Voordeur op zuiden schilderen/beitsen

Vraagsteller

  • #1
Beste deskundigen op het gebied van schilderwerk,

ik moet weer eens de voordeur gaan behandelen. Hij zit nu in de meesterbeits-uv van CB, en als ik mijn vingers eroverheen haal geeft de beits af??? vreemd. Het is een deur a la schrootjes, met horizontale planken met naden ertussen. Bovenop die planken laat de beits los.
1e vraag; wat is beter een deur op het zuiden beitsen of schilderen? en maakt lichte of donkere verf/beits nog uit in kwaliteit? Welke verfsoort of merk zou u adviseren als de allerbeste/sterkste , daar ik een broertje dood heb aan schilderen (eigenlijk dat verrekte schuren en ontvetten) . Bestaat er niet iets in de handel waarmee ik voor jaren klaar ben? (ik dacht de meesterbeits-uv van CB, maar niet dus)
Kan ik op die opliggende delen/naden niet beter eerst kaal schuren en dan eerst gronden met witte grond gemengd met beits zodat de volgende laag meteen dekt? Zou het ook wel willen laten doen, maar vind maar eens een pietje precies die betaalbaar is, meestal raffelen ze het ook maar af, heb ik met eigen ogen gezien.
 

Fiesiekus

  • #2
Punt is dat goed en duurzaam schilderwerk, staat of valt met de voorbereiding; d.w.z. het reinigen/ontvetten/verwijderen van oude lagen, schuren en verhelpen van rotte- en/of vochtige plekken. Da's ook 75% van het totale werk.

Je verhaal doet me vermoeden dat daar ergens iets niet 100% is gegaan; als beits uitgehard is, mag ie niet afgeven of loslaten. Zit er een "vette" verflaag nog onder?

Met die beits die je noemt, heb ik uitsluitend goede ervaringen op kozijnen, deuren en betimmeringen. In de volle zon op het zuidwesten.

Toch, als het houtwerk 100% rot- en vochtvrij is, zou ik een laksysteem toepassen, R*bb*l o.i.d. met een hoge duurzaamheid. Maar dan moeten alle oude lagen er wel afgehaald worden.
 

Vraagsteller

  • #3
Nog even voor de duidelijkheid; het is zachthout, er heeft een transparante oranjekleurige vernis op de deur gezeten-af fabriek-nieuwbouw. Die heb ik ontvet, geschuurd en gebeitst dus.
Ik doe er even een paar fotootjes bij voor de duidelijkheid. Zoals u ziet zitten er ook vele 'pitjes' in het hout waar ik gewoon overheen heb gebeitst. Ik heb toch gelezen op internet dat dekkende beits inderdaad snel zijn glans verliest en dan gaat poederen, precies het geval bij mij.
Kan ik ook de hele deur goed schuren en ontvetten en dan eerst gronden en eroverheen schilderen met alkydverf? of moet de deur helemaal kaal? want dan laat ik dat maar liever doen. Eigenlijk was ik van plan ; de opengebarsten delen kaal schuren , gronden met gemengde grondverf=met deze beits, om de volgende laag goed dekkend te krijgen. Is dat verstandig? en ik begrijp de afkorting niet, maar ik begrijp dat er geen merken op het forum mogen staan, misschien in een pers. bericht wel?


 

Fiesiekus

  • #4
Dit lijkt op vocht in het hout; zitten er kieren tussen de panelen waaruit de deur is opgebouwd?

Anyway, dit is een probleempje. Dat mengen van grondverf en beits lijkt me niets. Het beste haal je de 100% deur kaal, kieren dichtkitten, drogen en dan met een laksysteem.

Punt is dat die werking van die panelen, blijft. Dichtkitten kan (tegen vocht) maar ik betwijfel of er verf bestaat die zo flexibel is dat ie op die kitlaag blijft zitten.
 

Vraagsteller

  • #5
Beste fiesiekus,

zoals je op de eerste en derde foto ziet, zitten er kieren, sleuven van ong. 1/1,5 cm tussen de planken. Vocht zou heel goed kunnen, want de onderkant van deze planken hebben het probleem niet, dus het regenwater blijft natuurlijk lang bovenop die planken liggen en werkt in op de beits. Kaal halen zie ik tegenop, enorme klus. Kan gewone schakelverf/alkydverf dan niet over ontvet en geschuurde beits?? hecht dat niet of verdraagt dat elkaar niet? Misschien moet ik maar gewoon een hh deur kopen en die erin zetten (zal wel schreeuwend duur zijn) . Ik moet zeggen/bekennen dat het voor het laatst ong. 3 jaar geleden gebeitst is in 1 enkele laag. Had er natuurlijk nog een laag overheen moeten zetten, stom, stom , stom. Maar aan de andere kant, ik heb de kozijnen allemaal in de schakelsolid alkydverf van Skkns gezet en de delen die het meeste in de regen liggen, de onderdorpels dus, poederen ook al, geven wit af, terwijl de verticale hogere delen nog glanzen.
 

Fiesiekus

  • #6
Afbranden: hooguit halve dag; even aangenomen dat de basislaag geen lijnolieverf is :? .

Ik verdenk toch die fabriekslaag; waarschijnlijk een grondverf op waterbasis. Daarover met een alkysbeits is geen goede combinatie.

Verder kloppen je waarnemingen.
 

EGeen

  • #7
Opzich zie ik niet snel het nut van het helemaal kaal halen. Stel de ondergrond was niet goed, dan was dit waarschijnlijk te merken geweest over de gehele oppervlakte. Zoals ik het nu bemerk, is enkel de groeven het probleem. Als u de probleemplekken kaalhaalt met een schraper/grof schuurpapier is dit doorgaans voldoende. Een donkere kleur zal sneller verpoederen door de hitte die deze moet verdragen. Voor buiten altijd 2 lagen aflak toepassen. Hierna eventueel gronden met grondverf met +/- 5-8 % verdunning. of eenzelfde toepassen met de nieuwe beits. Eventueel als de poedering erg is kan er een speciale isoleer worden tussen gezet. Ikzelf zou nog steeds gaan voor de CB (meesterbeits) of als u dat zeer graag wilt een EPS
 

Vraagsteller

  • #8
Ok, ik zie kaalhalen ook niet zo zitten. Maar kun je nu grondverf mengen met CB meesterbeits? want als ik de groeven in de witte grond zet, dan dekt de "dekkende" meesterbeits niet goed (maar wellicht de tweede laag wel).
Ik zal deze keer inderdaad 2 lagen doen, na schuren, ontvetten, enz.
Is het verstandig om wasbenzine te gebruiken om te ontvetten? en is na het schuren wederom ontvetten nodig, en waarom?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #9
Laten we even de zaak analyseren:

U moet de voordeur weer doen, - u moet niks u mag alles-, hebt een broertje dood aan schilderen en de Pietjes Precies raffelen het ook maar af naar uw eigen waarnemingen.

De adviezen die u krijgt rieken naar schilderwerk en daar ziet u enorm tegenop. Kortom u ziet het hele project niet zitten.

Ik zou een kunststof deur nemen als ik u was.
 

Fiesiekus

  • #10
:mrgreen: Kees, hoe effectief kunnen jouw antwoorden zijn zeg!

Maar zereneus: is de grondverf in de timmerfabriek meestal op waterbasis? Of alkydverf?
 

Vraagsteller

  • #11
Nou, dat is ook een idee :D :D
en toch móet ik hem schilderen/beitsen anders gaat hij harder achteruit, dat zou u toch moeten weten. Voor het geld dat schilders rekenen, kun je een geheel nieuwe (kunststof) behandelde voordeur kopen. Dus dat doen we dan maar zelf.
Ik wacht verdere adviezen van deskundigen op schildersgebied af, alhoewel ik voor het grootste deel geholpen ben.
(Kees , schilderen is gewoon ongezond werk, oplosmiddelen inademen, schuurstof, enz, enz, dampen van wasbenzine en na vele klussen zijn de hersenen opgelost het zgn ops, maar dat ligt voor een incidentele klus als deze gelukkig anders)
 

Vraagsteller

  • #12
Ps

dank Fiesiekus en Egeen, voor jullie meedenken en adviezen! Ik ga aan de slag.
 

Vraagsteller

  • #13
Nog een ps,

mochten jullie nog weten of grond met beits te mengen is, hoor ik het graag. Voor ontvetten gebruik ik wasbenzine, met een stevig windje waaien die dampen meteen weg.
 

Fiesiekus

  • #14
Heilige Marcus; veel effectiever én een natuurproduct.
 

Vraagsteller

  • #15
En wat moge dat zijn, Fiesiekus? ik ben benieuwd, nooit van gehoord.
 

EGeen

  • #16
Tevens snap ik het toevoegen van half om half aan de grondverf en beits niet echt. Sowieso beits hoeft geen grondverf onder, en aan grondverf hoeft geen toevoeging. Eventueel is de grondverf wel te mengen op dezelfde kleur als de beits wilt u toch de beits voor de vulling en extra hechting willen gebruiken.

St. marcus: groen spul, in een fles vloeibaar (of vast, maar vind ikzelf niet zo lekker werken). Overal in iedere bouwmarkt en speciaalzaak wel te vinden.

ps. eventueel kieren even dichtkitten. Voorkomt eventueel teveel aan ophopend vocht.
 

Vraagsteller

  • #17
Ik kan nu aan de slag. Bedankt allemaal. Dat mengen wilde ik vanwege de kleur, opdat de volgende laag beits meteen dekt. Oranje beits over witte grond dekt gewoon niet, ook al noemen ze de beits nog zo super dekkend.
 

Vraagsteller

  • #18
Ps

bestaan er ook mondkapjes tegen schadelijke dampen? dus niet van die enorme oorlogsgasmaskers, maar een klein beschaafd maskertje, tegen het oplossen van hersenen? ach , ik zoek ook wel even het internet af.
 

Jan20

  • #19
Zelf gebruik ik bij het schilderen van de buitenkant een goede stofkap bij het schuren en bij het schilderen gebruik ik geen bescherming omdat er genoeg luchtverversing plaatsvindt.

Als ik zo het verhaal lees, zou ik er toch over denken om een vakschilder deze klus te laten opknappen of inderdaad een kunststof deur te plaatsen. Goed schilderwerk staat en valt bij de voorbereiding ervan en het gebruik van de juiste materialen.

In mijn omgeving ken ik ook veel mensen die binnen wel eens een kozijntje hebben geschilderd en dan ook gelijk de buitenkant gaan schilderen, alleen bellen hun na 1 jaar een goede vakschilder omdat het overal lost begint te laten, in sommige gevallen de kozijn zijn gaan rotten waardoor er ook nog eens een timmerman bij moet komen om sommige delen te vervangen (dan wordt het helemaal een duur geintje).

En dat een schilder vrij duur kan zijn ben ik het niet mee eens. Een echte vakschilder kan ervoor zorgen dat je schilderwerk 7 tot 10 jaar goed in de verf zit, daar wil ik dan best een centje extra voor betalen.

Voor de rest veel succes!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #20
Geachte heer LN,

Dat schilderen ongezond werk is ligt geheel aan uw eigen houding. Met de huidige PBM's is schilderen net zo veilig als achter een PC zitten.

Voor collega Fiesiekus: in de timmerfabriek worden bouwdelen voorbehandeld met watergedragen (iso)primer ( 2 lagen dikte vlgs. NEN norm).

De grote strijd is steeds wat waarop toepassen? Om doorbloeden van HH soorten zoals merbau, western red cedar en meranti te voorkomen past met 2 lagen iso primer op waterbasis toe.

Echter...door toevoeging van additieven kan een in de fabriek voorbehandeld bouwdeel zonder meer met een alkyharslak worden afgewerkt. WAPS>>> daar gaat de theorie dat alkyd niet over watergedragen gaat.

Chemisch gezien zijn deze watergedragen verven geemulgeerde ( in water oplosbare ) alkydharsen. Dit verklaart de ontvankelijkheid voor overschilderen met alkydharssystemen.

Het is vaak moeilijk omdat bijvoorbeeld garantie multiplex zijn garantie verliest als deze met een watergedragen grondverf wordt voorbehandeld en er ontstaan hechtingsproblemen. Voor deze gevallen gebruiken we dan toch alkydharsgrondverven die weer overschilderbaar zijn met watergedragen producten. Kan de fabrikant niet onder de garantie uit en schilderen we toch ( grotendeels ) volgens de normen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu