Voordeur schilderen, rollen of spuiten?

Mitchell McDeere

  • #1
De hardhouten voordeur van onze nieuwbouwwoning staat nog in de grondlak en moet afgelakt worden. Er zit geen glas in (dicht).

Onze buren hebben met de kwast afgelakt, maar dat ziet er eerlijk gezegd niet uit.

Mijn idee is de deur er uit te halen en in de garage vlak te leggen, en dan na licht opschuren schoonmaken eerst primer er op spuiten en dan spuitlak (desnoods autolak).

Of toch beter rollen?

Wat geeft het beste resultaat (ja: de vakman, dat snap ik ook nog wel).

Ook tips welkom tav. de te gebruiken verfpproducten.
 

Fiesiekus

  • #2
In de eerste plaats moet je uitzoeken welke soort grondlak is gebruikt. Het beste gebruik je dan een laksysteem wat daarop is toegespitst/afgestemd.

Beslist geen alkydlak over acryl grondverf bijv.

Verder worden deuren altijd in verticale stand geschilderd. Spuiten zal, als je ervaring hebt, het mooiste resultaat geven, rollen en kwasten kan natuurlijk ook een fraai resultaat geven als je "de slag te pakken"hebt.

Overigens kan een DHZ-schilder met de nodige tijd, aandacht, inzet en geduld een beter resultaat behalen dan een vakman die door winstbejag wordt gedreven :? .
 

Woodworker

  • #3
Spuiten is voor auto's.... en voor hoogglans TV meubels. Al het andere kan net zo goed met de kwast. Belangrijk is te weten waar het nu echt om gaat:

Wel belangrijk
- Schuren schuren schuren
- Plamuren
- Een kwalitatief goede kwast
- Natuurlijk wordt alle beslag van de deur afgehaald en de deur plat neergelegd voor het schilderen

Niet belangrijk
- Het aantal lagen grondverf
- Het aantal lagen lak
- De kwaliteit van de lak (huismerk is prima)

Zo... dus het enige dat je echt nodig hebt is tijd. Je buurman zal jaloers zijn.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Plat leggen, de vloer van de garage nat houden tegen opwaaien van het stof.
Rollen of kwasten maakt dan niet uit. Lekker dik opzetten, een kwaliteits lak trekt en droogt lekker strak op.
*wgb*
 

EGeen

  • #5
Wil het verhaal van Woodworker niet afkraken, maarspuiten is beslist niet enkel voor auto's en meubels etc... Dit wordt vaker toegepast, ook voor deuren. Hiervoor kan eigenlijk iedere soort verf voor gebruikt worden.

Kwaliteit van de verf is wel degelijk van belang, net als het aantal lagen verf. Dit maakt vaak het uiteindelijke schilderenwerk ook mooier.

Deur neerleggen, of staand, beide heeft zijn voordeel. Neerleggen heb je namelijk sneller last van stofdeeltjes.

Even afvragen idd wat voor grondverf er op zit, maar vaak zijn in fabrieken universeel overschilderbare grondverven in gebruik. Dwz overschilderbaar met terpentine en watergedragen artikelen.

Verder als u netjes kunt spuiten en zo'n installatie heeft staan, dan zou ik dat doen. Anders gewoon met de roller en de kwast.

Suc6
 

Fiesiekus

  • #6
De kwaliteit van, en het aantal lagen verf is van groot, zelfs doorslaggevend belang.
 

Tiho

  • #7
Mijn vrouw vraagt ook elke keer waarom ik nog een keer ga schilderen als het de eerste keer al netjes is :roll:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Spuiten is voor auto's.... en voor hoogglans TV meubels.

Heerlijk! Iemand met verstand van schilderszaken.

Die kwaliteitskwast, wat mag ik daaronder verstaan? ( Om af te lakken natuurlijk ).

En het aantal grond en laklagen is niet belangrijk voor de duurzaamheid? Kunt u mij dat uitleggen?
 

Mandarijn111

  • #9
Hoi,

Uit eigen ervaring werkt een roller echt het beste.
De deur moet je er echt niet uithalen en plat leggen.

En een goede verf is zeker van belang.
Ook de juiste roller helpt een stuk.
Mijn advies is om een kort harige roller te gebruiken en geen schuimrollertje.

Voor meer tips, ook over andere kluszaken, kijk op https://www.klusidee.nl :D

Succes!
 

EGeen

  • #10
Ah, en Kees, ik reageer zoals gewoonlijk weer even op jou haha, maar, ik neem aan dat de reactie op spuiten sarcastisch was? Of heb je hier een gegronde reden voor?
Want ben er tuurlijk wel in dele mee eens dat je beter gewoon kunt kwasten etc. maar soms brengt spuiten wel pluspunten met zich mee
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
Nee, zeker niet sarcasties.

De schrijver mag bij mij het verschil komen bekijken tussen een aircoat gespoten deur en een gekwaste deur.

Dan zie je dat spuiten niet alleen voor auto's is en dat je een deur niet uit de scharnieren hoeft te halen.
Toegegeven: een opdekdeur met paumelles haal je er zo uit, en voor 1 deur ga je de installatie niet voor de dag halen..

Maar wat dacht u van een onlangs door ons geschilderde kerkdeur van ruim 275 kg?

Ik verbaas mij dikwijls over de stellige overtuigingen van sommige mensen zonder dat ze dit onderbouwen, want waarom is spuiten alleen voor auto's.
 

Chathanky

  • #12
Ik vraag me af wat beter is?
Als iemand met de kwast al geen resultaat kan behalen zal het dan wel lukken met een spuit? :?

Als men zelf wil schilderen moet men de theoretische basis goed kennen en verder is het met de kwast roller of spuit toch flink oefenen om het in de praktijk te brengen.
Niet iedereen heeft het na enkele schilderervaringen onder de knie en er zijn er bij die het nooit zullen leren. de andere grote groep zit daar tussen in :mrgreen:

Als je nu heel goed kan omgaan met een verfspuit en je hebt die middelen dan ga je niet tobben met een kwast die je wellicht nooit aanraakt.

Terugkomend op de vraag: Met de kwast kun je een zeer goed resultaat behalen die goed spuiten benadert.
Daarnaast hangt het er van af wat je op de deur aanbrengt. Als je zijdeglans of mat gaat schilderen vervagen de oneffenheden in je schilderwerk. Hoogglans mooi strak krijgen vergt een wat grotere nauwkeurigheid. Elk foutje/oneffenheidje zal je blijven zien.
Zelfs de kleur kan uitmaken of het makkelijk verwerkt of niet.
Blanke lak zal makkelijk strak trekken en kleuren met veel vaste stof zal lastiger uitvloeien.
 

Chathanky

  • #13
Vermeld meteen even je adres als je je voordeur er uithaalt. :mrgreen:
Niet echt praktisch ook lijkt mij tenzij je met een slaapzak bij de voordeur wilt blijven liggen. :lol:
 

Millew

  • #14
Ik heb met beiden ervaring: spuiten en kwast.
Na het lezen van een MTS-theorieboek over het spuiten van auto's en wat uitproberen vond ik het makkelijker om een goed resultaat te behalen met spuiten dan met de kwast, qua uiterlijk dan.
De techniek van het spuiten van verf is veel beter 'wetenschappelijk' onderzocht en onderbouwd met instellingen van de verfspuit, afgestemd op de viscositeit van de verf, de soort verf en de omgevingstemperatuur. Als dat alles goed op elkaar is afgestemd, is alleen de spuittechniek nog van belang. Ook dat is vrij simpel te leren en te begrijpen als je een paar grondbeginselen in de gaten houd.

En hoe je het ook doet, de voorbereiding van de ondergrond is in beide gevallen maatgevend voor het eindresultaat.
 

Fiesiekus

  • #15
Kijk, Millew slaat de spijker op de kop!
 

Chathanky

  • #16
Het betreft een nieuwbouwdeur en ga er dus van uit dat deze in een grondverf staat op waterbasis. Zomaar met alkyd er over zal niet gaan werken, wellicht is dat het resultaat van je buurman.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #17
Hier ga ik weer gelukkig van worden. :lol:

Vooral van de laatste 2 regels van het Millew verhaal.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #18
Even een kleine correctie: een fabrieksmatig gespoten deur is voorzien van 2 lagen ( min. 80 mu ) grondverf op waterbasis. WM290 oid.

Dit zijn echter alkydemulsies en wel degelijk overschilderbaar met zowel alkyd- als acrylverven!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu