Wasmachine en vaatwasser aansluiten

Pointer

  • #1
Ik wil een wasmachine en vaatwasser aansluiten op 1 kraan en 1 afvoer. Ik heb gekocht een T-Stuk 40mm en een Y stuk om de 2 slangen op aan te sluiten. Beiden materialen zijn van kunststof.

Is het eenvoudig aan te sluiten, dus Y stuk aan de kraan en 2 slangen erop draaien? T stuk op de afvoer en dan twee afvoerslangen erin hangen?

Hoe kan ik het beste te werk gaan om telleurstellingen te voorkomen?
 

Fiesiekus

  • #2
Ieder toestel heeft een eigen waterkraan nodig, ook met beluchter (voor de wasmachine; voor de vaatwasser weet ik niet zeker).

Voor de vaatwasser is een speciale sifon met slangtule in de handel. Op die tule zet je de vaatwasser afvoer vast, bovenin de sifon steek je de wasmachine slang. Die laatste heeft nl. ruimte tussen slang en rioolpijp nodig.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Voor de aansluiting van 2 machines is een Y-stuk verkrijgbaar, hierin kunt u 2 kranen plaatsen.



De afvoer van een vaatwasser kan gewoon in een normale afvoerpijp worden gehangen, een speciale sifon is bedoeld voor montage onder een spoelbak van een aanrecht.
Onder een spoelbak de speciale sifon gebruiken, let er op dat het stopje verwijderd wordt anders doet de vaatwasser het niet.
 

Pointer

  • #4
De wasmachine zit al op direct op een kraan aangesloten. De vaatwasser kan dus niet op 1 kraan, met een kunststof Y stuk waarop 2 slangen van de toevoer van wasmachine en vaatwasser??? Ik gebruik ze immers niet tegelijk.

Het T stuk is dus niet bruikbaar voor afvoer van wasmachine en vaatwasser? Dit is een kunststof T stuk, dat over de bestaande afvoer wordt geschoven en waarin afvoerslangen bovenin gaan van wasmachine en vaatwasser. Dat is dus ook niet goed? Volgens advies van een bouwmarkt wel.

Dus alleen met 2 kranen kan je werken??? Beetje ingewikkeld voor een leek als ik.
 

Fiesiekus

  • #5
Lijkt me toch niet onoverkomelijk om 2 kranen op die Y te monteren?
 

Pointer

  • #6
Nee dat niet, maar waarom krijg ik dan een plastic Y stuk in mijn handen gedrukt van de bouwmarkt. Daar kunnen toch ook 2 slangen op aangesloten worden???

Dus het moet met 2 kranen en niet zoals ik het zou willen doen?
 

Fiesiekus

  • #7
Heb je het nou over de waterzijde of over de afvoerzijde? En wat heb en wat wil je waar hebben?
 

Pointer

  • #8
De waterzijde daar wil ik een Y stuk (niet van metaal) op een enkele kraan zetten, om 2 slangen op te zetten voor wasmachine en vaatwasser. Op de enkele kraan zit nu de wasmachine en de afvoerslang hangt in de afvoerbuis. Die is niet dik genoeg om beide slangen te plaatsen.

De Afvoer een T stuk 40mm, die op de bestaande afvoerbuis zetten in de keuken. Daar de afvoerslangen van wasmachine en vaatwasser zetten.

Ik gebruik de wasmachine en vaatwasser nooit gelijktijdig.

Kan dit of moet ik toch een Metalen Y stuk met 2 kranen plaatsen?
 

Fiesiekus

  • #9
Deze is de goede Y:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Het is op zich geen enkel probleem om beide machines op 1 kraan aan te sluiten.

Voor gebruik van de vaatwasser, kraan dicht, slang eraf en de slang van de vaatwasser er op draaien.
Voor gebruik van de wasmachine, kraan dicht, slang er af en de slang van de wasmachine aansluiten op de kraan.

Omgekeerd is ook mogelijk, eerst de wasmachine gebruiken en dan de vaatwasser.
 

Marc0

  • #11
Je kunt best twee toestellen op één waterkraan aansluiten, dat heb ik zelf ook. Gewoon met zo'n kunststof y-stuk. Werkt prima en je kunt ze ook gewoon allebei tegelijk aanzetten, in het slechtste geval willen ze allebei tegelijk water en duurt het wat langer ;)
 

Fiesiekus

  • #12
Akkoord, ken zo'n T voor na de kraan niet. Daar worden de slangen dan gewoon aan geschroefd?
 

Marc0

  • #13
Yep, dan krijg je dus zoiets:



Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar het is functioneel ;)
 

Fiesiekus

  • #14
Weer wat (veel) geleerd; bedankt Marco :prima:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu