Snaar kapot op Bosch WTE84103NL/38 droger

MvW82

  • #1
Toen ik de droger aan wilde zetten gingen er een aantal lampjes branden en hij begon te piepen. Na wat gelezen te hebben op dit forum dacht ik dat het verwarmingselement of de temp. sensor kapot zou zijn. De sensor heb ik doorgemeten en gaf 0 ohm aan. Die lijkt dus goed.
Naar wat verder zoeken zag ik dat de snaar kapot was. Is het normaal dat de droger deze melding geeft als de snaar kapot is? Of is er meer aan de hand?
 

Lampje45

  • #2
Graag een foto van het bedieningspaneel waar je aangeeft welke lampjes branden en welk knipperen.
Want daar worden de foutcodes mee aangegeven.
Als de snaar kapot is dan heeft de trommel een tijdje stil gestaan en is de luchtdoorstroming dus verstoord geweest. Dus er zal ook nog wel iets met een overtemperatuurbeveiliging aan de hand zijn.
Er zit zowel in de lucht van voor en na de trommel een NTC sensor die het temperatuur verschil meet en die kan ook de alarmsetting gedaan hebben. En je de machine na reparatie zult moeten resetten.
 

MvW82

  • #3
Deze lampjes knipperen. Drogen, strijkdroog en losmaken/klaar.
Hoe kun je de machine resetten?
Waar vind ik die sensor? De sensor achter op het verwarmingselement kan ik niet resetten. Hier zit geen rood knopje op (las ik iets over in een ander topic). Hier meet ik dus 0 ohm en lijkt goed te zijn.

20220104_092714.jpg
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #4
0 ohm lijkt me sterk. 0.1 0.2 ohm zou kunnen. Oneindig ohm geeft een multimeter ook vaak aan als 0 of -0-Maar dit is onderbroken en dus juist niet goed. Weet dus zeker dat je dit goed hebt.

Je foutcode is een foutcode op de motor. Dus opzich zou dit wel kunnen als de snaar er af ligt zou ik zeggen. Wellicht is er een stekkertje losgeschoten o.i.d door het klappen van de spanveer. Controleer ook of je spanrol nog wel goed in orde is.

Temperatuur heeft er niks mee te maken iniedergeval als in. Slaat niet op deze foutcode.
 

Lampje45

  • #5
Sleutelmeneer schreef:
0 ohm lijkt me sterk. 0.1 0.2 ohm zou kunnen. Oneindig ohm geeft een multimeter ook vaak aan als 0 of -0-Maar dit is onderbroken en dus juist niet goed. Weet dus zeker dat je dit goed hebt.
Ik denk, dat je een vergissing maakt. Een thermostatische sensor die hier bedoeld wordt is de z.g. clixon en die hoort wel degelijk nul ohm te zijn of naderend naar nul.
Een multimeter die out of range gaat, zal nooit nul aanwijzen, want dat zou wel heel erg verwarrend zijn.
Als de maximaal ingestelde meetwaarde wordt overschreden, gaat de meter of een "1" aangeven of een "OL" van OverLoad, maar NOOIT een nul.
Door het breken van de snaar is het verwarmingselement oververhit geraakt, maar dan zou het lampje drogen zijn gaan knipperen. Deze code geeft aan, net wat Sleutelmeneer ook stelt, dat er een probleem is met de motor en/of zijn bedrading. Want een knappende snaar kan aardig wat verwoesten, dus zoek daar eens naar of de motor, zijn stekker en zijn condensator nog intact zijn.
Motor-elektronica defekt.png
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #6
Ja mijn fluke geeft inderdaad 1 aan als oneindig. Ik dacht alleen dat ik weleens heb gezien dat sommige meters dit ook aangeven als -0-. Vandaar de waarschuwing. Voorderest ben ik het met je eens haha.
 

MvW82

  • #7
Volgens mij heb ik het gevonden. Er zat idd een connector los.
Nieuwe snaar inmiddels besteld. Die probeer ik morgen te plaatsen. Volgens mij is dat nog een beste uitdaging. Ik zie nog niet zo snel hoe ik de snaar om de as krijg. Iemand nog tips? Had al in een ander topic gelezen dat je de achterkant iets los kn halen en dan de kap om de ventilator aan de voorkant.

20220104_192332.jpg
 

Lampje45

  • #8
Ja Sleutelmeneer, de naam Fluke geeft mij zulke mooie herinneringen. Eerst altijd gewerkt met een AVO Mk 40 in de sterkstroom en daarna een Mk 8 in de electronica. Dat waren nog eens meters, gewoon monumenten. Tik maar eens AVO meter in op Google.
Mijn eerst Fluke was een 8020A in de eind 70 er jaren, die kostte toen een vermogen.
Maar in al die jaren ben ik nooit een multimeter tegengekomen, die bij oneindig een nul toonde, ik denk dat dit toch een vergissing is geweest.
 
  • Like
Waarderingen: Sleutelmeneer

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #9
Inderdaad achterzijde lager loshalen en achterplaat verwijderen. Dan kun je om de trommel heen en de kap van de ventilator voor kun je eraf halen en als je de ventilatorschoep voor eraf haalt door hem achter juist tegen te houden dan kun je daar ook mooi om de as heen .
 

Lampje45

  • #10
Mooi zo, zaten we toch op de goede weg.

Vaak is het de beste manier om via de achterkant te doen het lager en het element los en de achterplaat wat uitbuigen. De achterwaaier er af en de motor en as iets tillen, om riem er onder door te schuiven.
Ik zal eens kijken of ik nog ergens een filmpje kan vinden.
Ik krijg ook de indruk dat het spanwiel ook aan vervanging toe is.
 

MvW82

  • #11
Ik had ook al gezocht naar een filmpje. Ik kan niet iets vinden wat op deze droger lijkt. De kap van de ventilator is erg lastig los te halen. Er is weinig ruimte. Als je maar iets naar boven gaat zit je al tegen de trommel aan.
Hoe kun je zien of de spanrol aan vervanging toe is? Ik zal zo even een foto plaatsen.
 

MvW82

  • #12
Foto van de spanrol. In de andere foto heb ik de schroefjes gemarkeerd. Deze moeten dus los om de motor iets te liften?

20220105_080534.jpg 20220105_080458.jpg
 

Lampje45

  • #13
De achterwand moet los en ook de as moet uit het lager dan krijg je al de ruimte om de trommel wat op te tillen leg er een groot blok hout onder, de beugels waar de motor mee vastzit moet los en de linker ventilator moet de kap af, want daar moet de riem onder de as door worden getrokken.

Wat de spanrol betreft, die heeft al heel wat geleden, gezien de rubber resten, die er tegenaan gesmolten zijn. En dit soort kunststof verhardt nog al eens, en nu je hem toch open hebt, zou ik hem preventief vervangen.
Want een knappende aandrijfsnaar kan vrij veel schade aanbrengen, dat heb je nu zelf gezien aan een stekker, die los geslagen is..
 

MvW82

  • #14
Waar kan ik die spanrol het beste bestellen? Ik heb de snaar bij fixpart besteld. Maar als ik op dit type droger zoek geeft hij geen spanrol aan. Op de bosch pagina staat een exploded view. Maar ook hier vind ik geen los nummer van de spanrol.
 

Lampje45

  • #15
Ja typisch is blijkbaar vergeten.

Bel de servicelijn van Bosch maar eens:


Direct bellen naar 088 424 4010
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #16
Als ik google met het bestelnummer van de motor 00145453, dan zie ik op enkele sites de spanrol 00632045 als passend accessoire.
Google ik dan met het nummer 00632045, dan vind ik veel meer sites die dat onderdeel hebben.

Vergelijk ik de afbeeldingen van het onderdeel 00632045 met hetzelfde onderdeel dat meegeleverd wordt met de motor, dan lijkt mij dat de gevonden losse spanrollen niet verschillen van die bij de complete motor geleverd worden.

Maar je zou inderdaad voor de zekerheid even kunnen bellen, zoals Lampje45 hierboven aangeeft.
 
Laatst bewerkt:

MvW82

  • #17
Net Bosch gebeld. Het is idd de 00632045. Deze net ook maar even besteld.
Ik ga toch maar iemand bellen om de snaar en spanrol te laten plaatsen.
 

Lampje45

  • #18
Bedankt voor de aanvulling Kees.
Je zou toch mogen verwachten dat een los verkrijgbaar onderdeel in de stukslijst is opgenomen
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #19
Tja, je zou het mogen verwachten. Maar fouten worden overal gemaakt en dit is eigenlijk niet eens zo'n heel grote fout. :wink:

Er zijn ook bedrijven die de boel bewust flessen. Ik las zojuist (weer eens) over een loodgietersbedrijf, dat voor 10 min waterstofzuiger gebruiken (om een verstopping in een afvoer te verhelpen) 1100 Euro rekende!
 

Lampje45

  • #20
Aandrijfriem vervangen

Ik kon geen passend filmpje van een Bosch machine vinden, omdat jij een enkele riem hebt en vervanging wat moeilijker is dan de dubbele, die Bosch normaal heeft.
Dit is wel een filmpje van een AEG maar geeft een goed idee, hoe het moet
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu