Wat zijn veelgemaakte fouten bij bouwen garage?

Henko33

  • #1
Ik ga een schuur/garage met spouwmuur een plat dak maken. Met vloerverwarming , een garage sectionaaldeur, 2 gewone deuren en 2 ramen. De binnenmuren ga ik niet stucen.

Nu vraag ik me af wat ik allemaal fout zou kunnen doen en/of wat veel gemaakte fouten zijn. :?:

Wie heeft er tips zoals:
- de spouwankers niet te dicht in de hoeken
- type spouwanker goed uitzoeken
- vloeropbouw tips
- dakopbouw tips
etc...?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je gaat de garage verwarmen, wordt er ook iets aan isolatie gedaan. Waak je voor vocht problemen.
Welke temperatuur zou je in die garage met die vloerverwarming willen bereiken.
 

Henko33

  • #3
Ja er komt isolatie in de spouw en 2 lagen isolatie in de vloer (1e laag isolatie 10cm en 2e laag circa 3mm isolatie-folie)
Welke tips zijn er mbt het voorkomen van vochtproblemen?
 

@juwel120

  • #4
Grootste fout: Garage te klein bouwen,bij de meeste past er niet eens een auto in...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Een garage moet voorzien zijn van ruim voldoende ventilatie, dit maakt het aanleggen van vloerverwarming redelijk nutteloos tenzij u de garage voor andere doeleinden gaat gebruiken en de ventilatie minder kan zijn.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Dat klopt niet Jan.
Door vloerverwarming droogt het voertuig beter.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Daar heb jij weer (gedeeltelijk) gelijk, ook ruime ventilatie alleen droogt het voertuig.
De ruime ventilatie is hoofdzakelijk bedoeld om eventuele benzine, gas en diesel dampen af te voeren en daarmee explosiegevaar te voorkomen. Daarnaast is de ventilatie bedoeld om uitlaatgassen af te voeren die zich, ook bij een open deur, kunnen ophopen in gedeeltes van de garage.
 

Henko33

  • #8
Vloerverwarming combineren met ruime ventilatie zou toch ook kunnen?
Dat zal leiden tot hogere stookkosten, maar stel dat er geen voertuig in de garage staat (of een stilstaand voertuig), dan zou de ruime ventilatie
in de winter naar beneden bijgesteld kunnen worden via een handmatig
instelbaar buitenluchtrooster?
Een compleet ventilatie-systeem inbouwen zou ook nog kunnen, bijvoorbeeld een dakventilator?
 

Millew

  • #9
Als het de bedoeling is om je auto ook in de winter in de garage te stallen, maak dan één of meerdere afvoerputjes en leg de vloer op afschot naar de putjes toe.
Als je dan je auto, uit een sneeuwbui komend, in de garage zet, dan wordt het niet zo'n grote modderbende.

Van ventilatie alleen hoef je in de winter niet veel te verwachten om de auto en de vloer weer droog te krijgen. Zonder verwarming zal het water niet eens verdampen of het kan zelfs bevriezen. En verdampen is toch echt eerst nodig, voordat je het water kan afvoeren d.m.v. ventilatie.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #10
Er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden.
Ventilatie:
Bij stilstaande voertuigen, fietsen, brommers is ventilatie doormiddel van roosters in de ramen voldoende.
Dus in de sectionaldeur geen roosters plaatsen.
Alleen in de ramen en deuren.
Vloer:
Licht de vloer op de binnenmuur of los tussen de muren.
Bij los tussen de muren moet je re rekening mee houden dat hij vrij van de muren licht.
Steunt de vloer op de binnenmuur moet je vaak een dubbel wapeningsnet aanbrengen ivm zakken van de grondslag onder de vloer.
En dat putje van MILEW is een prima Idee.
Wanden:
Bij de wanden moet je er rekening mee houden welk uiterlijk je wilt.
Bij ongestucadoorde wanden gebruikten wij meestal kalkzandsteen velling blokken.
Dan heb je gelijk een nette afgewerkte muur die je prima kunt sausen.
Gelijk er rekening mee houdend dat je boven bij het dak op een vol blok uit komt, starten wij altijd met 1 laag metselwerk die exact vlak en strak licht zodat je gelijk kan beginnen met lijmen.
Ook tijdens het lijmen goed lijmresten verwijderen uit de voegen,zowel binnen als buiten.
Isolatie in de wanden vanaf de onderzijde van de vloer starten om koude bruggen te voorkomen.
Bij harde isolatie's slagankers gebruiken IPV lijmankers voor de spouw.
5 Ankers per M2 20 cm uit hoek binnenmuur beginnen.
Isolatie op de hoekken goed passend zagen, niet denken oh dat pur ik wel even af, purschuim isoleerd vele malen minder.
Kozijnen:
Zorg bij kozijnen voor een goede spouwlat die gelijk aan de kozijnen vast gelijmd zit.
Dit gaat niet op bij kunststof kozijnen natuurlijk.
De spouwlat even groot maken dan de spouw breed is.
Buitenzijde van de spouwlat bekleden met dpc folie ivm doortrekken van vocht uit de buitenmuur.
Kozijn goed vast zetten met hoekblikjes aan de binnenmuur.
Kozijnankers alleen gebruiken in de binnenmuur niet in het metselwerk van de buitenmuur ( dit ivm roesten van ankers)
Het dak:
Laat eerst eens weten hoe je het wilt maken.
Tussen de muren, op de muren, boeidelen,buitenmuur doorlaten lopen, en ga zo maar door.
 

Millew

  • #11
Aangenomen dat je ook het dak wil isoleren: maak een "warm dak" constructie. D.w.z. de isolatieplaten op het dakbeschot en de dakbedekking op de isolatie.
Dan hoef je je geen zorgen te maken over vochtophoping in het dak en dus geen dampdichte folie aan te brengen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #12
Neem een rvs hoekstaal als aanslag voor je deur
en stort deze met stevige stripankers vast in de constructie vloer.
 

Henko33

  • #13
Bedankt voor alle tips, ik ga ze bestuderen.

Voor de dakopbouw is voorlopig de planning
1. Houten vuren Balken (met regeldragers op de binnenmuur)
2. OSB constructieplaat
3. Dampremmende folie
4. Isolatie met afschot
5. APP Bitumen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Let op het snijverlies met afschot isolatie. Maak even een legplan. Platen waar aan gezaagd of gesneden is kan je niet ergens anders in je dak kwijt.
 

Pirke

  • #15
Wat al gezegt werdt: Maak hem GROOOOOOT.

Waar vaak niet aan gedacht wordt is een extra zware balk in het dak voor een fatsoenlijke takel. Tenminste ....als je een keer wat wilt heffen b.v. motor uit een auto takelen.
En Krachtstroom aansluiting.
Kleine smeerput?
 
A

Anonymous

Gast
  • #16
Grootste fout die je kan maken:
zet er een auto in!!!!
Een auto zal nooit opdrogen in een (verwarmde) garage, tenzij er heelveel ventilatie is.
In de winter met sneeuw op en onder de auto wordt het in de verwarmde garage een bende.
Voordeel is wel dat de ruiten in de garage niet bevriezen en dat het stuur niet zo koud aanvoelt.
Wij hebben een verwarmde garage\schuur. Sinds een aantal jaren een carport er voor. Ideaal!!! de auto waait geheel droog, de ruiten bevriezen niet en er valt ook nooit sneeuw op de auto zolang die onder de carport staat. De ruimte onder de carport is bij regen ook een leuke klusruimte.
En de verwarmde garage? een droge, vorstvrije opslag ruimte voor heelveel spullen.
suc6
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu