Renovatiehuis, vloerverwarming goed afstellen

RoyZ

  • #21
Goedemorgen,

Nou weer een onrustige nacht achter de rug.
Nadat ik gisteren de thermostaatkranen van de verwarmingen biven had verwijderd en de aanvoer temperatuur op 50 graden had gezet leek het allemaal beter te gaan.
Helaas vannacht rond een uur of 5 dreef ik de slaapkamer uit zo warm was het er terwijl ik bij de nefit kon aflezen dat die al 5 uu stond te verwarmen maar het beneden strak 19.3 graden bleef.
En, ja hoor de straaljager stond weer aan...
Ik herinnerde mij dat de nefit service dienst (tijdje terug gebeld) zei dat ik ook de pompsnelheid een eind terug kon zetten.
Ik ben er dus uit gegaan en heb de pomp terug geschroefd naar 60%.
Het gefluit is weer weg, en boven is het gelijk niet meer standje sauna....ook liep vrij snel de temperatuur weer op. Of dat nou kwam door mijn warme persoonlijkheid of door de schemerlamp die 230w is...laten we hopen door de cv.
Een en ander lijkt nu beter te gaan, de kamertemperatuur is nu 19,8 (ingesteld 19,5) maar nefit zegt nog steeds dat er verwarmt moet worden.
Dat verwart mij een beetje, ik ben aan uit schakeling gewend vanuit ons vorige huis.

Ook komt er toch met regelmaat de melding voorbij dat de installatie zijn warmte niet kwijt kan.
@Obelix2 zou jij dat verderkwaad kunnen? (Cv start maar kan warmte niet kwaad dus gaat weer uit=gasverbruik?)

Alle tips zijn welkom! Alvast weerdank voor het mee denken.
 

RoyZ

  • #22
Zojuist maar gebeld met de installateur in de buurt.
Het advies is om alles door te spoelen (kosten 750 euro) een vuilvanger te plaatsen (75 euro) sanering van de ketel (bj 2013 75 euro) en een bypass te plaatsen (175 euro).
Als dit de storing verhelpt mag ik een onderhoudscontract afsluiten.
Verhelpt dit de storing niet gaan ze net zo lang door (en de euro teller ook ) tor de storing weg is.
Reken even mee...zo rond de 1200 euro uitgeven en dan nog geen garantie dat het probleem opgelost is.

Op mijn cynische vraag wat de beste man zelf zou doen als hij dit hoorde "ja ik heb dat probleem niet"


Werk aanbieden is op het forum niet toegestaan, mod.
 

Bernhard

  • #23
Het is standaard dat de ketel de boosdoener is.
Bij 10 CV-installaties komt het 11 keer voor dat het aan de ketel ligt. De afstelling is niet in orde of de thermostaat werkt niet goed.
De start van een goede CV-installatie begint bij het ontwerp.
Het maken van een warmteverliesberekening en het juist dimensioneren van de leidingen en de warmte afnemers ( radiatoren of vloerverwarming ). De hydraulische schakeling,
alle componenten in de installatie moeten op elkaar zijn afgestemd, zorgt dat het regelen van juiste toevoer van de warmte optimaal is. Het regelen van de ruimtetemperatuur is dan een makkie. bernhard
 

RoyZ

  • #24
Tja Bernhard wat zal ik zeggen, ik vertrouw er op dat de aannemer zijn werk goed doordacht heeft.
Maar wat kan ik verder met deze opmerking? Moet ik de ketel laten saneren? Of wat is nu het advies?
 

RoyZ

  • #25
Voor de liefhebber nog even de foto
Ingestelde temperatuur bereikt maar stookt nog door :
 

Bernhard

  • #26
Ik heb gevraagd om alle temperaturen aan te geven en indien mogelijk de temperaturen in een grafiek weergeven.
Dan kan er een betere diagnose gemaakt worden.
Een principe schema van de CV-installatie is ook belangrijk.
Ik zal een voorbeeld maken.
Is je installatie voorzien van een bypass?
Heb je gecontroleerd of de aanvoer naar de radiatoren als eerste warm wordt en niet de retour?
bernhard
 

RoyZ

  • #27
Dag Bernhard ik meen dat ik al wat temperaturen door heb gegeven in een eerder bericht.
Ik zal nog de grafieken vanuit Domoticz plaatsen dit betreft kamer temperatuur en cv water temperatuur.
De installatie heeft geen bypass, beneden heb ik ongever 650 meter slang in de grond liggen.
De aanvoeren worden eerst warm en daarna pas de afgaande buizen.
Op zich werkt nu alles redelijk, nadat ik vannacht om 5 uur de pomp op 60% heb gezet is het boven minder warm en is het beneden een stuk beter.
Nu schijnt echter de zon in de kamer (niet op de thermostaat} wellicht vertekend dat beeld.

In de grafiek kamer temperatuur kun je zien dat ik om een uur of 5 bezig ben geweest daarna liep namelijk de temperatuur weer op.
Graag een beetje geduld ik ben geen techneut die alles zo uit de mouw kan schudden, anders kwam ik hier niet om hulp vragen ;-)

Grafiek kamer temp:


Grafiek water termperatuur cv:


kun je hier mee uit de voeten?
 

RoyZ

  • #28
Wat mij nu pas op valt zijn de 2 pieken rond 10 uur in de water temperatuur, toen is de douche aan geweest..
Daarmee zou je de conclusie kuknnen trekken dat de gemeten water temperatuur niet alleen maar de temperatuur van de cv is...toch?
 

Bernhard

  • #29
Graag alle temperaturen.
Aanvoer- en retourtemp. van de ketel, vloerset, kamertemp. en buitentemp. Zit er een bypass in de installatie? bernhard
 

RoyZ

  • #30
Ik meen dat ik dit een aatal vragen terug ook beantwoord heb, maar:
De cv is nu in vol bedrijf en staat op max temp verwarming 50 graden.
Ik meet met een goedkoop ding dus geen idee hoe betrouwbaar dit allemaal is.
Uitgang ketel:47.2
Ingang ketel: 37.4
Vloerverwarming set in: 45.2
Vloerverwarming uit: 27.5
Ik heb ook gemeten op een van de slangen:
In:35.5j
Uit: 28.5
In huis staat de temperatuur op 19.8 maar momenteel is het 19.2 (en warmt op)
De buitentemperatur is ongeveer 2 graad boven 0
De vloer in de kamer is momenteel 23.2 graden
er is GEEN, ik herhaal GEEN bypass

tevens bijbehorende temperatuur grafieken die ik uit de ketel ontvang

Kamertemperatuur:

Water temperatuur:


Waarbij ik mij af vraag of de laatste grafiek wel de temperatuur is die voor de vloerverwarming wordt gebruikt of juist die voor het heet water of een mengemoes hiervan.
Dit is echter alles wat ik kan ontvangen....dus ls dit niet het juiste is dan heb ik geen idee hoe ik dit wel boven water krijg.

Groetjes
Roy
 

Bernhard

  • #31
RoyZ@
Oke te vlug met lezen.
Temperatuurverschil tussen de aanvoer en retour van de VV veel te groot. Dat verschil moet <10grd zijn.
Er moet een bypass in. bernhard
 

RoyZ

  • #32
Bernhard bedankt voor de bypass tip.
Voor ik hier echter en aardig bedrag aan investeer wil ik mij er verder in verdiepen, de installateur gaf aan dat een bypass "misschien" de problemen zou verhelpen.
Ik begreep ook dat als ik de thermostaatkranen van de radiatoren boven er af haalde er een soort bypass zou zijn. Dus of dit daadwerkelijk de oplossing is...als het zo is dan laat ik het zsm doorvoeren.
Wat mij wel opviel is dat vannacht weer een probleem was, waar het overdag goed gaat lijkt het na middernacht ineens allemaal in de war te zijn.
Om middernacht was de water temperatuur 24,5 graden waarna deze op begon te lopen.
Het duurde echter tot 01.50 voor de temperatuur 50 graden was, ik neem aan dat dit het modulerende gedrag is van de ketel?
Het heeft daarna tot 06.20 uur geduurd voor ik de temperatuur weer zag zakken.
De kamertemperatuur die was gezakt tot 18.9 begon pas weer op te lopen om 02.40 uur en het heeft tot 05.25 geduurd voordat de ingestelde 19.5 graden gehaald werd waarna er tot 08.25 een temperatuur stijgig te zien bleef tot 20.1 graden (en dat is het nu nog)
Een en ander in de grafieken onderin:
Water temperatuur vanaf middernacht

Kamer:


Nu ik de grafieken bekijk zie ik dat hij woensdagmiddag 13.30 zelfs 20.7 graden is geweest (ingesteld 19.5) die fluctuaties moeten ergens vandaan komen, of kan dit echt allemaal komen doodat er geen bypass is geplaatst?
Ik zal in ieder geval vandaag eens rond bellen naar installateurs in de omgeving om te kijken wat het kost om er een te plaatsen.
Dient deze trouwens dicht bij de ketel, dicht bij de vleorverwarming unit of maakt het niet heel veel uit waar, geplaatst te worden?
Daar kan ik wellicht rekening mee houden tijdens het verbouwen.

Ik zal zodra de ketel weer leven geeft eens goed trachten te meten wat de temperaturen van de leidingen zijn.
Ik heb zo`n goedkoop infrrood dingetje gekocht om te meten, geen idee hoe betrouwbaar dat is.
Wel heb ik zwarte tape op de buizen geplakt om te kunnen meten..dat zou de meting volgens de bijgeleverde documentatie mauwkeuriger moeten maken.
Als er iemand een tip heeft wat ik kan aanschaffen om nauwkeuriger te kunnen meten graag, zolang het niet gelijk een hele smak geld gaat kosten.

Bedankt alvast weer voor het meedenken!

Edit, zie onderstaand plaatje, zoals gezegd vanaf ongeveer middernacht tot 07.00 is het systeem actief, maar daarna zie ik meer een beeld dat wenselijk is toch?
Wat gebeurt er dus in de nacht (in de ketel?) waardoor het niet goed loopt
 

Bernhard

  • #33
De Bypass zal niet alle problemen oplossen.
Een bypass kan ook bestaan uit een kortsluitleiding tussen de aanvoer en retour. Dat zou kunnen met leiding met een hele kleine diameter of een radiatorventiel. Een bypass die reageert op een oplopende druk in de CV zal beter functioneren. Het is best mogelijk dat je toch zo'n kortsluitleiding hebt.
Het is gek dat de ketel gedurende de nacht continue op 50grd stookt en de temperatuur in de kamer alsmaar lager wordt.
Is er een buitenvoeler aangesloten?
Je moet aan je kennis vragen of hij met de Raspberry Pi en sensoren de temperaturen van alle leidingen in een grafiek kan weergeven, met name de bijbehorende retourtemperaturen.
Het verschil tussen de aanvoer en de retour geeft een indicatie over het systeem. Je schrijft ik doe niet aan nachtverlaging maar in de grafiek daalt de ruimtetemperatuur in de nacht behoorlijk. bernhard
 

RoyZ

  • #34
Bedankt voor je antwoord:-)
Ik heb helaas geen sensoren op de leidingen staan en ik vermoed dat dit een aardig duitje gaat kosten om voor elkaar te krijgen.
Er is gene buitebvoeler aangesloten op de ketel, hij haalt denk ik de temperatuur over internet (nefit easy) van het dichtsbijzijnde weerstation.
Ik heb ook niet in de app aan staan dat de ketel moet rekenen met buiten temperatuur dus dat zou het probleem nietmoeten zijn.
Ik verhoog de temperatuur vanaf eind middag (16.00-17.00) tot vond (21.00-22.00) met 0.3 graden. Verder niet
Dus inderdaad raar dat als we in bed liggen de temperatuur keldert...ik begin zelfs al te twijfelen of Nefit zelf beslist dat s`nachts minder gestookt mag worden want mensen liggen toch in bed, maar dat is kolder natuurlijk.

het schem van nacht:
ma t/m vr 00.00-17.00 19.5 17.00-21.00 19.8 21.00-00.00 19.5
za/zo 00.00-16.00 19.5 16.00-22.00 19.8 22.00-00.00 19.5

Er komt binnenkort als het goed is een installateur een bypass plaatsen die laat ik gelijk onderhoud doen (ik kan niet teruvinden wanneer dit voor het laatst is gedaan (ketel is van 2013)
Het i echter druk in CV land dus ik krijg nog te horen wanneer er een gaatje in de planning is.
 

Bernhard

  • #35
Raspberry € 35 sensoren € 10. bernhard
 

RoyZ

  • #36
Om wat makkelijker achter "de fout" te komen ben ik maar van het programma af gestapt en heb nu het programma aangepast naar 20 graden continu.
De ketel sloeg gelijk aan want in huis was het maar 19.5.
De water temperatuur steeg in ongeveer 1 uur van 20.3 naar 50 graden.
Ik heb nog eens een keer de handleiding van de vloerverwarming verdeler door gelezen.
Er zitten daar 2 insteek thermometers op.
Bovenste is uitvloei onderste is inlaat (zie foto)
Als ik de verdelerpomp op laag vermoeg laat draaien (zeg 18w) dan is er inderdaad een groot verschil tussen in en uit temperatuur.
Als ik echter de pomp op hoogste vermogen laat draaien (44w) dan is het verschil nog maar 6 graden.
Betekent dit nu dat het slimmer is om de pomp meer vermogen te laten draaien?

detail is ook dat de ketel 50 aan geeft maar er "maar" 47 uit komt. Bij de verdeler meet ik op de leiding 43 maar die insteek meet 35...

verdeler:
 

RoyZ

  • #37
Bernhard schreef:
Raspberry € 35 sensoren € 10. bernhard
De Pi is hier al aan het werk, alleen kwam die collega aan met vele malen duurdere sensoren.
Kun jij mij een duwtje in de goede richting geven waar ik ze vandaan kan halen?
De PI ligt wel een eind weg an de cv ketel en de verdeler..dus het zal allemaal via wifi moeten....
 

Bernhard

  • #38
Sensoren 18B20. Afhankelijk van het model tussen de €3-15/stuk. Van de benodigde software en de Raspberry heb ik geen kennis.
Heb je goed gedaan om het programma even uit te schakelen.
Het oplopen van de temperatuur op de verdeler ziet er goed uit. Je zal ook zien dat de temperaturen na het bereiken van de kamertemperatuur de watertemperaturen lager worden en het verschil tussen de aanvoer en retour kleiner wordt.
Als de pomp op stand 3 niet te veel stromingsgeruis veroorzaakt kan je dat zo laten staan. bernhard
 

RoyZ

  • #39
Bedankt voor de tip inzake de sensoren!
Dat laat ik mijn collega even verder uit zoeken die is daar handig mee.
Intussen kwam de nieuw gevonden installateur langs, woensdag plaatsen we samen een bypass.
Ook had hij het over wellicht lucht in de slangen van de vloerverwarming. (als de bypass niet werkt wilde hij dat proberen door te spoelen)
Samen kwamen we tot een rare ontdekking wat betreft temperaturen.
Voor de thermostaatknop van de vloerverwarming is de temperatuur ruim hoger dan de insteekthermometer aan geeft op de aanvoer temperatuur.
De aanvoor voor thermostaat ligt ruim onder wat ik heb ingesteld op de thermostaat.
Ik had mee moeten schrijven want ik vergeet nog wel eens wat maar wat ik mij herinner:
Voor thermostaat 47 graden
Insteekthermometer 41 graden (dus al 6 graden mindern?)
Maar op de slangen hebben we gemeten en daar ging niet eens 40 de grond in maar iets van 35 dus nog weer 6 graden minder.
De ketel lijkt wel goed te werken maar het idee is nu dat het in de verdeler van de vloerverwarming zit...
Op stand 3 hoor ik die pomp amper en zeker in de bijkeuken dus ik laat hem dan daar op staan.

Oh ik heb de temperaturen met een digitale vleesthermometer gemeten (BBQ) want ik heb het idee dat die wat nauwkeuriger werkt (contactmeting)
weer bedankt we komen er vast wel uit
 

Bernhard

  • #40
Elke thermometer geeft een ander temperatuur aan. De waarde van een thermometer is eigenlijk niet belangrijk. Een thermometer geeft een bepaalde waarde en bij een verandering in de meting zal de meter een andere waarde aangeven. Als de verandering hoort bij de omstandigheden dan is een systeem in controle. Bij Tsjernobyl is er een grote en snelle verandering geconstateerd. Daar is helaas niet juist op gehandeld.
Als er geen of onvoldoende stroming in de verdeler is dan loopt de uitgaande temperatuur, terug naar de ketel, zeer snel op. Ik sluit lucht in de VV.
Kijk het maar een paar dagen aan het zal wel beter gaan.
bernhard
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu