Spanningszoeker licht op, maar toch geen spanning??

Cweijden

  • #1
Beste forumleden,

Gisteren zei een lamp boven de eettafel 'pof' met een korte lichtflits. Het was een ouderwetse gloeilamp waarvan de draad zichtbaar losgekomen was. Verder geen reactie van de aardlekschakelaar of automaat, dus ik dacht: nieuwe peertje erin en klaar. Helaas, het nieuwe peertje geeft geen licht, overigens wel in een andere lamp.

Staat er dan wel spanning op de draad? De stroom komt uit het plafond (1 bruine en 1 blauwe draad), waarbij de spanningszoeker (type schroevedraaier) aangeeft dat er stroom staat op de bruine, maar niet op het blauwe draad. Op zich naar verwachting, maar....

- ik heb een losse fitting aangesloten op de draden vanuit het plafond: geen licht (wel op een andere plek: lamp en fitting zijn dus OK)
- volgende test: kan ik de automaat eruit laten springen door sluiting te maken? Nee, ook niet.
En dat terwijl de spanningszoeker oplicht bij de bruine draad.

- De bewuste eettafel lamp zit op een dimmer. Als ik die uitdraai, zelfs dan nog licht de spanningszoeker op bij de bruine draad.
Kan een spanningszoeker oplichten terwijl er geen/onvoldoende spanning op de draad staat om een dimbare lamp te laten branden?

Tsja, hoe nu verder? De spanningszoeker kan me blijkbaar niet helpen. Die licht blijkbaar ook op als er onvoldoende spanning is.

Het enige dat ik me nog kan voorstellen is dat het de zekering in de dimmer in de wand is. Dat is zo'n kleine keramische glaszekering, maar daar zie ik niets vreemds aan. Ik neem aan dat als die doorgebrand is dat je dat ziet?

Wie kan me verder helpen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
1 een spanningszoeker kan inderdaad oplichten als er geen spanning op de draad staat.
2 Er hoort een zwarte en een blauwe draad op de lamp te zitten. Maar als het altijd zo gewerkt heeft is het in principe altijd al met de verkeerde kleuren aangesloten geweest.
3 Aan de zekering kan je zo niks zien.
Neem hem maar mee naar een winkel waar men tv's en andere apparatuur verkoopt. Daar kunnen ze hem doormeten en je de goede meegeven.
 

Cweijden

  • #3
De zekering bleek inderdaad stuk. Zojuist vervangen en de lamp doet het weer.

Dank voor de hulp!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu