Hardboard achterwand kast behangen?

Vraagsteller

  • #1
Ik overweeg de achterwand van een kast die als roomdivider fungeert, te behangen met overschilderbaar vinylbehang en daarna te verven met latex muurverf in dezelfde kleur als de aansluitende muur, zodat het mooi één geheel wordt.
Nu heb ik één en ander gelezen over hardboard behangen, en die één zegt dit en de ander dat? Dit board heeft een gladde witte zijde aan de binnenkant en een gladde bruine zijde achter, alsof er een laklaagje overheen zit? een beschermlaag tegen vocht? dus juist niet schuren?
Mijn vraag, moet ik eerst voorstrijken? kan ik dat doen met dezelfde latex , verdund als waarmee ik afwerk? of moet het met speciale hardboardgrondverf?
En is schuren nodig? want waarom zou er een gladde laklaag overheen zitten anders? tegen inwerking vocht? of gewoon rechtstreeks behangen op het board?
Spijkerkopjes voorbehandelen? waarmee? het vinylbehang heeft een grove structuur dus kan veel oneffenheden opvangen, als spijkerkopjes en wellicht houdt het vinyl ook de roest tegen?
Vroeger had je hardboard achterwanden met matte relief , superabsorberend volgens mij.
Zou het luchtdicht isoleren van de spijkerkopjes met bv houtlijm oid voldoende zijn? heb zóveel spullen in huis, misschien kan ik ik daar iets van gebruiken, voor ik weer naar de winkel moet voor iets nieuws.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
U heeft melamineboard. Neem aan dat u de blanke bruine zijde wilt behangen en schilderen.
Ideaal is het echter niet omdat board niet is gemaakt om te behangen.

Reinigen en schuren zal wel moeten om het hechtend oppervlak voor de lijm te vergroten. Aanbrengen van een laag watergedragen grondverf of voorstrijk voorkomt dat de ondergrond onregelmatig lijm opneemt. Koppen van spijkers uiteraard gronden. Met een All-Grund kunt u in 1 voorbehandeling alles voorbereiden.
 

Vraagsteller

  • #3
Excuus voor mijn late reactie, melding over het hoofd gezien in vele email.

hartelijk dank Kees , voor uw bijdrage.

ik heb inmiddels wat voorbereiding gedaan.
de spijkerkopjes heb ik gegrond, geplamuurd en weer gegrond. De wand heb ik inmiddels voorgelijmd , omdat dat op de verpakking van een lijmmerk staat, 20% verdunde lijm op basis van zetmeel en dat moet dan weer 24 uur drogen (dat staat dan weer niet op de verpakking?) , dan gaat het board een beetje bol staan van het vocht , maar dat trekt weer helemaal bij. Heb maar voor zekerheid , behanglijm voor zwaar behang gekocht, geschikt voor hardboard, zegt het merk X.
Ik ga met vertrouwen de behangklus doen en mochten randen loslaten na een tijdje, dan repareer ik met houtlijm, gaat prima.
Als het klaar is , lijkt het net een behangde muur tussen twee kamers, want ....ik maak er ook nog een zelfde plint onder als de rest van de kamer, past precies, een hoge plint.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Hardboard heeft 1 zijdig een wafelstructuur. Als beide zijden glad zijn (1 zijdig wit of niet) dan is het MDF. MDF is sneller (en dus goedkoper) te produceren dan hardboard.

Hardboard heeft zijn binding tussen de vezels door de lignine die vrijkomt bij het persen onder hoge druk.

MDF heeft zijn binding door lijm (meestal uream-formaldehyde).
 

Vraagsteller

  • #5
De binnenzijde is glad wit, het is een grote kledingkast en de achterkant is glad bruin.
Inderdaad ken ik dat board met een gladde kant en een wafeltjeskant ook.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #6
MDF kun je beter eerst gronden, en daarna pas behangen. De grondverf gaat het opbollen van het MDF tegen.
 

Vraagsteller

  • #7
Dan ga ik die eerst nog even gronden,
al met al een leuke klus.
bedankt!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu