Electra in camper

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #1
Ik ga binnen kort beginnen met de electra in de camper.
Bij binnenkomst van de 220v komt een 16Ampere zekering met aardlek.
Aardlek wil ook aan het chassis aansluiten.
De 220v die via een omvormer van de accu,s komt, moet die ook via deze zekering gaan?

Alle stroomdraden die gebruikt worden is een soepele draad (goede en zware kwaliteit verlengsnoer) die zoveel mogellijk in plastic buis wordt gelegd.

Ik wil voor de verbindingen adereindhulzen gebruiken, maar kreeg van iemand te horen dat ik beter kroonsteentjes moet gebruiken, is dit zo?
Persoonlijk ben ik niet zo weg van kroonsteentjes.
 

Tiho

  • #2
De adereindhulsen heten zo omdat ze het einde zijn, je zult ze dus moeten verbinden met kroonsteentjes.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #3
Voor de duidelijkheid, je perst dus eerst een adereindhuls op de draad, en het geheel stop je vervolgens in een kroonsteen.
 

@$T

  • #4
Je kunt voor de verbinding van soepele draden beter een lasklem voor soepel draad gebruiken dat is veel beter dan gekluns met kroonsteentjes. Zie afbeelding Deze zijn er 3 en 5 voudig en van een bekend merk
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #5
Dat is ook een manier.
Ik zou niet willen zeggen dat het per se beter is dan een adereindhuls met kroonsteen.
Voor verbinden met meerdere draden is het wel handig in elk geval.
 

Sharky

  • #6
In de industrie worden adereindhulsen in combinatie met speciale klemmen gebruikt, die vervolgens in een schakelkastje (klemmendoos) worden geplaatst. Ik zou voor die manier gaan. Maar ik zou zeker niet met kroonsteentjes of losse lasklemmen gaan werken.

Anders even informeren op het camper forum of bij een camper handel ;)
 

Tiho

  • #7
Deze klemmen zijn er in twee soorten de een duw je een pennetje in zodat hij open gaat en de adereind erin gestoken kan. Dit is een k..systeem.

Je hebt ze ook met schroeven. Deze dozen overal ff plaatsen lijkt me een dure grap. Bovendien moet je dan ook weer din rails etc gaan kopen hiervoor.
 

Swblom

  • #8
Ik trek even een parallel naar boten waar ik wel ervaring mee heb. Daar is het gebruik van een kastje met een professionele klemmenstrook wel een van de beste oplossingen.
Meestal is het zo te maken dat je 1 verdeelkastje hebt en van daaruit al je kabels naar de verbruikers trekt.
Natuurlijk is dit duurder dan een paar kroonsteentjes van de bouwmarkt, maar wel veel bedrijfszekerder.
Ook kun je in geval van storing eenvoudig zoeken, in plaats van allerlei tussenkastjes te moeten uitpluizen.

Mijn advies zou dan ook zijn om 1 centrale klemmenkast te maken waar alle kabels uit vertrekken. In die kast kwalitatieve klemmen en de rest van je installatie (automaten etc).
Voor de soepele kabels gebruik je adereindhulsjes of kabelschoenen.

Vergeet ook niet eventuele schotdoorvoeren deugdelijk uit te voeren.
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #9
Er komen maar 3 stopkontacten en dat is het.
Ik heb 1 centraaldoos waar alles samenkomt.

Ik ga op zoek naar een lasklem voor soepele draad.

Ik zet de zelfde vraag op het camperforum.

Het eerste gedeelte van de vraag, is daar nog wat van te zeggen?
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #10
NEE,
De aardlek die in een camper zit is alleen voor de externe 220V~aansluiting (van buitenaf (de stekker zeg maar)).

Wanneer je met een omvormer vanuit de accu's 220V trekt, is dit over het algemeen nooit een 100% wisselspanning.
Je kan proberen om de 220V van de omvormer via een aparte aardlek te laten lopen, maar vaak werkt de aardlek dan niet of niet afdoende.

In een camper wordt de uitgang van de omvormer normaliter nooit via een aardlek gegooid, een goede omvormer heeft zijn eigen beveiligingen die voor ditzelfde doel zijn gemaakt.
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #11
Iedereen bedankt.
Alleen de 220 stroom van het vaste net komt op de aardlek.
Ik heb de lasklemmen voor de soepele draad gewoon bij een grote bouwmarktketen uit het vak kunnen halen.
 

Kacheltje

  • #12
Wel of geen aardlek hangt af hoe de omvormer is aangesloten.
Gaat men het nulpunt aarden (aan het chassis verbinden) is er een aardlekverplichting. (TN stelsel)

Is de omvormer volledig geïsoleerd dan hoort er een isolatiebewaking aanwezig te zijn die bij een fout de voeding uit schakeld. (IT stelsel)

Voor verdere detais van de omvormer is het verstandig om eerst de documentatie een grondig door te nemen.
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #13
Omvormer is besteld, ik ga de gebruiksaanwijzing lezen en hou er rekening mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu