380/400V krachtstroom "opsplitsen" in 3 groepen 23

Lichtpunt

  • #21
Je hebt hardstikke veel gelijk.
 

Kaajee

  • #22
Wat ik hieruit concludeer is dat het alleen maar evt. onpraktisch is en niet onveilig oid. Als het niet uitmaakt dat de hele subkast er evt. uitknalt bij kortsluiting (kan overigens ook heel goed dat wel alleen de 16A automaat er uit knalt) wat in mijn geval dus idd niet uitmaakt. De 3 nwe. groepen hebben een wcd meteen naast de subkast en worden alleen in diezelfde ruimte gebruikt.

En wat het extra kost? Jij kan niet in andermans portemonnee kijken, in mijn geval: elke euro is extra, de rest van de installatie heeft me geen cent gekost namelijk.
 

Appeltje

  • #23
Als het allemaal niks kost, en je moet er 3 grote kopieermachines op aansluiten... hoe erg is het dan om gewoon 1! automaatje te kopen zodat je aan de eisen voldoet... Als het heel veel meer werk is, of kabels trekken nodig was en een probleem was, had ik je begrepen maar nu echt niet.

Ik vergelijk het met: mn auto moest apk gekeurd worden maar de reparaties kan ik niet betalen, ik blijf toch gewoon in die auto rijden want 'de overheid kan niet in mn portemonnee kijken'.

Tot zover even mijn zienswijze...

Gr. Richard.
 

Ralph

  • #24
En zo'n c25 heb je al voor €12.- bij onze duitse collega's.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #25
Totdat er een keer wat gebeurt en blijkt dat de verzekeraar aantoont dat de installatie niet aan de norm voldoet. Dan kan het alsnog een dure installatie worden.

Trouwens drie kopieermachines zijn al een behoorlijke kostenpost aan energie, dan maakt een goede afzekering toch ook niet meer uit in de kosten.
 

Kaajee

  • #26
Ok mensen, ik hang er wel een nieuwe 25A automaat in, het was een tijdje stil, nu maar even deze klus afmaken.

Moet/mag dit een automaat zijn met C-karakteristiek? Of een 'gewone' B-variant? En waarom?

Moet een/die sub-groepenkast eigenlijk per se een hoofdschakelaar hebben? De hoofdkast (die bij de buitendeur zit) heeft er 1 (HS) uiteraard. Als het voor de hulpverleners is, om met 1 handeling de groepenkast 'uit te zetten' heeft dat bij een sub-kast weinig meerwaarde, want ze weten toch niet waar die zich bevindt en bovendien schakelen ze die sub-kast ook meteen uit als ze de HS in de hoofdkast uitzetten.
 

Lichtpunt

  • #27
Kaajee schreef:
Daarbij is het een C variant, dus die gaat weer iets langzamer dan een B variant......
Je geeft zelf een antwoord en later vraag je zelf weerom een antwoord?

Ook in een een subkast dien je een hs te plaatsen, alleen als deze op een maximale voedingskabel van 3 meter geplaatst is en in dezelfde ruimte, dan hoeft deze voorziening niet.

BTW. een hoofdschakelaar is geen voorziening voor hulpverleners maar voor technici met kennis van zaken, deze weten waarvoor deze voorziening dient.
 

Kaajee

  • #28
Ik meende ergens gelezen te hebben dat C-automaten officieel niet mogen in NL........
(Ik geef dus niet zelf het antwoord op de vraag of het een C of B moet zijn, ik verklaarde eerder eigenlijk alleen het verschil tussen een B & C....... :D )


En technici met kennis van zaken weten waar ze mee bezig zijn, daar zou een hoofdschakelaar in een subkast overbodig zijn, want die weten dat er ergens een hoofdkast moet zijn waar ze dan de automaat uitzetten om de subkast spanningsloos te kunnen maken.

Wat is de 'officiële' (NEN1010?) reden voor een hoofdschakelaar nou feitelijk?
En waarom ook in een subkast? Zie mijn commentaar hierop hierboven.
Ik had begrepen dat een HS verplicht is om een installatie in 1 handeling uit te kunnen zetten.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #29
Er zijn meerdere redenen waarom er normen worden opgesteld. Naast veiligheid is ook het bereiken van uniformiteit belangrijk.

Uniformiteit maakt het werken aan een installatie makkelijker. Het scheelt zoeken, een vakman weet wat hij kan verwachten. Dit vergroot ook nog eens de veiligheid.

Een hoofdschakelaar in een subkast is natuurlijk makkelijk als je moet werken aan deze kast. Je kunt dit deel van de installatie eenvoudig spanningsloos maken zonder dat je het gehele gebouw zonder stroom zet. Ook bij calamiteiten is het makkelijk als je een deel van de installatie afzonderlijk kunt afschakelen.

Zo gek zijn die normen dus niet.
 

Kaajee

  • #30
Snap ik en ik ben ook niet tegen of zo......

Ik zou alleen wel eens de (letterlijke) norm willen weten; wat staat er dan precies. Gewoon uit interesse......

Buiten dat: in het geval van een/mijn subkast zet je bij werkzaamheden niet meteen het hele gebouw zonder stroom, je schakelt alleen de automaat die bij die subkast hoort uit. Daarmee zet je de gehele subkast Dat deel van de vaste installatie) zonder stroom zonder de gehele installatie zonder stroom te zetten. Datzelfde kun je doen bij calamiteiten.
Als jij aan 1 groep/fase/centraaldoos/wcd moet werken zet je toch ook alleen die groep uit en niet meteen de gehele installatie?
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #31
Als je de letterlijke tekst wilt weten zul je de normtekst moeten aanschaffen.

Het is natuurlijk buitengewoon praktisch als je dmv een hoofdschakelaar op een subkast deze spanningsvrij kunt maken. Dan hoef je niet op zoek naar de hoofdkast. Praktisch en veilig. Bijvoorbeeld bij het bijplaatsen van een extra groep in de subkast.
 

Lichtpunt

  • #32
Kaajee, als je zo hongerig bent naar kennis waarom probeer je dan geen opleiding te volgen op E-gebied.
Ik bedoel dit heel positief.
 

Kaajee

  • #33
Tja daar is het nou net weer te veel hobby voor, maar wie weet.....

Ik zet er wel een HS bij.....
Nog even wat anders, hoe noem je deze dingen precies en waar haal je ze?


En voor het plaatsen van nog een extra krachtgroep wil ik net als nu, een kam gebruiken. Hiervoor heb ik een zogeheten krachtstroom kam nodig volgens mij, toch? Maar zijn deze kammen universeel? Past ieder merk in deze kast en past er vervolgens iedere automaat hierop? De huidige kast is van ABB. Hier, rechtsonder, zie je deze kammen, er is er dus nog 1 vrij, maar ik moet daaronder, op die vrije rail, nog een krachtgroep plaatsen.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #34
Dat heet klemmenstrook.

En ieder merk heeft z'n eigen kam dus je moet wel het bijpassende kopen.
 

Kaajee

  • #35
Zelf inmiddels ook wat meer research gedaan en voor zover ik kon vinden heet het ene ook wel een kamrail of verzamelrail. En mijn indruk is dat juist deze wel universeel zijn, dus merk onafhankelijk. Er zijn alleen verschillende varianten, bijv. 1 voor alleen maar standaard 1 fase automaten op een rij, 1 voor een aantal automaten én een ALS en ook 1 voor 3 krachtgroepen. De pinnetjes staan dan (logischerwijs) volgens de DIN standaard, allemaal op dezelfde afstand van elkaar waarbij je de rail dan kunt omdraaien als de N (nul) rechts of links op de automaten zit. De aansluitingen (afstand tussen) van een (DIN) automaat zijn toch ook allemaal universeel? Daarom heet het juist DIN..... :D

Kan iemand dat bevestigen?

Van die andere, aan de bovenzijde van de groepenkast weet ik de exacte benaming nog niet, ik kan me voorstellen dat die wel meterkast/merk afhankelijk is. Het is in feite een 'luxe' set kroonsteentje die op een DIN rail past. Je kunt natuurlijk prima de draden van de uitgaande kabel rechtstreeks op de automaten monteren, maar dit maakt/houdt de kast van netter/gestructureerder.
Weet iemand het type nummer/naam van zo'n blok 'kroonsteentjes' van ABB?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu