Betonvloer aan onderkant isoleren met tempex

Pieter 1

  • #1
Hallo,ik ben nieuw hier op het forum,maar als klusser is dit best handig denk ik.
Mijn volgende klus is het isoleren van de onderkant van mijn vloer.Ik heb sinds 4 jaar vloerverwarming,maar de stookkosten zijn flink gestegen.Er ligt geen isolatie folie onder de vloerverwarming slangen,had achteraf misschien wel verstandig geweest,maar goed.
Ik heb de beruchte Kwaaitaal vloerplaten,maar gelukkig geen betonrot.Deze platen zijn 50 cm breed en gewelfd.Via het gewone kruipluik is de kruipruimte zeer slecht te bereiken,dus om materiaal onder de vloer te krijgen graaf ik vanuit de kruipruimte in de garage onder de fundering door,is door meer mensen in de straat gedaan.
Nu de vraag,heeft iemand ervaring met bv tempex platen van ong.10 cm dik aanbrengen tegen de onderkant? Dit is goedkoop en heeft toch een hoge isolatiewaarde.Lukt dit met montagekit? Of zou het mogelijk zijn om op de randen een ,,rups,,purschuim te spuiten en dan tegen de onderkant te plakken? Pur heeft naar mijn mening een zeer hoge kleefkracht en je sluit gelijk oneffenheden uit.Of het gebruik van plakpennen ? heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb ook overwogen om thermoskussens van Tonzon tegen de onderkant te bevestigen,maar dit lijkt mij een lastig en secuur werkje.

Graag jullie mening,advies ,ervaringen en tips.

alvast bedankt pieter.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik zou toch voor een mechanische bevestiging gaan in een dergelijke ongeventileerde ruimte.
 

Smiecht

  • #3
In vochtige ruimtes (ik ga er van uit dat je kruipruimte vochtig is.) wordt aangeraden om dat soort bevestigingen te doen met teer. Op die manier creëer je een waterdichte aansluiting tussen je tempex en beton waardoor vocht er nooit tussen kan geraken en een koudebrug kan vormen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Volgens mij bestaat teer niet meer dit is zeer milieu onvriendelijk product. Bitumen is daar voor in de plaats gekomen, dit materiaal maak je met hitte vloeibaar. Hoe en wat nu?
 

Pieter 1

  • #5
Bedankt voor jullie reactie,
Ik ga het volgende doen.Isoleren met pir platen van 5 cm dik.met aluminium toplaag.


dit samen met de stilstaande lucht tussen de welving van de platen en de pir platen moet voldoende zijn.Bevetigen doe ik met Hybrifix montage kit,en op elke kruising van 4 platen boor ik een slagplug met kunststof isolatiedop om alles extra mechanisch te bevestigen.Tevens wil ik alle naden beplakken met aluminium tape.
Evt.naden bij aansluiting fundering dicht ik met purschuim.

Ik denk dat ik op deze manier een degelijke bevestiging heb.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Die lijm die hecht goed aan aluminium. Aluminium is wat lijmen en verven betreft een lastig metaal. Ik vraag me ook af of de kruising van de platen steeds precies op de balk uit komt.
 

Pieter 1

  • #7
De vloer is geïsoleerd



Het was een bereklus maar het resultaat mag er zijn. we merken nu al duidelijk verschil.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Dat ziet er goed uit. Duidelijk te zien hoe de klus is geklaard. Nog even een vraagje ik neem aan dat die isolatie platen onder en boven een aluminiumfolie hebben?
 

Pieter 1

  • #9
Ik heb inderdaad gekozen voor boven en onderkant bekleed met aluminium folie. Dat leek mij beter i.v.m. evt. vocht. Moet wel zeggen dat na het aanbrengen van de bodemfolie de kruipruimte kurkdroog is. Voorheen toch knap vochtig. Ook het afplakken van de naden met aluminiumtape was een extra reden om voor aluminium laag te kiezen. We merken dat de kamer veel sneller warm is en blijft. Ik denk dat de combinatie van stilstaande lucht boven de platen en de R waarde van de platen zelf het wooncomfort aanmerkelijk verhogen.
totale kosten ongeveer €1000,- . Ik verwacht dit met een jaar of vier / vijf terug verdiend te hebben.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Dank je voor de info.
 

Jacco1976

  • #11
I kzie op de foto's dat je een stuk PIR plaat op de kopse kante geplaatst hebt:
Met welke redden heb je dit zo gedaan?

Ik ga over een paar weken ook aan een soortgelijke klus beginnen
 

Kman

  • #12
Hoe heeft de constructie het gehouden? Is de ruimte tussen de platen en de vloer droog gebleven?
Ik wil mijn Nehobo vloer isoleren, maar ben bang voor opsluiten van vocht en corrosie van de in de vloer aanwezige wapening met alle gevolgen van dien.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Kman schreef:
Is de ruimte tussen de platen en de vloer droog gebleven?
Welke ruimte bedoel je precies.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu