(Electra) kabels wegwerken

SuperNerD

  • #1
Beste klussers!

Een maand geleden zijn wij begonnen met het verbouwen van onze zolder. Er is een nieuwe dakkapel geplaatst en we zijn nu bezig met de electra. Alles ligt nog open (kale muren, alleen vloerplanken, open stelwandjes) dus we kunnen overal goed bij.

Het probleem is dat alle electra momenteel vanaf 1 punt komt. Extra WCD zijn er nooit gemaakt.. Dat probleem wil ik nu gaan aanpakken. Er moeten meerdere WCD komen zodat ik in ieder geval (bijv) in elke hoek van de kamer een stroompunt heb. Alleen loop ik tegen 1 probleem aan, en dat is hoe ik de kabels aan de andere kant van de kamer krijg op een mooie manier. (er zijn immers geen bestaande leidingen/pijpjes die naar de andere kant gaan)

Het eerste idee was onder de vloer aangezien ik nu tegen de kale vloerplanken aankijk een daar dus gemakkelijk bij kan. Jammergenoeg zitten deze als kliklaminaat in elkaar geschoven en 1 plank eruit trekken lukt dus niet.

Het tweede idee was alles vanaf boven naar beneden trekken maar dat zou enorm veel frees/zaagwerk worden in de muren om alle sleuven te trekken. Op sommige plekken kan het wel (een stelwandje is geen probleem) maar de muur waar bijvoorbeeld de schoorsteen zit wordt een probleem.

Het derde idee was op de plaats waar de plint komt een goot maken zodat daar alle kabels doorheen kunnen. We willen de WCD'en lekker laag houden zodat ze minder opvallen en als ik dan van onder een kabel kan pakken hoef ik maar een klein stukje omhoog te vrezen. Het probleem hierbij is dat ik horizontaal moet gaan snijden/hakken in de muur.. dit doe ik liever niet, zeker niet in een steunmuur.

Samengevat: Omdat er maar 1 WCD is moet ik voor alle nieuwe WCD de leidingen nog allemaal trekken. Wat is de mooiste/makkelijkste manier hiervoor?

Wie o wie heeft hier de perfecte oplossing voor? Ik neem aan dat ik niet de eerste ben die tegen dit probleem aanloopt :P

Extra info:
- Alles wordt naderhand gestuuct dus frezen of iets in de muur is geen enkel probleem.
- Niet alleen de electrakabels moeten weggewerkt worden, bijvoorbeeld de UTP (internet) kabels zouden ook het liefst wegestopt worden.
 

Toon

  • #2
Is een plintgootsysteem niks voor je? Komt wel op de muur, maar je kan overal in de goot wcd's of andere aansluitingen plaatsen.

Anders toch een centraaldoossysyteem, maar eerst geef je aan dat dat te veel freeswerk is en onderaan lees ik dat het geen enkel punt is?
 

SuperNerD

  • #3
Nou, ik bedoelde eigenlijk dat freeswerk op zich geen probleem is omdat er toch overheen gestuuct wordt. Maar als ik een heleboel gootjes moet gaan frezen ben ik vreselijk lang bezig en dat wordt een zooitje.

Het probleem is dat er nu maar 1 stroompunt is.. Dit is niet eens een centrale doos. Nog mooier, er bevind zicht geen centrale doos op de zolder. De stroom zal ik vanaf een centrale doos van een kamer onder de zolder moeten halen, of vanaf dat ene stroompunt. Hoe dan ook, de electra komt van onderen, en dus niet van boven, zoals bij een kamer met een centrale doos in het plafond. Daarom wil ik liever op de grond blijven in plaats van stroom naar boven trekken, dan op het plafond de zolder een centrale doos maken en dan vanuit daar alles weer naar onderen trekken. Dit wordt teveel werk ben ik bang dus ik hoop dat er een andere oplossing is.

Het plintgootsysteem waar je het over hebt vond ik een mooie oplossing, ik had um al gevonden. Ik vond het wel handig omdat je er altijd bij kan en je er genoeg kabels in kwijt kan, maar het ziet er niet uit :lol: zo'n dikke plint wil ik niet, ik wil het zo strak mogelijk houden. :oops:
 

Toon

  • #4
Er zijn hele mooie plintgootsystemen, misschien niet bij de bouwmarkt, maar bij een installateur kunnen ze je er alles over vertellen en laten zien.

Te veel werk? Helaas, het is er nog niet in een draadloze uitvoering.

En of je nu een paar kleine stukjes moet fresen of iets meer, het geeft allebei rotzooi. Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.
 

SuperNerD

  • #5
Nou het is niet echt een paar kleine stukjes of iets meer.. als ik van onderen af stroom ga trekken zijn het inderdaad kleine stukjes dat ik moet frezen, van bovenaf zit je al in de meters en dat vind ik toch een groot verschil.

Ongeacht hoeveel het is, ik vroeg me af of er nog mensen waren op dit forum die misschien een ander slim idee hadden voor dit probleem voordat ik meterslange sleuven ga vrezen in mijn muren.

PS: een draadloze variant is er zeker, alleen niet in 230V :lol:
 

Kloek77

  • #6
Misschien 1 sleuf frezen richting plafond, dan gewoon een centraaldoos,
in het plafond leidingen trekken en dan voor iedere wcd een stukje naar beneden frezen.

Zoals Toon al min of meer zegt, of je nu 1 of 10 meter freest, het wordt sowieso een puinhoop en stofzooi, en je moet die frees gaan halen en brengen en naderhand de rommel weer opgeruimen.
Wat extra meters frezen is zwaar werk maar kost in principe weinig meer tijd.
 

SuperNerD

  • #7
Bedankt voor de reacties iedereen :)

Kloen77, jou idee is waarschijnlijk het beste idee, maar ook veruit het meeste werk. En juist omdat ik de wcd'en laag bij de grond wil hebben moet ik in een groot stuk muur vrezen. alleen de muur van de schoorsteen wordt al 2 meter vrezen.

Daarnaast zit ik dan nog met mijn andere kabels, bijvoorbeeld de UTP kabels.. ook heb ik nog een paar coaxkabels en 1 HDMI kabel die ik liever allemaal weg wil werken.. dus ga je vanaf boven werken met de electra, heb ik nog steeds geen oplossing voor de andere kabels.

Wat ik waarschijnlijk ga doen is de laatste vloerpank die tegen de muur van de buren aanligt eruit zagen. ik zaag dan het deel waar de plank 'vastgeklikt' zit doormidden, zodat de plank los kan (icm een spijkertrekker). Op de manier kan ik onder de vloer naar de andere kant van de kamer. Of de plank heel blijft is een tweede dus ik moet er nog even over nadenken.

Misschien heeft iemand anders nog een super idee :mrgreen:

EDIT:
Twee vraagjes trouwens nog:
1) Kan je wel in een schoorsteenmuur frezen? geen probleem met rookontwikkeling?
2) Als ik kabels onder de vloer wil laten lopen moet ik door een aantal steunbalken boren om daar het pijpje doorheen te krijgen.. in hoeverre mag je boren in steunbalken?
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #8
De vloer lijkt mij ook de meest logische kandidaad om open te breken, met een klauwhamer en een breekijzer moet het niet te moeilijk zijn. Voor de buizen zou ik kleine uitsparingen boven in de balken aanbrengen en alles goed vastzetten. Eventueel beschadigde planken kun je nadien gewoon weer vast schroeven. De wcd's kunnen wellicht bij de centraaldoos van de onderliggende verdieping, zodoende hoef je maar kleine stukjes te frezen. Idem voor CAI/ICT. De leiding voor het lichtpunt kan eventueel door de systeemwand, dan hoef je nergens over de volle hoogte te frezen. Let er wel op dat alle lasdozen berijkbaar moeten blijven!
 

SuperNerD

  • #9
Oke bedankt Sxnder!

Het enige waar ik mee zat was, kan je zomaar gaan zagen in je steunbalken? (tis natuurlijk niet zo veel wat je eruit haalt, maar toch :) ) Maar dat kan gewoon dus?
 

Fiesiekus

  • #10
2 cm eruit hoeft geen probleem te zijn. Als je het helemaal safe wilt doen, moet je 20 mm gaten boren ongeveer in het midden. Daar "merkt" de balk helemaal niets van
 

SuperNerD

  • #11
Bedankt voor de tip! En hoever kan je daarin gaan? sommige kabels, of beter, uiteinden van kabels kunnen niet door de standaard electra pvc pijp.. is het ook mogelijk om een pijp van bijvoorbeeld 40 mm te plaatsen? Wat is de max? En is in het midden altijd beter?
 

Fiesiekus

  • #12
Als het om de uiteinden gaat, zou ik kiezen voor een hapje uit de bovenkant. Om nou gaten van rond 40 mm in bijv. een 14 cm (?) hoge balk te gaan boren...nou nee.
 

SuperNerD

  • #13
En hoe ver kan je gaan bij een 'hapje' eruit? 40 mm diameter kan nog wel?
 

Fiesiekus

  • #14
Hoe hoog zijn de balken en waarom 40 mm eruit als je alleen de kabel (dikte??) erin wilt leggen? De dikke connectors hoef je er niet door te trekken.
 

SuperNerD

  • #15
De balken zijn 6 cm dik en 17 cm breed.

Nou het probleem is dat als ik kabels erin ga leggen ik er niet meer (gemakkelijk) bij kan.. over de kale planken komt namelijk eerst nog een dunne plaat hout (afwerken van gaten in de vloer) en daarover weer Novilon vinyl. Mocht er dan een kabel kapot gaan en vervangen moeten worden kan ik niet eventjes alles lostrekken :wink:

Dus dacht ik, doe ik een wat dikker buisje onder de vloer zodat ik altijd nieuwe kabels er weer doorheen kan trekken.. vandaar mijn vraag over een dikkere pijp :)
 

Fiesiekus

  • #16
Nu snap ik het....tja 4 cm in een 17 cm hoge balk....zou wel kunnen. Zo dicht mogelijk bij het midden van de kamer; daar zijn de afschuifkrachten het laagst.
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #17
Kun je het niet zo indelen dat deze dikke pijp evenwijdig aan de balken loopt, zodat je geen grote gaten in je balken hoeft te boren?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Geen gaten van 40 mm boren in balken zonder een bouwkundige te raadplegen.
Er wordt teveel van de draagkracht weggehaald, niet voor niets zijn de balken op deze afmetingen aangebracht, er is geen aannemer die te zware balken gaat plaatsen.
Afschuifkrachten komen niet voor in het midden van balken, dit zijn termen die b.v. gebruikt worden voor de sterkte van schroeven, popnagels etc.
Het betekent hoeveel kilo gewicht een schroef etc. kan verdragen voordat hij op de dikte van het materiaal afknapt, voor een popnagel van 4 mm is dat b.v. 35 kilogram.
Een houten balk in het midden van de kamer verzwakken met een gat van 40 mm betekent een grote kans op doorbuigen, zo niet erger.
 

SuperNerD

  • #19
Hmm dat is nou een beetje jammer.. dan moet ik toch een andere oplossing bedenken :cry:

@ Sxnder: Nou er lopen ook pijpen evenwijdig, die waren dus ook geen probleem om vast te zetten.. alleen de pijp waar ik naast electra ook internet en geluidskabels doorheen wil doen, die gaat dus DOOR de steunbalken heen, in plaats van er evenwijdig langs :-|
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #20
Als je zelf een beetje handig bent kun je eventueel de connectoren zelf aan de kabels solderen. Ik zag dat er zelfs een soldeer uitvoering van de HDMI connector bestaat. Trouwens geen 230V en laagspanning door een buis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu