Renovatiehuis, vloerverwarming goed afstellen

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #81
Ja, de verdeler neemt naar behoefte warm water van de ketel af, en mengt dit met de retour van de vloerverwarming. Omdat anders je vloer veel te heet zou kunnen worden.
 

RoyZ

  • #82
Ik hoop op nog wat meer reacties/meningen.
Als er maar iets van 31 graden de vloer in gaat dan schiet het niet echt op met warm worden toch?
Ik kan dus ook de maximale aanvoer van de cv lager zettenhoe kan ik er nu voor zorgen dat er bijvoorbeeld iets van 40 graden de vloer in gaat?
Edit: ik schuif net aan bij schoonmoeders aan de brunch. Daar voelen de aanvoer slangen wel wat warmer...
 

Bernhard

  • #83
Instelling keteltemperatuur ? Proef instellen op 70°
A uitgaande watertemperatuur 53.6° ketel
B ingaande watertemperatuur 41.5° ketel
C aanvoer VV 53.6°
D uitgaande VV 30.9°
E aanvoer slangen 31.5°
F retour slangen 26.9°
verschil tussen B en D is 10.6° dit is veel te groot
mogelijke oorzaak waterhoeveelheid naar VV te klein.
oplossing waterhoeveelheid voor elke radiator inregelen/knijpen.
B en D moeten bijna gelijk zijn.
bernhard
 

RoyZ

  • #84
@Bernhard
Radiatoren boven hebben op 1 na allemaal thermostaatkranen (stand 1 dus lage temp.)
Er is 1 gewone kraan die staat minimaal open.
Daarnaast ook boven 1 vloerverwarming.
Zou het kunnen zijn dat de vv beneden ipv hydrolisch neutraal juist hydrolisch moet werken?
Want met een ingaande temperatuur naar de vloer van E 31.5 en uitgaande van F 26.9 (mengwater begrijp ik) zal ik zeker niet boven de 31.5 komen als retour water.

De ketel temperatuur had ik op maximaal 55 graden staan.
De pomp snelheid cv heb ik ingesteld op minimaal 75% en maximaal 100% om een goede doorstroming te garanderen.
De pomp van de vv draait ook maximaal vermogen (45w)

Ik had trouwens even het idee dat de water temperatuur naar de vloer toe wat beter ging toen de thermostaat knop er af is gegaan.

Ter test kan ik een keer boven alles dicht draaien en zien wat er gebeurt
 

Bernhard

  • #85
Hydrolisch neutraal uitleg> de pomp van de ketel heeft geen invloed op de waterhoeveelheid in de vloerverwarming en de pomp van de VV niet op de ketel.
Thermoknop er tijdelijk afhalen kan.
Er is nog een afwijking nl. tussen D en F deze temperaturen zouden gelijk moeten zijn.
De thermoknoppen op stand 1 is geen goede maatstaf voor de verdeling van de waterstromen in het systeem. De thermoknoppen kunnen tijdelijk, zeker in de aanwarmperiode, helemaal open gaan. De radiatoren met een thermoventiel kunnen worden afgesteld met een zgn voetventiel of dmv een interne verstelling van het ventiel, dit is afhankelijk van het model. bernhard
 

RoyZ

  • #86
Ik zal de thermostaatknop van de vv er eens afhalen en kijken wat er gebeurt.
Zodra de nieuwe meeste binnen zijn zal ik deze aansluiten dan heb ik gelijktijdige metingen met allemaal dezelfde meetinstrumenten.

Ik heb trouwens de schoorsteenveeg aan gezet op vezel van de Nefit man.
De Max temperatuur werd daarbij niet behaald, dan klapte hij eruit en viel terug naar een lagere temperatuur..waarna het riedeltje opnieuw begon.

Radiatoren boven hebben helaas geen voetventiel. ..ik vermoed ook dat de thermostaatknoppen niet te regelen zijn, zoek ik uit zodra ik er kans voor heb.

Wordt weer vervolgd
 

RoyZ

  • #87
@Bernhard,

Na wat aanpassingen lijkt het dat we in de buurt komen.
Aanpassingen:
-radiatorkraan op,kleine slaapkamer helemaal dicht (dit is geen thermostaatkraan en draaide zwaar)
-check alle thermostaatkranen op radiatoren, mijn geliefde had het wat fris op de badkamer en daar de radiator vol open gezet.....

Ergo: alle thermostaatkranen terug op 1 gezet en radiatorkraan dicht.
Resultaat: bij meting op D en F zijn de temperaturen nagenoeg gelijk! (Retour vloer 30.9 retourbuis net biven verdeler 31.7)
Terwijl ik dit schrijf zie ik echter de retourbuis al weer hoger oplopen...31.9... Het verschil tussen retourslang en retourbuis blijft ongeveer 1 graad.

Echter, wat kan ik nu doen om er voor te zorgen dat boven een redelijke temperatuur is (zeker op de badkamer) maar dat ik nog wel met enige redelijheid alles beneden op temperatuur kan houden.

Tot nu toe in ieder geval ben ik uiterst dankbaar voor je volhardendheid om ons verder te helpen, chapeau!
 

RoyZ

  • #88
Het "probleem" begint nu in te dalen. (denk ik)
Als de temperatuur in de slaapkamers aardig is gezakt, dan zullen de kranen vol open springen en gaat er dus weinig warmte de vloer in vanwege al het water dat naar de radiatoren gaat...

Dien ik dus inderdaad voetventielen te installeren, of gewone knoppen er op te zetten zodat het niet temperatuur afhankelijk schakelt?
 

Marcn88

  • #89
Zijn uw thermostaatknoppen op de radiatoren niet dubbel instelbaar
als je de knop eraf haalt en recht op het pinnintje kijkt staan er dan geen cijfertjes op de messing zeskant van 1tm6 oid want dan zou je de kranen kunnen instellen om de flow over de radiator te beperken
 

RoyZ

  • #90
Gevonden, zie foto.
Ik heb maar even een krasje gezet zodat ik de huidige stand weet.
Naar ik aan neem is dichter naar 1 minder flow en meer naar 6 meer flow.
Ze staan trouwens wel vlak naast elkaar dus ik neem aan dat je geen te grote slagen maakt?
De kleine messing ring zat vrij hard vast gedraaid naar rechts.
Hoeveel draai ik deze nu naar links?

Afgelopen nacht heeft de cv beter gewerkt. Ik zal hier binnenkort wat meer over plaatsen.
@Bernhard, dat was dus de gouden tip (en dan heb ik 3 verschillende monteurs over de vloer gehad die juist zeiden dat alles open moest om zo veel mogelijk de druk van de ketel halen.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #91
Even een andere vraag? hoe lang heeft de installatie zonder bypass gedraaid? Niet te lang hopenlijk anders kan je een groot probleem hebben.

Nefit zoals iedere ketel heeft een constante flow nodig over de wissellaar, heb er hier in het dorp al verschijdene gehad welke vanaf de bouw 5 á 6 jaar zonder bypass gedraaid hebben. Met de bijbehorende problemen van dien, verstopte warmte wissellaars en verstopte leidingen allemaal veroorzaakt door warmte vraag van de thermostaat, maar door de thermostaatventielen die dicht lopen geen flow meer ketel blijft doorbranden en helaas duurt het eeuwen voor de warmte benden is. Echter warmte gaat niet door daar er een verstopping zit in leidingen en of wissellaar.




IN DIT VOORBEELD was het helaas te laat en was de warmte wissellaar verstopt en de leidingen verstopt.

John
 

RoyZ

  • #92
Dag John

We wonen hier sinds augustus. Toen hebben we ook de vloerverwarming gelegd.
De ketel is door de vorige bewoner in 2013 geplaatst (toen waren er alleen radiatoren)
Een week of 2 geleden is een bypass geplaats.
Intussen is de installatie al een Paar keer leeg gelopen.
We hebben 5 radiatoren (beneden) weg gehaald en 2 vervangen door nieuwe.
Hoe kan ik checken of de warmtewisselaar verstoot is?
Intussen heb ik zelf de 3-wegklep weten te vervangen, wellicht lukt mij zelf een warmte wisselaar ook als dat nodig is en ik hem weet te vinden?

Edit:Gevonden in de handleiding. .dat is geen klein dingetje om te vervangen zeg.
Dus ik moet wel zeker weten dat hij vervangen moet worden (de 3-wegklep bleek ook niet defect)
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #93
Treed even in contact met nefit je kunt als het goed is de flow uitlezen in het display, hieruit is op te maken of er voldoende stroming in de installatie aanwezig is.

John
 

RoyZ

  • #94
Zojuist contact gehad met Nefit.
Ik heb het vermogen van de ketel op 50% gezet.
Tevens heeft hij mij aanwijzingen gegeven voor het bekijken van het filter voor de warmtewisselaar.
De sprong in druk bij vragen van warmte vond hij niet allarmerend (0.3 graden)

Ik heb dus weer een klusje voor de dag :-)

Zodra ik hier mee klaar ben zal ik laten weten of het de oplossing is.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #95
Druk gaat in PSI of Bar en temperatuur gaat graden °C

Dus druk verschil 0,3 is geen graden maar :idea:
 

RoyZ

  • #96
Klopt 0.3 bar...
Intussen weer met dE nodige mensen contact gehad en weer veel versteld..
We gaan het weer mee maken, ik kok er nog op terug.
Alvast fijne jaarwisseling
 

Reddo

  • #97
Hey RoyZ,

Ik heb hier een nefit trendline met easy thermostaat en vloerverwarming beneden, radiatoren boven... en veel problemen die jij ziet zie ik hier ook. Easy blijft te lang doorververwarmen, spul wordt langzaam warm... Wat ik ook zie (ik log mijn gasvebruik) is dat de ketel eigenlijk altijd in minimum draait. Aanvoer naar verdeler is altijd ca. 45 graden, retour 20 - 25. Ook die temperaturen log ik.

Leidingen zijn schoon, filter op de retour ook schoon, leidingen van de vloerverwarming gespoeld (en waren schoon) alles verder in orde. Naar mijn idee moet de ketel gewoon opregelen aan de hand van de retourtemperatuur, want dat is een teken dat de verbruiker (vloer) veel energie opneemt en er dus wel wat vermogen meer in mag. Maar dat doet ie dus niet. Ik zie ook dat het gasverbruik maximaal net meer dan 1 m3/h is....dat is ongeveer 9 kW bij 100% rendement. En aangezien de ketel 30 kW!! kan mag ie best wel ff gas geven, maar dat gebeurt dus niet.

Ik heb er ook al een gewone schakelende thermostaat aan gehad, ook dan blijft ie gewoon langzaam doorhobbelen.. moduleert niet omhoog aan de hand van de lage retour.

Ik heb nefit gevraagd om dit eens te bekijken maar nog niets gehoord. Hoe gaat het bij jou installatie ??
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #98
Dat is heel logisch, Reddo. De ketel gaat niet verder dan 20 graden temperatuursverschil. Bij een retour van 25, gaat ie dus niet hoger dan 45 graden aanvoer. Wil je hoger, dan zul je eerst de flow over de ketel groter moeten maken, en daarmee het temperatuursverschil kleiner.

Is er een bypass? En op welke instelling staat deze?
 

Reddo

  • #99
Ok, dat verklaard het een beetje... Maar vanochtend test gedaan... thermostaat op 30 gezet en dan regelt ie wel op denk ik want dan gaat de temp naar 58 en retour 23 dus 35 graden verschil... Maar waarom zou ie niet meer dan 20 graden verschil willen ?? Bij een radiator waar de retour niet zo snel 20 graden kouder is dan de aanvoer snap ik dat dat wel goed gaat maar bij vloerverwarming is het vrij normaal dat die zo koud terug komt..... Als het aan mij zou liggen zou ik dat uit de regeling prutsen... tenzij er een goede reden voor is.

En nee, geen bypass. Maar als ik daar warm water terug ga sturen naar de ketel is dat toch eigenlijk wat onzinnig ?? Ketel moet juist blij zijn met koude retour, kan ie lekker condenseren en dat is goed voor het rendement....
 

RoyZ

  • #100
De installatie draait redelijk stabiel.
Ik heb wel overal dubbel instelbare radiatorkranen geplaatst en alles zo goed mogelijk op elkaar afgesteld .
Wachten is nu op de isolatie daarna weer van voor af aan.
Als je wilt wel ik je werk bijpraten wat ik heb gedaan. ..stuur maar een pm...

Groet Roy
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu