Auto accu opladen

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #1
Bij de aankoop van een acculader staat meestal dat bij het laden een of beide accupolen losgemaakt moet worden.

Maar wat is hier eigelijk het nut van?
Immers als ik met mijn auto rond rij dan zijn die polen ook aangesloten en wordt de accu ook opgeladen.

Voor de bescherming van achterliggende apparatuur hoeft het denk ik toch ook niet, want die krijgen pas spanning als je de sleutel op de accessoires stand staat.

Wat is nu de reden om het loskoppelen te adviseren?

suc6

Gerrit
 

Kloek77

  • #2
Gerrit B schreef:
Voor de bescherming van achterliggende apparatuur hoeft het denk ik toch ook niet, want die krijgen pas spanning als je de sleutel op de accessoires stand staat.
Ik vermoed dat daar de crux zit, moderne auto's hebben al gauw 2 tot 3 computers die continu wat stroom verbuiken.
"contact uit" betekent allang niet meer dat alle verbruikers uitgeschakeld zijn.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #3
Bij die computers kan ik me wel wat bij voorstellen, maar kijk je naar de lader met al zijn ingebouwde veiligheden en elektronica en vergelijk je dat met de simpele dynamo die met wat gelijkrichters in de auto zitten dan zou je verwachten dat een spanning die uit de lader komt juist veel beter geregeld is dan die uit de dynamo en dat er niets aan de hand zou moeten zijn om de klemmen te laten zitten.

suc6

Gerrit
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #4
Het is meer ter bescherming van de fabrikant van de lader tegen aansprakelijkheid en problemen bij omgekeerd aansluiten dan dat er tijdens regulier laden werkelijk iets mis kan gaan. In iedere auto zit een acculader met een veel hogere laadstroom dan die externe netladers (in moderne auto's soms wel tot 70 Ampere :roll:) maar niemand denkt eraan om zijn accu los te koppelen wanneer die opgeladen wordt door de dynamo. Alle elektronica in auto's is ontworpen om bestand te zijn tegen een aangesloten acculader.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #5
Het kan ook zijn dat er teveel lekstroom verdwijnt in de wagen, en het rendement van de lader nogal terugloopt.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #6
Als er 1 Ampere rustsstroom loopt naar de resterende verbruikers bij afschakelen van het contact van een auto zal een 70Ah accu in drie dagen helemaal leeg zijn. Dat zou betekenen dat je dan niet eens je auto een weekend ongebruikt mag laten staan. De ruststroom is dus lager dan 1 Ampere. Van een dergelijk parasitair gebruik heeft een normale acculader geen last.
 

Maistro_44

  • #7
Veel accu-laders (druppelladers zoals de optimate iig) laden niet alleen, maar onderhouden en testen een accu ook. Zo wordt gemeten wat het verlies van je accu is als er een tijdje niet geladen wordt. Hiermee wordt vervolgens het oplaad-patroon aangepast. Als je nou een externe verbruiker hebt aangesloten (zoals een klokje, boardcomputer etc), dan snapt die lader er niks meer van. Dan verliest je accu capaciteit en zal hij dus zwaar aanzetten, terwijl je accu gewoon een klokje aan het voeden is. Dat krijg je dus een verkeerd laadpatroon voor de werkelijke toestand van je accu.
 

Fiesiekus

  • #8
Slim :prima: Maistro
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu