden bij de grijzeslang en het doorzichtige slangentje. Uit mijn hoofd een blauw en bruin draadje. De ene zit op de schakelaar in het labyrint en de andere op de vlotterschakelaar in de bodembak.

succes jan
 

Dido

  • #14
Hallo Jan, ik weet niet goed waar ik de aquastop kan vinden. Bij het grijze en doorzichtige slangetje rechtsonder zie ik wel een aantal draden lopen, maar geen punt waarop ik kan meten (zie foto). Er loopt wel een blauwe en bruine draad naar een wit dingetje in de linkeronderhoek (zie foto). Is dat soms de aquastop?
De vlotterschakelaar in de bodembak kan ik niet vinden, of moet ik hier meer onderdelen voor loshalen?
Op de schakelaar in het labyrint zitten een blauw-wit, bruin-wit en een wit draadje (zie foto). Deze verdwijnen ergens naar binnen toe, ik kan niet zien waar ze naar toe gaan.
Wat me nu ook zorgen baart, is dat ook al zit er water in de machine, deze nu niet meer gaat spoelen (deed hij gisteren wel nog). Ik hoor alleen een heel licht zoemend geluid.


 

Janavg

  • #15
Uit de slang welke aan de achterzijde van de vaatwasser naar de kraan gaat komt in de machine een grijze slang, een doorzichte slang en een kabeltje. Het is even zoeken volg deze draden en je hebt je punten om te meten.


jan
 

Dido

  • #16
Ja, gelukt. Er staat geen spanning op de aquastop op het moment dat er water moet worden ingenomen, zowel met aan- als afgekoppeld slangetje. Er wordt geen water ingenomen.
Vervolgens de stroom uitgeschakeld en de weerstand gemeten, deze bedraagt 3.93 kOhm.

Groeten,
Leon
 

Janavg

  • #17
Als je zekerweet dat er geen water op de bodemplaat staat, dan is er iets anders aan de hand. Ik zal het schema er bij pakken.

jan
 

Dido

  • #18
Ja, de bodemplaat is helemaal droog, gisteren nog gecontroleerd bij het nameten van de aquastop
 

Janavg

  • #19
Heb het schema er op na geslagen. Volgens mij moet je de vaatwasser op water innemen zetten en dan meten op contact 5b van de stuurautomaat en op contact 1 van de bodembak schakelaar. Hierop moet 220v staan tijdens het waternemen.


succes jan
 

Dido

  • #20
Heb de afgelopen week weinig tijd gehad om op dit forum te kijken. De stand van zaken: Toen ik de stekker in weer in het stopcontact stak om nog eens voorzichtig te proberen of het ding het misschien weer deed, begon het apparaat lichtelijk aangebrand te ruiken (na een aantal minuten). Hier en daar gekeken en gevoeld, maar geen oorzaak kunnen ontdekken.
Toen heb ik maar besloten om het oude beestje af te danken en een nieuw apparaat te kopen. Ik had er weinig vertrouwen in dat ik het zelf nog zou kunnen repareren. Mijn motor volledig uit elkaar schroeven en weer monteren vind ik geen probleem, maar een vaatwasser is een ander verhaal...
Ik wil jullie (en Jan in het bijzonder) in ieder geval hartelijk bedanken voor de tips en de snelle reacties op mijn vragen en bevindingen.

Groeten,
Leon
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu