Vraag over mijn meterkast 1-fase hoeveel ampère?

DrDeJe

  • #1
Hoi allemaal.
Ik heb een vraag over mijn meterkast (1 fase) welke wij een aantal maanden geleden geheel vernieuwd hebben.
De situatie is namelijk nu zo dat wij bezig zijn met de aanschaf van een elektrische auto en ik wil onderzoeken wat de mogelijkheden zijn met de huidige configuratie van de meterkast.

Ik wil dus heel graag in de toekomst kunnen laden met 7,4kW (maar begreip dat je daar een 32A aansluiting voor nodig hebt --> Óf een 3-fase aansluiting (waarvan ik dus eerder aangaf, ik wil als het even kan mijn huidige configuratie gebruiken).

Situatie meterkast:
Zie bij bijlage

Ik heb gekeken via Liander wat mijn aansluiting zou moeten zijn. (Hier wordt geschreven dat ik een 1x35A aansluiting heb).
Maar dan vraag ik me af: Waarom zit er dan een smeltzekering in mijn kast van 25A?

En mag die zekering dan theoretisch worden verzwaard naar 35A?

Helaas ben ik er dan denk ik nog steeds niet omdat de belasting van het laden van de auto op volle kracht dan het huis bijna plat zou leggen. Klopt toch?

Nu zie ik ook dat er nog een optie is om over te gaan naar 1x 40A. Maar daar lijken weer bizarre kosten aan te zitten. Dan kan ik alsnog beter een 3-fase aansluiting aanvragen en de boel ombouwen.

Nou ja, ik denk dat jullie wel doorhebben dat ik met een dilemma zit. (En nee, ga nou niet schrijven, had je dat een paar maanden geleden niet kunnen bedenken - want dan had ik dat toen wel gedaan). Ik vraag alleen hulp en jullie advies hierin.

Dank jullie wel.
Vriendelijke groeten,
DrDeJe

001.jpg 002.jpg
 

ABCDE

  • #2
Aan de kleur van de verklikker kun je zien wat er in zit. Die kast hoort trouwens verzegeld te zijn.. door de netbeheerder, opnieuw verzegelen ca. 70 euro...

1*35 zal de prijscategorie zijn. Namelijk even duur als 1*25. Diverse netbeheerders vervangen 1*25 gratis door 1*35. Je meter en je eigen kast dienen dan wel geschikt te zijn (en de kabel van de netbeheerder natuurlijk).

40A is automaat. Dan wordt de hele hoofdzekeringenkast vervangen. Voordeel is dat je deze zelf weer kunt inschakelen.

Let ook op selectief afzekeren. En tip; koop een loadbalancing lader.
 

DrDeJe

  • #3
Dank u wel voor uw snelle reactie.

m.b.t. de verzegeling: Wij hebben dit ook maar zo aangetroffen toen we dit huis van de gemeente kochten. (Maar dank voor de opmerking).

De laatste opmerking van je is ook helder. (En zal het ook zéker worden om problemen te voorkomen). Dan komt je huis op nummer 1 en je laadpaal op nummer 2 (voor zover ik het heb begrepen) Wel zo veilig. (En de auto zal voornamelijk 's nachts aan de lader staan).

Misschien dan toch maar eens gaan onderzoeken wat het gaat kosten als ik een automaat van 40A wil laten plaatsen. De nieuwe kast welke is gemonteerd heeft eerst een hoofdzekering van 40A. Daarna komen alle aardlekautomaten en daarna de 16A automaten. Maar gezien het feit dat er een 40A hoofdzekering op zit ga ik er vanuit dat hij hiervoor ook geschikt is.
 

ABCDE

  • #4
Die eerste van 40A in je eigen kast zal een hoofdschakelaar zijn, geen zekering. Wat je aardlekautomaten noemt zullen dan wel aardlekschakelaars zijn.

Als je het zo gekocht hebt; netbeheerder bellen en zeggen dat in je pasgekochte huis geen verzegeling op de kast zit. Je voorkomt dan ook dat ze in de toekomst je van fraude beschuldigen. Kun je direct erbij zeggen dat je 1*35 hoort te hebben.

Als je 3*25 hebt kun je niet enkelfase 7 kW laden maar moet je een 3-fase lader hebben. Het verschilt per auto wat kan...

In veel andere landen zijn elektra huisaansluitingen veel 'groter', bijv 1*100A
 

ABCDE

  • #5
Ik zie trouwens gewoon een zwarte verklikker = 35A
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #6
Als je 7 kw wil laden, zal je naar een 3 fase aansluiting moeten. dat laden wordt anders niets als je ook nog wat andere verbruikers aan hebt staan op een donkere winteravond. Overigens krijg je ook geen zwaardere eenfase aansluiting dan 1*35A. Wil je meer, dan wordt het een 3 fase aansluiting.

Een 3*25A aansluiting is net zo duur aan vaste kosten als een 1*35A (1*40A bij een automaat) aansluiting. Daarvoor hoef je het dus niet te laten, wel zal je waarschijnlijk de groepenkast wat moeten aanpassen zodat de belasting gelijkmatig over de driefasen is verdeeld.

Wil je een nog grotere aansluiting, bijvoorbeeld 3*35A, of 3*50A dan wordt het vastrecht veel, maar dan ook veel duurder.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #7
Welke elektrische auto gaat het over? Er zijn er nog steeds bij die domweg niet op 3 fasen kunnen laden. Laden kan dan maximaal op 7,4kW = 1 fase 32A. Als je de selectiviteit aan je laars lapt zou je dat voor elkaar kunnen krijgen met een 32A lader met load balancing op een 1x35A of 1x40A aansluiting.

Als je dat overweegt moet je vooral niet upgraden naar 3x25A want dan kun je dus niet meer op 32A laden...

(Je was nog aan het kijken voor een auto? Kies er dan één die gewoon op 3x16A / 11kW kan laden...)
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #8
Mn22 schreef:
Als je 7 kw wil laden, zal je naar een 3 fase aansluiting moeten.
3x50A dan maar???

Want met 3x 25A kun je niet op 1 fase 7kW laden.

Met 3x35A zou het mogelijk zijn, maar dan is je afzekering niet selectief (zelfde probleem als bij de huidige aansluiting, kun je net zo goed bij 1x35A blijven).
 

ABCDE

  • #9
Of je moet je eigen DC lader hebben :mrgreen:
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #10
7 kw laden op een fase van 35A moet je gewoon niet willen. Dat geeft veel teveel beperkingen in combinatie met je overige gebruikers. Het is al zo'n gekloot met de actieradius van elektrische auto's, dus een goede laadfaciliteit is in mijn ogen een must.

Dus ja, dan is het enige alternatief waarschijnlijk laden met een 3 fase lader achter een 3*25A hoofdaansluiting. Dan veranderd er niets aan het vastrecht. Ga je naar 3*35A, dan kost dat iets van € 750 meer per jaar en voor 3*50A betaal je € 1.250,- meer vastrecht ten opzichte van een standaardaansluiting van 3*25A.

Maar goed, ts moet dan dus toch weer aanpassingen doen aan zijn pas geïnstalleerde groepenkast. Als het om een privéauto gaat, zou ik overwegen om toch maar een benzine exemplaar te nemen.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #11
Mn22 schreef:
Dus ja, dan is het enige alternatief waarschijnlijk laden met een 3 fase lader achter een 3*25A hoofdaansluiting.
Moet je auto dat wel kunnen. Dikke kans dat de auto die TS op het oog heeft dan met 1x16A laadt op een 3x16A lader.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #12
Dat is dan wel iets om vooraf uit te zoeken. Maar goed, als je wil gaan laden achter een 1*35A aansluiting is het ook maar de vraag of je überhaupt 1*16A beschikbaar hebt om te laden als de TV etc. ook nog aan moet.

Kortom er zitten wat haken en ogen aan.
 

ABCDE

  • #13
Daarom hoe dan ook een load balancer kopen
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #14
De load balancer lost het probleem van te weinig beschikbare capaciteit niet op. De auto zal dan overdag en 's avonds maar heel beperkt kunnen laden. Het is de vraag of je dat moet willen.

Elektrisch rijden was aantrekkelijk vanuit bijtellingsperspectief en wat andere fiscale voordelen. Zijn deze allemaal niet van toepassing, dan komt elektrisch rijden vooral met nadelen. In mijn optiek heb je alleen wat aan een elektrische auto als je deze ook goed, snel en te alle tijde kunt opladen op eigen terrein.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #15
Dat ligt er natuurlijk ook maar net aan wat je verder in huis hebt.

Als ik kijk naar mijn verbruik op een doorsnee dag (dit was een zaterdag dus de hele dag thuis):
Screenshot_20210812-210949_CEMM.jpg

Dan blijft mijn verbruik 23 uur lang ruim onder de 400W (dus minder dan 1,7A). Dat is 23 uur dat ik prima met 32A zou kunnen laden op een 1x35A aansluiting. Da's toch mooi 169kWh oftewel véél meer dan de accuapaciteit van de gemiddelde elektrische auto.

Maarja, die selectiviteit hè. :wink:

Overigens zou ik zeker een auto uitzoeken die wel gewoon 3x16A kan laden en dan naar 3x25A gaan.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #16
Selectiviteit ja, met de invoering van het capaciteitstarief is dat streven financieel vaak onverantwoord..... Nog even los of het allemaal goed te realiseren is met automaten.
 

ABCDE

  • #17
Mn22 schreef:
De load balancer lost het probleem van te weinig beschikbare capaciteit niet op.
Euh... jawel. Al verbruik je 4000 kWh in het jaar aan niet-auto gerelateerde dingen, dan is dat gemiddeld 0,45 kW. Laat 1x35 bij 230V nou 8 kW zijn ofwel >16x zoveel...

Je auto kan prima even pauzeren met laden als je de aardappels eten aan de kook brengt. Even er vanuit gaande dat je natuurlijk elektrisch kookt.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #18
Persoonlijk vind ik dat een auto beschikbaar moet zijn wanneer je deze nodig hebt, ook wanneer dat onverwacht is. De beperkte actieradius van elektrische auto's is daarbij al een beperking. Een dieseltje gooi je vol en je rijdt zonder te stoppen naar München bijvoorbeeld.

Om de nadelen van de beperkte actieradius enigszins te ondervangen, moet de auto als deze bij huis staat dus zo snel mogelijk weer opgeladen zijn. Laden op een 1*35A aansluiting met een load balancer is dan een lapmiddel.

Een 3*25A aansluiting met geschikte 3faselader en auto is dan een veel betere oplossing en eigenlijk gewoon een must. Zeker als er ook nog wat gezinsleden zijn die stroom verbruiken.

Maar goed, ik heb vorige week een dag met een elektrische BMW I3 gereden van de dealer en ik ben nog geen fan van de rijbeleving. Voorlopig blijf ik dieselen.
 

DrDeJe

  • #19
OK. Ik ben een tijdje offline geweest maar mijn situatie is gewijzigd.
De situatie wordt: A.s. dinsdag komt Liander onze aansluiting omzetten naar 3x25A
de auto welke wij in het vooruitzicht hebben is een Hyundai Ionic 38kW. Zie bijlage wat de website ev DB geeft voor laadmogelijkheden.
Onze meterkast heeft een hoofdschakelaar 4P 40A.
T.b.v. de toekomstige laadpaal zit er nu in:
Een Aardlekschakelaar 4P 40A
Een krachtgroep 3P + N 25A B-kar

Mijn vraag is nu:
Wanneer ik een laadpaal aanschaf welke met 17kW kan laden (daarbij staat aangegeven 3x25A) dat ik dan dus ipc een probleem heb omdat ik theoretisch alle capaciteit verbruik bij het laden van de auto?

Dan zou een optie kunnen zijn (want dat kan met de laadpaal welke ik op het oog heb) de laadpaal instellen op 11kW (Maar moet ik dan de krachtgroep automaat daarop aanpassen? - Naar een unit van 16A?)

Óf zoeken naar een laadpaal waar een zgn loadbalancer op zit, zodat de laadpaal altijd probeert met een zo hoog mogelijke capaciteit te laden maar door de loadbalancer nooit het huis "plat" zal trekken?

Wederom dank voor jullie hulp en aanbevelingen.

Ik weet niet óf ik hiermee de regels overtreed maar onderstaande staat bij de laadpaal in de omschrijving kwa instellingen:

"Deze laadpaal wordt een 7.4kW / 22kW laadpaal genoemd omdat dit de meest gebruikte laadvermogens zijn waar deze laadpaal op wordt ingesteld.

Echter zijn er nog meer mogelijkheden:

  • 2.3kW (10A op 1 fase)
  • 3.7kW (16A op 1 fase)
  • 5.8kW (25A op 1 fase)
  • 7.4kW (32A op 1 fase)
  • 6.9kW (10A op 3 fase)
  • 11kW (16A op 3 fase)
  • 17kW (25A op 3 fase)
  • 22kW (32A op 3 fase)
Door deze flexibiliteit bent u zowel nu, als in de toekomst, verzekerd van de beste laadpaal!"

Laden Ioniq 2020.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #20
Volgens mij moet je rekening houden met selectiviteit. Dat houdt in dat 3x16A maximaal mogelijk is bij een 3x 25A hoofdaansluiting. En dus kun je met max 11 kW laden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu