Zelf een barbecue metselen

KevinM

  • #1
Hallo,

Ik wil graag zelf een barbecue gaan metselen in de tuin. Hiervoor ga ik uiteraard vuurvaste cement gebruiken. Maar aangezien vuurvaste stenen behoorlijk aan de prijs zijn, dacht ik om gewoon te maken met normale metselstenen, en dan het gedeelte waar houtskool komt te liggen, en de wanden ernaast, af te smeren met de cement. Zou dat voldoende zijn? De bbq ga ik niet gebruiken om een flinke fik in te stoken.
 

Yvan

  • #2
Ik heb er ooit een gemetst op het terras. Omdat het eigenlijk vooral een experimentje was, had ik hem gemetst op een stuk plastiek zeil. Gelukkig.
Het was een model met een aangebouwde zitbank en een soort van ja... werkvlakje, vlakbij de vuurhaard.
Het geheel was uitgevoerd in gewone oude bakstenen, maar de eigenlijke vuurhaard was aan de buitenkant gewone baksteen en aan de binnenkant volledig bekleed met vuurvaste ovenstenen die we gerecupereerd hadden uit een oude broodbakoven.
De vuurvaste ovenstenen waren uiteraard gemetst met vuurvaste cement en per laag waren er hard stalen liggers ingemetst voor het rooster.
Het rooster hadden we op maat laten maken, door wellicht de allerlaatste smid, toen.
Het was geen succes: al na enkele keren gebruik kwam die "binnenlaag" van vuurvaste stenen los van de "buitenlaag" in gewoon metselwerk.
Ik heb dan alles "opgekuist" en de binnenlaag opnieuw opgemetst. Resultaat: hetzelfde. Ik heb het ding dan maar afgebroken en een degelijke, mobiele BBQ gekocht.
Het probleem was wellicht een verschil in uitzettingscoëfficient tussen binnen- en buitenblad en waarschijnlijk was dat wel op te lossen door het aanbrengen van een isolatielaag tussen beide. Maar ik wou er me niet verder meer mee bezighouden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu