Electrische vloerverwarming: spiken en minder licht ?!

Han van Bakel

  • #1
Hallo helpers,

Sinds 1 jaar heb ik electrische vloerverwarming, 3 vloerdelen elk max 3500Watt, tezamen max 70m² opp. Piekstroom zou 10-15Amp kunnen zijn, per vloerdeel.
Toen ik even één fase had dipte alle halogeen-lampen en bleven ook lager branden zolang een vloerdeel ingeschakeld was.
Nu ik sinds 1 maand (eindelijk!!!) 3 fases heb en de lichtgroepen van de vloerdelen gescheiden heb, blijft het dippen: het is minder maar nog zichtbaar.
fase-1 = nieuw= 25Amp : 1 vloerdeel, oven, wasmachine, en subgroepje
fase-2 = oude = 25Amp : alle lichtgroepen
fase-3 = nieuw = 25Amp : 2 vloerdelen. (als beiden exact tegelijk in-
schakelen zal stop eruit kunnen... helaas,
ik had even geen geld voor 3x35Amp...!)

Ik verklaar zelf de dip doordat de laag-ohmigheid van de vloerverwarming dermate is dat de NUL opgetilt wordt.
Ik vermoed dat dit binnen de norm blijft (10-15Volt mag?).
Ik vermoed dat die verhoging op de min gevoeligere lampen
als halogeen zachter laat branden.
Ik vermoed dat bij inschakelen van een vloerdeel de MIN
zelfs even piekt naar hoger (of is halogeen volt-mutatie-gevoelig?!).
En kan het zijn dat ALS ik zwaardere fases neem (35-40Amp) (wat echt een "leuk" bedrag vergt) ik APARTE NUL-lijnen krijg, dus een NUL van dan een andere fase niet opgetild kan worden...? Maar is dat zo bij 35+Amp?

Ik vermoed vanalles maar weet niks...
Kan iemand mij helpen svp.
Want afhankelijk van wat er aan de hand is zal ik SpeedHeat
dringender gaan verzoeken andere inschakelaars te ontwikkelen
en mij te leveren..

Han van Bakel
Beneden-Leeuwen
 

Fiesiekus

  • #2
Je zou kunnen meten wat het spanningsverschil tussen NUL en randaarde is.

Vraagje: wat is op jaarbasis jouw electriciteitsverbruik?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
De nul word niet opgetilt je hebt 3 fasen en als deze allemaal belast zijn zal de nulstroom ig lager zijn dan de zwaarste stroom door 1 van de fasen.
Stel fase 1=16A fase 2=16a en fase 3=25A dan zal de stroom door de nul maar 9 ampere zijn.

Of de impedantie van het net is veel te hoog of je hebt te grote overgangswaarstanden in je meterkast maar ik verdenk de eerste.
Als deze dippen de maximale norm overschrijden +/-10% dan moet de energie leverancier dit aanpassen.
 

Han van Bakel

  • #4
Dit is nu nog onduidelijk omdat we nog geen overzicht hebben gehad.
Maar eerste berekeningen laten zien dat het electrischetijdverbruik stijgen van 3000kWh naar 5000kWh, dus 2000kWh meer...

De vloerverwarming is als volgt geprogrammeert en werkt alsvolgt icm CV:
doordeweeks:
tussen 6.50AM en 8.00AM 21°C
tussen 12.00 en 12.45 21°
tussen 3PM en 7.30PM 22°C
weekeinde:
naast deze tijden:
's-morgens langer aan tot 10AM
's-avonds langer aan tot 8.15PM

Ik heb 3 jonge kinderen, allen schoolgaand. Daarom die tijden.

De CV slaat alleen aan na 9PM omdat er dan geregeld wordt
voor t/m ca 11PM.
Het mooie is dan dat slaapkamers iets(!) bijverwarmd worden.

Het grootste nadeel:
Er is op de CV een praktijk aangesloten.
Ik sta bijna op het punt afschakelaars te kopen
die radiatoren electrisch mbv een timer dichtknijpen.
Danwel koop ik een aparte CV-ketel voor de praktijk...

Waarom: die moet de hele dag overdag warm zijn,
dus er komt teveel warmte in de woonkamer.
Vroeger was dit super ingeregeld en had ik hoog rendement
met lage stookkosten.
Nu moet ik ALLES nog gaan afstellen en triggeren.

Maar het grote voordeel is enorm:
We hebben een tegelvloer met 1cm kurk eronder.
Kinderen willen graag op sokken/voeten lopen
Zelf loop ik graag op sokken of dunne pantoffels.

Het vloersysteem is nu aangelegd als bijverwarming
(afstand tussen draden 7cm), maar het is gewoon
als HOOFDverwarming te doen; het geeft best wel
veel lang nablijvende warmte af.
Op de koude kant staat het vloerdeel nu ingesteld op 22,5°C
ter test. Werkt OK.

Dus ALS we GEEN praktijk hadden,
laat de berekening echt zien dat ik goedkoper uit ben !!!
* De warmte blijft langer hadden en solide in de tegel
(afkoeltijd met 1°C pas na 40 minuten!)
* De kosten zijn per vermogenseenheid hoger, maar het
vermogen wordt nu geheel gepompt in de juiste ruimte
met een vermogen dat langer blijft hangen.
* Onderhoud is niks (ik heb nu al 2 CV-motors, 2-expansies,
1x water-schakelaar en 1x regelkaart moeten vervangen
in 15 jaar...) (en nog steeds een probleem met druk-daling).
(wordt in zomer getest op lek, weer)...
* Het is gewoon balen dat die praktijk nu zinloos warmte
de rest van het huis in laat pompen. Als ik daar niks op
verzin ben ik een factor 2 duurder uit denk ik. Maar ik wacht
een eerste afrekening af (vergelijk met 2006), ga dan denk ik
huilen, en als de donder een aanpassing bouwen.

Han van Bakel
 

Han van Bakel

  • #5
Je gaf aan:
f1=16Amp f2=16Amp f3=25Amp
dan zal de stroom door de centrale nul ca 9Amp zijn.

Klopt het dat dit zo is omdat de fases uit fase liggen
dus stromen zich deels opheffen op de NUL ?

En dan nog kan toch de NUL opgetild worden?
Want waarom zou bij een (te) lage impedantie (semi kortsluit)
alleen de PLUS in elkaar zakken ? De NUL kan dan toch ook stijgen?

Ik zal sowieso SpanningsVerschil tussen NUL en AARDe op een willekeurig stopcontact meten.

En wat bedoel je met de impedantiewaarde is te hoog ?
Dat er teveel verlies zit over een kabel (spanningsverval) ?
En wat bedoel je met id als "waarde-xxxx" in de meterkast ?

Kan ik dat ook makkelijk meten/bepalen (beiden) ?

Han van Bakel
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Ja het komt door de faseverschuiving van 120 graden waardoor de stromen in de nul tegen elkaar wegvallen.

Als de nul bij 9A al getild word dan zal je elk lampje dat je waar dan ook inschakelt een dip op andere lampen laten zien.

2 punt is dat je nul getild word voor 1 fase dat betekend automatisch dat deze de andere kant opgaat voor de andere 2 fasen.
Zo heb je dan op Fase 1 tov Nul 220v terwijl je op fase 3 tov Nul 240v hebt staan, alleen als alle drie de fasen symmetrisch belast zijn zal ook de spanning dan op alle drie de fasen exact gelijk zijn.
Er zal altijd iets verschil zitten tussen de fase spanningen maar bij sterpunt(NUL) verschuiving krijg je een heleboel defecte apparatuur.

Spannings verschil tussen NUL en AARDE zeggen helemaal niets zinnigs.

Idd impedantie van een kabel is de wisselstroom weerstand van een kabel.
Hoe hoger de stroom door die kabel hoe meer spanningsverlies.

Als schroeven niet goed zijn aangedraaid kan je daar een weerstand in krijgen, deze weerstand icm stroom geeft spanningsverliezen.

Meten dat kan met een installatietester en is niet heel moeilijk maar eigenlijk niet zelf te doen.
 

Han van Bakel

  • #7
Alvast bedankt voor jouw eerste reacties.
Ik ga morgen met de electra-installateur praten.
De man is welliswaar slecht bereikbaar en komt zelden
afspraken na (hij laat zich teveel adhoc sturen door
de aannemers; overal "brandjes" blussen...).
Het rare/logische is dat als ik hem daarin tegemoet kom
(al 3x gedaan) door op langere termijn iets af te sprekn
hij het gewoon vergeet.
Maar ik heb gelukkig anderen die hem dan flink "aanpakken".
Is wel lachen.
Maar toch: ik denk dat ik pas over 3wk meer via dit forum
aan jou/jullie kan laten weten... AUW

(een andere install-m/v zoeken heeft weinig zin; die willen
dan uurtje-factuurtje. En deze man heeft bij ons ALLE instals
gedaan...)

Han van Bakel
 

Eye_in_the_Sky

  • #8
Grappig, zo even heel snel uitgerekend is uw electrische vloerverwarming een heel stuk goedkoper dan mijn stadsverwarming....
 

Han van Bakel

  • #9
Stadsverwarming duurder dan electrisch...?:

Er is altijd veel te doen geweest over stads-verwarming
en centrale flat-verwarming.
Blijkbaar is het moeilijker in te regelen en vergt het ook
dat je als bewoner niet gaat afwijken van je EIGEN inregeling:
Je moet niet dagen/weken hebben dat je anders warmte wilt
verdelen ed.

Het grote voordeel van lokaal verwarmen is dat je net zo
goed GOED en VAST in moet regelen, maar dat er geen
toevoer-probleem/management is: Je hebt te allen tijde
bij lokaal verwarmen een 100% zendende warmtebron
(bij stad/flat heb je allereerst wegzuigingen door andere panden,
tentweede meer verlies).

Het enige nadeel van electrisch is dat de Joule-prijs flink hoger
is. Je moet dus extra bewust inregelen.
Bij CV-water had ik al problemen omdat ik echt een oen van
een installateur had (meerdere mensen): Zij maakten lussen
van 3 radiatoren maar sloten als eerste/heetste in zo'n lus de
meest zuidelijke en meest kleine-ruimte -radiator aan. Als je
weet dat je per radiator 10-15°C aan warmte "verliest" en per
lus-doorvoer 5-15°C, kun je zo weten dat de laatste radiator
van de drie bij 80°C toevoer ketel nog maar max 50°C heeft...
Het was bij ons eerder 40-45°C...

Misschien zit daar overigens ook nog een probleem bij jouw
stadsverwarming ?: Liggen er radiatoren in een serie/lus ?
En wat gebeurt er als je ALLE radiatoren dicht draait; krijgt dan
jouw voorliggende buur heter water plots ? (dat betekent dan
dat jouw systeem geen extra lus heeft die bij alles-afsluiten
de druk/weerstand niet opvoert).
Bv bij mijn vader's flat laat ik in de achterste grote radiator
een lus-blok aanleggen die in te regelen is: Da's een combi-blok
onderin de pijpen bij de radiator die bv 80% de radiator inpompt
en 20% meteen retour stuurt. Mochten dus alle radiator dicht of
op temperatuur zijn kan de pomp toch nog iets kwijt aan druk.
Dit is beter voor de pomp (die toch wel afslaat bij teveel tegendruk
(als je een goede hebt...?) )... Misschien is dit laatste van mij\
fout gedacht...

Doe eens die testen met radiatoren allen dichtknijpen, en vergelijk met je voorliggende-leiding (leuke?) buur...
Dan zie je meteen het effect als ieder willekeurig bijregelt, en dus dat stads-verwarming duurder/complexer is...


Let wel; ik moet nog de afrekening van electra krijgen. Misschien is het geen 3000 maar eerder 6000 ? Als ik nu even ga rekenen:

1 vloerdeel gemiddeld per dag 8x 10 minuten max aan.
Elk vloerdeel gebouwd als 3200 J/h (kWh) belasting. (125J/m²).
3 vloerdelen.
Gemiddeld 340 dagen/jr aan.
Dus 3200J/h/deel x 1,33h/dagen x 340dagen/jr x 3delen =
4.300Jx340x3 = 4.386.000 J = 4.386kJ = 4.386kWh...
Stel dus 5.000kWh extra max...?!

Maar gedurende die tijd slaat in diezelfde ruimte (ca 60m²)
de water-CV-ketel nooit meer aan... Die kun je dus minderen...
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #10
Ik zou eerst eens proberen om de verdeling over de fases wat gelijkmatiger te maken. Dus per fase een vloerdeel, een zwaarder apparaat en een licht groep. Hoe zit een en ander in de groepenkast? Met 2 polige ALS per fase (dan zul je de lichtgroepen toch moeten scheiden) of met 4 polige ALS's. Alle bedrading dik genoeg?. En ik neem aan dat de praktijk ook van stroom voorzien moet worden. Is 3x25A dan wel voldoende om alles te voeden?
 

Eye_in_the_Sky

  • #11
Ik woon in een tussenwoning en heb een stadsverwarming met een klokthermostaat, electronische warmtewisselaar en een regelklep.
Werkt prima, alleen kost het 20 euro per GigaJoule en zo''n 100 Euro aansluitkosten per maand.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Graag bij de vraag blijven, dit wordt behoorlijk off-topic :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu