Autobrug 380v / 230v

Lionboys

  • #1
Goedeavond,

ik wil jullie even iets voorleggen misschien dat ik hier de juiste antwoorden kan vinden.
Ik heb eerst gezocht op het forum alleen vind niet de oplossing.
Ik heb een 2 koloms spindel hefbrug gekocht die werkt op 380V.
Ik weet dat een Steinmetz schakeling geen zin heeft. Dus blijven de opties een frequentie regelaar of nieuwe 230v motor over. ik ben voor de laatste oplossing gegaan.
Het gaat om een nieuwe motor die ik voor weinig heb kunnen kopen :-)
Maar nu. Ik heb nu een 380v voedingskabel. 2 fase,nul,aarde.
Ik moet nu dus een nieuwe voedingskabel met 3 draden gaan aansluiten terwijl er voorheen ipv 1 fase 2 fases waren.
Kunnen jullie mij op weg helpen.

1.jpg
 

CV__

  • #2
Waarom niet gewoon een 3-fase aansluiting geregeld?

Van welk deel is de foto?
 

Lionboys

  • #3
Ik heb een garage mogen bouwen bij mijn schoonouders. Dus is niet mijn eigen stroom :-)
Is puur voor de hobby.

De foto is van de schakelkast van de brug. Aan de rechterkant de twee drukknoppen voor omhoog en omlaag.
Ik zal straks even een tekening proberen te maken van de aansluiting.

Gr
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
Een 380 volt motor heeft 3 fases en geen 2, aarde en kan prima zonder nul. De besturing kan wel een nul nodig hebben.
Voordeel van 380 volt motoren is dat je de draairichting eenvoudig kan wisselen. Grote kans dat op en neer werkte door links en rechtsom te laten draaien van de motor.
 

Lionboys

  • #5
Er zit nu een kabel met 380v stekker aan. 4 polen stekker.
Naar de motor gaan ook 4 draden.
Dat krachtstroom 3 fases heeft wist ik. Maar zitten er dan in deze stekker 3 fase en een aarde? Geen nul?

Dus de 230v motor zou je niet links om en rechts om kunnen laten draaien?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #6
Idd 3 fasen, een aarde en geen nul.
Probeer eerst uit te zoeken hoe op en neer geschakeld werd.

Hoeveel vermogen heeft de bestaande motor?
 

Lionboys

  • #7
Ik heb een tekening gemaakt, maar die moet ik nog effe aanpassen. Hierop is te zien hoe hij geschakeld word. Ik begrijp het niet helemaal.
Bestaande motor heeft 2,2kw.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Wat voor motor heb je nu dan?

Normaal heb je de veiligheidskring voor Op in serie staan met de Op knop en deze zet de motor aan via een relais rechtsom
En dezelfde kring is er voor neer en een ander relais en dan draait de motor linksom.

De motor moet hierbij voorzien zijn van een rem of er zit een reminrichting op de zuilen/as
 

Lionboys

  • #9
Er zat een 380v motor op. Nu wil ik er een 230v / 2,2kw motor oo zetten. Het is een brug met spindel aandrijving. De 230v en 380v motor zijn niet met een rem uitgevoerd. Op de brug zit ook geen rem. Het enige wat er op zit zijn 2 eindschakelaars. Die boven en onder op de paal zitten.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #10
Als de brug een spindelaandrijving heeft, moet de motor dus links- en rechtsom kunnen lopen.

Dat is bij een bestaande 230V motor (bijna) onmogelijk.

Ik zou beginnen met kijken of er geen 3-fasen net aanwezig is. Dat is veel eenvoudiger van de hele brug verbouwen.
 

Lionboys

  • #11
Dat klopt inderdaad. Ik heb ook nog even geinformeerd bij de jongens van de td op het werk.
Ik heb een oplossing. Ik ga een aggregaat kopen op 380v. Ik heb al gekeken deze zijn niet deur. Ik heb dan 380v in de schuur. Voor die paar keer dat ik de brug gebruik is dit de meest praktische oplossing denk ik.
 

CV__

  • #12
Belachelijk. Zo'n aggregaat kost honderden euro's, dan kun je beter gewoon die aansluiting upgraden naar 3 fase...
 

Lionboys

  • #13
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Maar zoals ik al zij. De schuur staat op grond van mijn schoon ouders. Hun hebben dit liever niet. Ook is de afstand tot aan de schuur wel ver. De kosten om de 380v te laten aansluiten is ook een paar 100,- euro. Ik kan een 380v aggregaat kopen voor 165,- dus dat is nog altijd goedkoper :-)
 

CV__

  • #14
Lionboys schreef:
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Maar zoals ik al zij. De schuur staat op grond van mijn schoon ouders. Hun hebben dit liever niet. Ook is de afstand tot aan de schuur wel ver. De kosten om de 380v te laten aansluiten is ook een paar 100,- euro. Ik kan een 380v aggregaat kopen voor 165,- dus dat is nog altijd goedkoper :-)
Waarom willen ze dit niet? Zeker als jij het betaald. Gratis upgrade...

Dat aggregaat heeft ook onderhoud nodig, die 3-fase aansluiting niet. Vervolgens heb je niet te maken met benzine / diesel en het lawaai en stank van zo'n aggregaat. Om nog maar te zwijgen over de betrouwbaarheid.

En 165 voor een 3-fase aggregaat van 2,2 kW? Zeker met garantie tot de deur?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #15
Het soort aggregaat dat je voor dat geld kunt kopen, heeft wel een krachtstroom stopcontact maar daar kun je nog geen decoupeerzaag op laten lopen.

Laat je niet verleiden, dat wordt echt een grote teleurstelling.
 

Lionboys

  • #16
Oke, 380v aansluiting gaat hem niet worden krijg ik niet geregeld. 80% kans dat het met de 230v motor ook niet gaat ivm het links en rechts om draaien van de motor. Aggregaat misschien ook niet tenminste de goedkopere types niet....
Dan zou ik nog een frequentie regelaar kunnen overwegen a 212,- compleetset plug en play. Maar dan moet ik de relais vervangen want.men vermoed dat deze op 380v geschakeld worden. Dat zijn de opties denk ik.
 

CV__

  • #17
Waarom willen je schoonouders geen 3-fase aansluiting? :?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #18
Dan is het simpel. Krikken of een 230v brug aanschaffen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Het is niet van belang waarom anderen iets niet willen, dit is een klusforum, daarnaast is een beetje privacy ook nooit weg.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #20
Met een frequentieregelaar gebruik je geen relaissen.

Je sluit je blokkeringen rechtstreeks op de regelaar aan, en de bediening in serie met de eindschakelaars ook op een eigen klem op de regelaar waar je dus aangeeft welke ingang linksom of rechtsom moet doen.
Ramp up en down goed instellen en gaan.
Een relais gebruiken geeft schade aan de regelaar als je die tijdens bedrijf ontkoppelt van de motor.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
19
7
22
5
7
19
1
7
12
3
8
13

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu