Vraag over mijn meterkast 1-fase hoeveel ampère?

XanderH

Specialist Elektra
  • #21
Nee, deze auto kan helemaal niet met 11kW laden.

Misschien was het al opgevallen dat de waarden in het blauwe kader hetzelfde zijn als die in het rode kader:
IMG-20210909-WA0006_copy_1600x554.jpg

Dat komt dus omdat de onboard charger maar 1 fase is.

Kortom, als je dit selectief wilt afzekeren kun je op 1x16A = 3,7kW laden. Het maakt daarbij niet uit of je een 1-fase of 3-fase laadpaal installeert.

Gooi je de selectiviteit uit het raam dan kun je op 1x 25A = 5,8kW laden. Dit is meteen het maximale wat je op 3x25A voor elkaar gaat krijgen.

De bestaande 1 fase 35A aansluiting gaf wat dat betreft meer mogelijkheden.

Of je moet dus een auto hebben die op 3 fasen kan laden...
 

DrDeJe

  • #22
OK. Dan ben ik nu echt een beetje de bekende "draad" kwijt. haha Oeps!

Ik ben hier echt niet zo in thuis. Excuses. Ik zie nu idd pas in de grafiek dat het dus allemaal niet veel uit maakt. Blijft een feit dat mijn meterkast gaat worden aangepast (al is het voor de toekomst). Maar het staat wel redelijk vast dat het de Ioniq 2020 gaat worden.

Verder is het een gegeven dat ik straks een 3x25A aansluiting heb.

Dan is het mij nu nog steeds niet geheel duidelijk welke krachtgroep automaat je hier nu het beste op kunt zetten. (Ik heb nu een automaat van 25A - Die zou ik dan dus gewoon kunnen laten zitten)?
Ik neem aan dat je op een 3-fase groepenkast, een 3-fase laadpaal aansluit?
Maar kan dat wel met een auto welke dus gebruik maakt van 1-fase?

Help? (Nogmaals, excuses dat ik hier niet in thuis ben - maar daarom vraag ik het hier ook op het forum).

Het wordt dus maximaal laden met 5,8kW Dat is duidelijk. Ik heb een aantal gegevens welke bekend zijn. Nu nog de ontbrekende invullen.
- Welke krachtgroep? (Hoeveel ampere)?
- Welke laadpaal?

p.s. Ik ben geheel niet bekend met de term selectief af zekeren of selectiviteit :-(
 
Laatst bewerkt:

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #23
Dat heeft voor deze Ionic geen zin: deze kan slechts op 1 fase laden (en is dus gebaseerd op verouderde techniek).
De Ionic 5 zou wel meer laadvermogen hebben, maar is een heel andere auto...
 

DrDeJe

  • #24
Maar dat is niet echt wat ik vraag ;-)
Nogmaals, het gegeven is dat ik straks een 3-fase aansluiting heb (3x25A)

Dan moet mijn vraag misschien worden: Kan ik dan deze auto niet laden?
Maar gezien de tabel lijkt me van wel. Alleen weet ik niet wat ik daarvoor nodig heb.

Ik heb een 3-fase groepenkast.
Ik heb een krachtgroep (na van 25A) maar mogelijk moet dié dus worden aangepast?
En ik heb (nog) geen laadpaal. Waarbij mijn vraag is of iemand me daarin kan adviseren. (Ik heb wel iets op het oog) maar weet niet of ik hier mag verwijzen met linkjes etc. Dus dat doe ik maar niet. Maar het is iig een laadpaal welke op verschillende capaciteiten kan worden ingesteld. Zowel 1 fase als 3 fase.

Misschien mag ik wel de titel van het product noemen:
EVHub laadpaal type 2 - 7.4kW en 22kW (32A) - Zwart

Excuses wanneer ik hiermee in overtreding ga. (Want dat is echt niet mijn bedoeling).
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #25
Een 16A krachtgroep is de juiste om die laadpaal aan te sluiten op een 3x25A installatie ja.

Sommige auto's kunnen dan op 11kW laden. Die Ioniq op 3,7kW.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #26
Voor zover ik kan vinden heeft deze EVHub trouwens geen geïntegreerde DC lekstroom beveiliging. Let op dat je dan een aardlekschakelaar type B moet plaatsen!

Als je de lader nog niet hebt gekocht is het wellicht voordeliger om een laadpaal te kopen waarbij deze beveiliging wel is ingebouwd.
 

DrDeJe

  • #27
@XanderH Dank je wel. In de groepenkast zit vóór de krachtgroep een Aardlekschakelaar 4P:

Aardlekschakelaar 4P: 1
1 - 40A 30mA 4P

Ik heb de lader (nog) niet aangeschaft hoor.
Maar er zit dus wel een beveiliging vóór de krachtgroep.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #28
Maar is dit dan een type B aardlekschakelaar of gewoon het standaard type A?
 

DrDeJe

  • #29
Nou, als ik op de website kijk (waar ik mijn groepenkast vandaan heb) en ik zie het prijsverschil tussen de "standaard" 4p aardlek en het type "B" dan moet ik concluderen dat ik denk ik type A heb (wanneer dat standaard is). Maar is het niet zo dat de krachtgroep automaat (welke wél type "B" is) dat overruled?
Anders is het in mijn geval misschien (met de keuze van de laadpaal welke ik eerder heb aangegeven) toch een betere optie wanneer ik de aardlek vervang door een type "B"

Toch nog weer een vraag over een eerdere reactie hierboven:
Een 16A krachtgroep is de juiste om die laadpaal aan te sluiten op een 3x25A installatie ja.

Sommige auto's kunnen dan op 11kW laden. Die Ioniq op 3,7kW.
Waarom dat toch maar 3,7kW? Komt dat dan door het af zekeren met een krachtgroep 16A?
Maar zou ik dan theoretisch ook de krachtgroep 25A kunnen behouden (en dan dus theoretisch met 5,8 kW laden?

Deze vraag n.a.v. het schema (nogmaals) welke ik op de EV database website heb gevonden?

3-fase 16A (11 kW)230V / 1x16A3.7 kW †12u15m20 km/u
3-fase 25A (17 kW)230V / 1x25A5.8 kW †8 uur31 km/u
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #31
Helaas, het type van de aardlekbeveiliging (AC/A/B) heeft helemaal niets te maken met de karakteristiek van de kortsluitbeveiliging (B/C/D).

Je moet een laadpaal met DC lekstroombeveiliging hebben, of een type B aardlekschakelaar.

3,7kW is inderdaad 16A. Achter een 25A hoofdzekering mag je maximaal een 16A eindgroep plaatsen, zwaardere eindgroepen zijn niet selectief. Selectiviteit houdt in dat bij kortsluiting alleen de "laatste" beveiliging in de keten aanspreekt, wanneer er iets mis gaat met de autolader wil je dat alleen de eindgroep afschakelt en niet de hoofdzekering(en) van de netbeheerder sneuvelen.

Selectiviteit is een vereiste volgens de Netcode Elektriciteit.
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
Maar hier wordt steeds vaker tegen gezondigd lijkt het... Mijn keuze zou dat niet zijn, maar ja we kennen natuurlijk geen selectiviteits-politie in Nederland...

Realiseer je daarnaast wel dat je met 25A laden op een 25A hoofdaansluiting helemaal geen marge meer hebt. In jouw geval, met een auto die maar op één fase laadt en verder (nog?) geen 3-fasen gebruikers in huis zou je daar natuurlijk omheen kunnen werken door alle andere verbruikers in huis aan te sluiten op de 2 fasen die niet bij het laden worden gebruikt. Maar pas dan wel op met het aansluiten van een andere auto, want als die op 3x25A zou laden dan kun je letterlijk niets anders in huis aanzetten zonder te riskeren dat de hoofdzekering tript. Daarvoor hebben ze laadpalen met loadbalancing bedacht, die houden rekening met andere verbruikers met het bepalen van de laadsnelheid.

Een laadpaal aangesloten op 3x16A houdt natuurlijk ook niet over op een 3x25A aansluiting als je een auto inplugt die daadwerkelijk op 3 fasen kan laden, dan hou je per fase nog maar 9A (2070W) over. Daaraan heb je met een beetje oven ook niet genoeg. Loadbalancing is dus sowieso geen gek idee.

Ik zou dus een andere laadpaal uitzoeken, met loadbalancing en met DC lekstroombeveiliging.

(En ik zou een auto uitzoeken die 11kW 3-fasen kan laden, maar ja. :wink:)
 

DrDeJe

  • #32
@XanderH Echt super bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Het begint me zowaar duidelijk te worden. Ha ha ha Dank je wel ook voor je uitleg m.b.t. het fenomeen "Selectiviteit".

Eigenlijk, wanneer ik dit zo lees, zou de keuze idd verstandiger zijn om voor een uitgebreidere laadpaal te gaan. (Lees: Dan wordt het denk ik meteen een stuk veiliger).

Ik negeer even de opmerking over de auto ;-) Dit is nu eenmaal de keuze geworden. En de voors en tegens moeten we voor lief nemen. Voor ons is dit een goede keuze.

Nog een laatste vraag en dan stop ik er mee. Dan moet ik opzoek naar een laadpaal.

Wanneer ik diverse sites bekijk en ik selecteer laadpalen 3-fase, type 2 aansluiting, dan krijg je veelal de keuze óf 11kW aansluiting óf 22 kW aansluiting. (Terwijl ik theoretisch een aansluiting van 17kW heb (welke niet heel veel laadpalen hebben óf op in te stellen zijn).
Is het dan zo dat, wanneer je een 22kW laadpaal aansluit op een 17kW aansluiting, de laadpaal ook op dát niveau z'n werk gaat doen? (En mogelijk in de toekomst dus ook een zwaardere auto kan laden?)
Wanneer ik de keuze zou maken voor een 11kW laadpaal, zit je daaraan vast. (En kun je dus niet zomaar omhoog).

Klopt deze aanname?

Misschien een voorbeeld van een laadpaal welke volgens jou een goeie keuze zou zijn? Mét loadbalancing.

Dank je wel.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #33
Een laadpaal voelt niet aan welke zekering er voor zit, als je 22kW probeert te laden achter een 16A automaat dan schakelt die automaat dus gewoon uit. Als je een zwaardere lader koopt, dan moet je er dus op letten dat je deze op een lager vermogen kunt instellen, al dan niet in combinatie met load balancing. Download vooral ook even de gebruiksaanwijzing voordat je op "bestel" klikt, dat maakt vaak meer duidelijk dan een productpagina van een willekeurige webshop.

Je richting een specifiek merk sturen, doen we dus niet op dit forum. :wink:

Ik weet niet hoe lang je deze auto verwacht te rijden, maar je kunt natuurlijk ook een andere weg in slaan: neem een goedkope 3,7kW 1-fase lader. Deze belast ten alle tijde maar 1 fase, dan kun je ook wel zonder load-balancing (wel even op de faseverdeling in huis letten en geen andere zware verbruikers op dezelfde fase aansluiten).

Bij een volgende auto die sneller kan laden moet er dan wel weer een nieuwe laadpaal komen. Maar wie weet wat de ontwikkelingen in de tussentijd doen, misschien worden de laders wel beter en goedkoper of wil je tegen die tijd een ander type stekker er aan ofzo... Niemand kan de toekomst voorspellen he. :lol:

(Uiteraard moet ook deze lader wel DC lekstroombeveiliging hebben of worden aangesloten achter een type B aardlekschakelaar)

Je kunt natuurlijk al wel vast voorbereiden op een zwaardere lader met het kiezen van de kabel. Als je meteen 5x4mm² of 5x6mm² aanlegt dan kun je later nog alle kanten op.
 

DrDeJe

  • #34
Nou, om met het laatste te beginnen, ik graaf idd 5x6mm in incl een utp kabel. (Het kan er maar liggen).

Ik neem je optie zéker ter harte. Heb in aanloop naar Liander as dinsdag, de huidige 1-fase configuratie al moeten ombouwen naar 3-fase. (Maar technisch draait het huis nu dus nog steeds op 1 fase). Ik zou dat zo kunnen laten en de laadpaal (1-fase) op een andere fase aansluiten.

Maar ik heb ook al laadpalen gezien welke compleet dynamisch zijn. Incl. De juiste beveiliging. Zowel op 1 als op 3 fase aan te sluiten en dynamisch van 1,5 kW tot en met 22 kW te gebruiken mét load balancing én de hele toeters en bellen. Kost natuurlijk wat meer. Maar dan ben ik er ook.

Thnx wederom. Ook de tip om een handleiding te downloaden (voordat ik op "Bestellen" ga klikken is een goeie).

Nogmaals, dank voor alle waardevolle hulp.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #35
Niets mis met zo'n luxe lader natuurlijk, in tegendeel.

Maar je koopt dan wel iets waar je nu niet ten volle gebruik van kunt maken. Mocht de volgende auto ineens toch onverwacht op waterstof rijden dan is dat wel zonde van het geld. :wink:

Maar alleen jij kunt een afweging maken tussen financiën en toekomstbestendigheid. Hoe lang verwacht je de Ionic te houden? Hoe lang verwacht je überhaupt in deze woning te blijven of verhuis je de lader mee? Jij kunt het beste beslissen of de meerprijs je het geld waard is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu