Beluchting via schoorsteen

Peterve

  • #1


Hallo,

Kan iemand mij vertellen welke twee uitgangen er hier op mijn schoorsteen staan. Ik probeer na te gaan of er beluchting via de schoorsteen is aangelegd en of die verstopt zou kunnen zitten. Helaas beschik ik niet over al te lange ladders, dus heb ik het met en camera op een statief moeten doen. Geen ideale hoek, maar verder kwam ik niet.

Heeft iemand een idee wat deze twee pijpjes zouden kunnen zijn en of de achterste zo open behoort te staan.

Sinds een half jaar hebben we last van vieze geuren uit ons doucheputje. Alle leidingen doorgespoeld, alles werkt naar behoren. Nieuw duikpijpje geplaatst, alles schoongemaakt, maar nog steeds vieze geuren, en het lijkt alleen maar erger te worden de afgelopen dagen. Vandaar actie.

Zouden deze pijpen er iets mee te maken hebben?

Alvast bedankt.

Groetjes

Peter
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat dit is weet ik niet. Voor mij lijkt het veel op onderdelen die ze als afvoer in een platdak gebruikte. In de schotel is een zeef geklemd en waarschijnlijk zou je in de andere plaat ook zo'n zeef kunnen zetten.
Op een schoorsteen of als afdekking van een luchtkanaal plaats je normaal onderdelen die van boven gesloten zijn deze zitten vol gaatjes.
Kan je vertellen waar deze kanalen voor dienen? Meestal is zijn deze kanalen voor de keuken, wc of badkamer.
 

Peterve

  • #3
Hoi Wgb,

Mijn beste gok is dat ze voor beluchting worden gebruikt. Er zijn geen andere pijpen die daarvoor in aanmerking komen. Ik heb één extra pijp voor een afzuiging van de badkamer en één pijp voor de CV-ketel. Verder staat er niets op het dak.

We hebben dit huis zo gekocht. Het was al gerenoveerd en het heeft geen open haard, dus de schoorsteen wordt verder nergens voor gebruikt. Vandaar mijn idee dat het ontluchtingspijpen moeten zijn. Alleen ben ik dus bang dat die achterste nu verstopt zit waardoor de beluchting van de badkamer niet meer optimaal werkt.

En volgens mij zijn de keuken de wc en de badkamer allemaal op dit kanaal aangesloten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Google is op rookpatronen misschien kan je daar iets mee.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu