Zijkant trap dichtmaken

Spaiky

  • #1
Ik loop een beetje vast, weet niet wat nou het slimste is om te doen. Ik wil de zijkant van mijn trap graag dichtmaken d.m.v. een muurtje. Hoe pak ik dit nou het slimste aan? Ik heb geen vergelijkbare trappen kunnen vinden van mensen die dit ook dicht gemaakt hebben. Daardoor kan ik me er een moeilijke voorstelling van maken welke onderdelen ik nou wel en niet moet verwijderen.

Huidige opstelling:


Mijn idee was om op de vloer, muur en plafond een balk te monteren, dan er een skelet met balken van te maken met een aantal horizontale balken, en dan planken er tegen aan (welke houtsoort zou ik voor die planken het beste kunnen gebruiken?).
Grof lijkt me dit niet moeilijk, maar aangezien hij goed moet aansluiten/passen bij de trap weet ik niet wat slim is. Wat doe ik met die dunne lat tegen de muur? Kan die zomaar weg? Anders sluit de nieuwe muur niet goed aan op bestaande muur. Hoe zit die bevestigd?

En wat doe ik met die verticale balk aan de voorkant waar de trapwang en de leuning aan vastzit? Lijkt me niet mooi staan als die blijft staan.. maar verwijderen lijkt me ook niet echt kunnen omdat de wang eraan zit. Of zie ik dat fout? De huidige leuning incl spijlen wilde ik dan weer verwijderen, afzagen, zodat de muur aan de zijkant langs de trapwang omhoog loopt tot aan dat hout op het plafond..

Iemand een idee voor mijn bestaande vragen? Dus welke onderdelen te verwijderen en hoe dit het beste aangepakt kan worden om het echt netjes te krijgen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Dit gedeelte laat je staan. In principe kan de rest weg. Let erop dat de trapboom waarschijnlijk ingenest is in de voorste kolom.



Als ik de foto zo zie denk ik niet snel aan een wandje met hout als afwerking, maar meer aan strak gestuct. Maar misschien heb je een andere sfeer voor ogen.

De trap wordt straks dan wel een stuk donkerder. Zorg dat de verlichting in orde is. Met een bewegingsmelder kan erg handig zijn.
 

Spaiky

  • #3
Het onderste gedeelte van wat je omlijnt hebt is een losse plank die ik er gezet heb toen ik de trap dicht ging maken, voor een trapkast. Van oorsprong is dit dus een open trap. De trapwang is dus ongeveer de helft van dat stuk.

Het leek mij logisch dat die verticale balk (hoe heet dat eigenlijk?) ook voor de stevigheid van de trapwang zorgt. Maar dat is dus niet zo? Leunt die wang gewoon op de vloer ofzo? Ben bang dat mijn trap ineens ‘uit elkaar valt’ als ik zomaar van alles weghaal, zonder te weten waar het eigenlijk voor dient.

En je zegt dat ik beter een muur kan opbouwen met ytong blokken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Die trapboom zal op de grond moeten steunen. Maar uiteraard controleer je dat eerst voordat je gaat slopen ;)

ALs je wilt stucen, dan kan het bijvoorbeeld op gasbeton, gipsblokken of op gipsplaat.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu