Electra naar buiten voor tuinverlichting

Grutje

  • #1
Momenteel ben ik bezig met het aanbrengen van electra naar de tuin (zie deze link), daar ben ik inmiddels vrijwel helemaal uit. Mede dankzij de reacties op dit forum, echt super!

Nu heb ik de smaak te pakken :-) en wil ik ook aan de voorkant van de woning electra naar buiten aanbrengen. En heb daarbij nog een aantal vragen.
We willen graag een buiten wcd (één te weinig door de bouw laten doen, niet goed over nagedacht), en we willen verlichting voor de oprit voorbereiden. We weten alleen nog niet exact wat voor verlichting we willen, en ik heb al gezien dat er veel keuze is en ook even zovele mening over wat je het beste kunt gebruiken.

Belangrijkste keuze is voor nu volgens mij of we voor die opritverlichting 12/24 v doen of 230v. Als we voor het eerste gaan, dan lijkt het me het beste om een transformator in de meterkast te plaatsen en 12v draadjes door de kruipruimte naar buiten te geleiden, als we voor het tweede gaan moet er een grondkabel getrokken worden onder de bestrating door, dan zien we later wel hoe we dat gaan koppelen.

Vanaf woensdag gaat onze hovenier aan de slag met de bestrating (eerst grondwerk, heb mss nog even respijt), maar voor die tijd ga ik geen verlichting uitgezocht hebben.

Concrete vragen die ik heb:
-zouden jullie 230v of 12/24v adviseren?
-als ik voor 230v ga, kan ik dan één kabel naar buiten trekken naar een wcd (blauw op de tekening) en vanuit de wcd een grondkabel doortrekken voor de verlichting? of moet ik echt twee kabels trekken naar de groepenkast (betekent namelijk ook weer een extra gat boren, doe ik liever niet als het niet nodig is).
-of zouden jullie adviseren om een mantelbuis aan te leggen? Dan houd ik alle opties opten. Ik kan gaten van 2cm door de fundering boren, kan ik daar een dikkere mantelbuis voor leggen?

In bijgevoegde tekening is blauw de plek van de wcd, geel zijn de spots voor de oprit. Nu ik het zo zie zijn het er wat heftig veel, het gaan er denk ik toch echt wat minder worden, maar dat kreeg ik zo snel niet aangepast. Dit is echter wel het idee, tussen de twee rijen met spots wordt volledig dicht gestraat, met hooguit een klein randje voor heg / hedera.

oprit.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Jules1962

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #2
Er was al bij de bouw een elektrapunt naar buiten gebracht lees ik.
Gewoon vanuit dat punt verdergaan, een waterdichte lasdoos is een mooie uitgangspositie hiervoor, hoef je ook geen gat te boren.
 

Grutje

  • #3
Hoi Jules, dat punt zit alleen aan de achterkant van het huis :-). En een gat boren door de fundering is de moeite niet, ik heb het gat al gegraven. Kan ik aftakken van de wcd die ik daar ga aanbrengen? Buiten wcd's zijn waterdicht lijkt me, dus zou dat geen punt moeten zijn. Of kunnen er niet twee grondkabels door naar binnen/buiten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Krunnie

Specialist Elektra
  • #4
Je kunt over een 230 Volt kabel wel 24 Volt laten lopen, niet andersom. Dus als je later van gedachten verandert is de 230 Volt kabel de veelzijdigste. En inderdaad zoals @Jules1962 al zei, aftakkingen maken via een waterdichte lasdoos met gietmofpakket waarmee je de inhoud gegarandeerd waterdicht maakt.

Toegevoegd:
Buiten WCD zijn slechts spatwaterdicht en in het algemeen geen goed beginpunt om op door te lussen. Er zit in ieder geval geen schakelcontact voor de verlichting in de buiten WCD.
 

Grutje

  • #5
Hoi Krunnie, geldt dat ook voor 12v, kan dat ook over een XMVK-AS kabel? Lijkt me wel.
Moet ik voor de WCD een gietmof gebruiken, of zij ik kunnen doen wat ik vroeg: een kabel in de wcd en een kabel er weer uit? Dat zou verreweg het makkelijkst zijn, maar het moet natuurlijk wel kunnen, veilig zijn etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Krunnie

Specialist Elektra
  • #6
Er zijn geen normen waaraan kabel voor dergelijke veilige lage spanningen moet voldoen, dus ja, elke kabel is goed.

Persoonlijk zou ik voor de gietmof gaan. De schakeldraad voor de verlichting moet je anders doorlussen in de WCD en voor een lasklem daarvoor is in de meeste buiten WCD's geen ruimte en daarom niet toegestaan.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #7
Ja over Xmvk-as kun je alle spanningen laten gaan dus ik zou die kabel inderdaad toepassen dan kun je nog alle kanten uit.

Ondergronds gebruik je een gietmof, bovengronds hoeft dat niet. Je kunt in de wcd doorlussen maar dat zal erg krap worden zoals Krunnie aangeeft. Het makkelijkste is om de kabel naar buiten te brengen, daar een waterdichte lasdoos te plaatsen en vanuit daar verder te verdelen. Bij voorkeur zou ik de lasdoos bovengronds plaatsen. Iets minder mooi maar wel vele malen gemakkelijker als je nog eens iets wilt aanpassen of een storing moet oplossen.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ik denk dat Grutje met wcd een lasdoos bedoelt.
Dat kan verwarrend werken.
klopt dat?
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #9
Volgens mij heb je aan één XMVKas kabel naar buiten toe al voldoende, hier zou ik dan wel een 3 of 4 aderig kabel nemen, wil je in de toekomst vaste voeding willen én kunnen schakelen.

Waarom eventueel 4 aderig boven 3 aderig?
3 aderig heeft buiten de aardmantel veelal de kleuren bruin, zwart en grijs, terwijl er bij 4 aderig sowieso de blauwe ader voor de nul bij zit.

Als je het toch in 12V wilt uitvoeren is het misschien een idee om het naar buiten toe en de ondergrondse gedeeltes op de 230V methode te doen, met XMVKas en spatwaterdichte lasdozen dus, en alles bovengronds zo simpel mogelijk houden, op de zwakstroom methode.
Gewoon simpel een buis van lasdoos naar de lampen en lampen onderling, hier voer je de bedrading doorheen.
Hier kun je in de armaturen onbeperkt doorlussen d.m.v. kroonsteentjes.
Bij zwakstroomdraad dan wel voldoende draaddikte gebruiken, want ook bij zwakstroom zijn de draaddikte en de stroomsterkte onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Mocht je je ooit bedenken om over te stappen naar 230V, dan hoef je alleen bovengronds de dingen te veranderen, zoals o.a. het gebruik van XMVK, aftakkingen voor de lampen in lasdozen en andere armaturen, je hebt dan het lastigste, het ondergrondse, er dan al liggen.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Grutje

  • #10
Jules1962 schreef:
Ik denk dat Grutje met wcd een lasdoos bedoelt.
Dat kan verwarrend werken.
klopt dat?
Ik bedoelde WCD, die moet sowieso geplaatst worden.
 

Grutje

  • #11
Jules1962 schreef:
Volgens mij heb je aan één XMVKas kabel naar buiten toe al voldoende, hier zou ik dan wel een 3 of 4 aderig kabel nemen, wil je in de toekomst vaste voeding willen én kunnen schakelen.

Waarom eventueel 4 aderig boven 3 aderig?
3 aderig heeft buiten de aardmantel veelal de kleuren bruin, zwart en grijs, terwijl er bij 4 aderig sowieso de blauwe ader voor de nul bij zit.

Als je het toch in 12V wilt uitvoeren is het misschien een idee om het naar buiten toe en de ondergrondse gedeeltes op de 230V methode te doen, met XMVKas en spatwaterdichte lasdozen dus, en alles bovengronds zo simpel mogelijk houden, op de zwakstroom methode.
Gewoon simpel een buis van lasdoos naar de lampen en lampen onderling, hier voer je de bedrading doorheen.
Hier kun je in de armaturen onbeperkt doorlussen d.m.v. kroonsteentjes.
Bij zwakstroomdraad dan wel voldoende draaddikte gebruiken, want ook bij zwakstroom zijn de draaddikte en de stroomsterkte onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Mocht je je ooit bedenken om over te stappen naar 230V, dan hoef je alleen bovengronds de dingen te veranderen, zoals o.a. het gebruik van XMVK, aftakkingen voor de lampen in lasdozen en andere armaturen, je hebt dan het lastigste, het ondergrondse, er dan al liggen.
Hier moet ik nog eens rustig doorheen lezen, kijken of ik het snap.

Voor nu denk ik iig dat ik 1 XMVK-as door de fundering heen haal, deze tot de heg voor leg en vervolgens weer terug naar de muur en naar boven (dan ben ik iig onder de bestrating door die ook op dat plekje voor het huis komt), dan kan ik een WCD aanleggen die een eindpunt is. Daarnaast leg ik een separate kabel van de heg (bij de u-bocht van de andere kabel) onder de oprit door naar de grens met de buren. De kabel die teruggaat naar de wcd knip ik door, de drie uiteinden die op één plek samenkomen, ga ik dan dmv een gietmof aan elkaar vastmaken. Hoop dat dit te volgen is :-).
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #12
Je moet jet jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken.
 

Grutje

  • #13
Hoi Jules, adviseer je 4 aderig vooral voor de blauwe kleur? Welke kleur zou bij de 3 aderige variant de nul moeten zijn, dat moet wel grijs zijn dan lijkt me.

Het heeft geen enkele zin een quote te plaatsen als de tekst er net boven staat, mod.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Krunnie

Specialist Elektra
  • #14
Grijs is een fase draad en mag ook als schakeldraad gebruikt worden maar niet als nul. Drie aderige kabel heeft vaak de kleuren bruin zwart en grijs om motoren aan te sluiten, bij vieraderige kabels heb je er altijd een nul bij.
 
  • Like
Waarderingen: Jules1962

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu