Behangen op hardboard

Jdvanburk

  • #1
Ik wil gaan behangen op hardboard. Nu heb ik gelezen dat ik eerst de spijkerkopjes met lakverf of menie moet behandelen, dan wil ik als onderlaag glasvlies plakken (ivm werking van hardboard) en daaroverheen het rauhfaser-behang.

Is het nodig / raadzaam om voordat ik het glasvlies aanbreng de naden tussen de verschillende hardboardplaten afplak met gaasband / nadenband / bandage? En zoja welke band kan ik het beste gebruiken?

Alvast bedankt voor de reactie,
Mvg,

J.D. van Burk
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Op zich is dit niet nodig indien de hardboardplaten naadloos en egaal op elkaar aansluiten. Glasvlies is scheuroverbruggend.

Staan er naden tussen de platen open, dan kunt u deze voorplakken met gaasband dat wordt gebruikt om over de naden tussen stucplaten te plakken.

Alhoewel bijzonder dun kan dit gaasband toch voor een hoogte verschil zorgen wat zichtbaar is door het behang. Glasvlies kunt u ook behandelen met muurverf.

Het gebruik van glasweefsel met een structuuropdruk is ook een mogelijkheid. Ook glasweefsel is scheuroverbruggend. U kunt dit in voorbehandelde kwaliteit verkrijgen, zodat 1 muurverflaag ( lichte kleur ) voldoende is.
 

Jdvanburk

  • #3
Hartelijk dank voor het advies !!

De hardboardplaten sluiten redelijk goed aan dus ik denk dat gaasband niet nodig zal zijn. Volgens mij gaat het prima lukken.

Nogmaals dank,
Mvg

J.D. van Burk
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Graag gedaan. Wel even de ondergrond opschuren en goed schoonmaken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu