Vloerverwarming kleine ruimte (niet elektrisch)

Louis Verhagen

  • #1
Voor een klein WC'tje (1,2 * 0,9 meter) wil vloerverwarming inbouwen. De hele wc wordt vernieuwd inclusief de vloer. Om ruimte te besparen (radiator weg) en (vooral 's winters) heerlijke warme voeten te hebben dacht ik een vloerverwarming in te bouwen.

Er hangt nu een radiator en die kan dan ook mooi weg (zo groot is het wc hokje ook weer niet). Echter De temperatuur van de vloerverwarming mag niet hoger zijn dan x graden (waarbij x geloof ik tussen de 40 en 60 graden is). Daarvoor kan je zo'n regel/verdeel unit kopen. Echter die zijn a) groot en b) duur. Voor zo'n 1 groeps unit ben je al gauw meer dan €200 kwijt (of nog meer). Nu zag ik laatst een enkele Thermostaat met een RTL ventiel, geschikt voor vloerverwarming. Dat ding was aanzienlijk goedkoper (€80), en kleiner. Maar werkt dat ook om de temperatuur te regelen? Of zit je toch aan zo'n regel/verdeel unit vast?

Tja waarom ik niet elektrisch wil is de volgende reden. Ik heb het gevoel dat het kwetsbaarder is, duurder in verbruik en "slechts"als bij verwarming te gebruiken is.

Louis
 

Cv-boy

  • #2
Voor een kleine groep als een wc kan je inderdaad een RTL ventiel gebruiken, werkt prima en is goed te regelen.
 

Louis Verhagen

  • #3
Plaats je dat RTL ventiel dan in die ruimte (de WC) of kan dat ventiel ergens anders geplaatst worden b.v. in de ruimte er naast? Het is dacht ik geen thermostaat kraan zoals op de radiatoren (?)

louis
 

Fiesiekus

  • #4
Maakt niet uit waar; hij regelt op watertemp. niet op ruimtetemp.
 

Xr8

  • #5
Hangt van de uitvoering af, er zijn ook die wel in de ruimte meten.
 

Fiesiekus

  • #6
Wist ik niet. Middelen ze dan de 2 temp. of regelen ze alleen op ruimte-temp.?
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #7
Een RTL ventiel voelt via de knop rechtstreeks op het ventiel de temperatuur. :wink:
 

Fiesiekus

  • #8
De ruimte- of de watertemperatuur :wink: ?
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #9
(rechtstreeks op het ventiel de temperatuur) dus watertemperatuur :wink:
 

Fiesiekus

  • #10
Xr8 schreef:
........... er zijn ook die wel in de ruimte meten.
Hoe moet ik dit bericht dan zien?
 

Louis Verhagen

  • #11
Elektrisch geeft ongeveer 150 W/m2 af. Ik las ergens als je om de 20cm cv leiding legt bij een lucht temperatuur van ongeveer 20 graden en een water temperatuur dat de vloerverwarming dan ook ongeveer 100 a 150 W/m2 geeft. Kan ik dus ongeveer voor een ruwe berekening 150 W/m2 gebruiken?

Misschien had dit een nieuwe vraag moeten worden. (Hoeveel vermogen geeft vloerverwarming af?)

louis
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu