Zolder vloer verstevigen

Grotius

  • #1
Recent hebben we een nieuwe woning gekocht. We willen de zolder verdieping gaan renoveren. De zolder ruimte zal gebruikt worden als (open) badkamer en slaapkamer. We hebben een vraag over de ondervloer van deze verdieping.

Toen we het tapijt van de zoldervloer verwijderden kwamen we op de ondervloer terecht. De ondervloer bestaat uit underlayment platen met een dikte van 18mm. De platen zijn dwars op de houten balken gespijkerd (23 cm dik, de h.o.h is varianbel en loopt uiteen van 40cm tot 60cm).

Echter de verbindingen tussen de platen (de naden) zit niet goed. Er zitten verschillende kieren (ruim 1 cm). Daarnaast zit het plaatmateriaal niet overal vast met mes en groef. Het gevolg is dat de vloer op de kruispunten flink doorzakt (je gaat er bijna doorheen). Het lijkt erop dat de ondervloer 18 jaar geleden niet goed is aangelegd. Ter illustratie zijn een aa ntal foto's toegevoegd.






Omdat we de vloer gaan belasten (er komt o.a. een bad) lijkt het ons verstandig om de ondervloer te verstevigen. De vraag is wat een handige manier is

Optie 1: nieuw plaatmateriaal (mes en groef verlijmen + schroeven in de balken).

optie 2: Via de onderkant de kruispunten vh plaatmateriaal verstevingen. Bijvoorbeeld via regels in een regeldrager.

Uiteindelijk willen we bovenop de multiplex platen een Fermacell Vloerelement (2 E 22) plaatsen.

Welke optie heeft de voorkeur (en zijn er wellicht alternatieven)?
 

Marcn88

  • #2
Als u hier een volledige badkamer op wil bouwen zou ik eerst is de balklaag bekijken, kan zo niet zien wat de overspanning is maar met al het gewicht van de badkamer met bad lijkt me de balklaag aan de zwakke kant
 

Grotius

  • #3
We gaan sowieso nog kijken naar de balken. Er is op dit moment al een badkamer op zolder (we gaan deze renoveren en verplaatsen). We willen de badkamer verplaatsen naar het midden (dus dichter bij de stalen spant).

De afstand tussen de balken varieert. Aan de zjikant van het huis (lage kant van het dak) zit de h.o.h. afstand rond de 40 cm. In het midden is de hart op hart afstand maximaal 60 cm. De balken lopen in de lengte van de woning (10m). In het midden (5 meter) zit een stalen spant (HE240A).
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
De houten balken hebben een overspanning van 5m? Dan moeten het minimaal balken van 22cm hoog zijn. En dan nog is het de vraag of er een betonvloer voor de badkamer op kan.

Wat is de overspanning van de stalen balk? Het lijkt allemaal erg licht. Veert de vloer door als je er op loopt?

Over de underlaymentplaten. Kopse naden moeten op een balk uitkomen. De langsnaden hebben een mes en groef. Je kan dit oplossen door onder de kopse naden een balkje vast te zetten.
 

Marcn88

  • #5
Bij een overspanning van 5 mtr is deze balklaag te zwak om een volledige badkamer incl vol bad te dragen u zult dus eerst de balklaag moeten verzwaren
 

Grotius

  • #6
De balken zijn 22 cm hoog.

De overspanning van het staal is 6.5 (+ stukje beide kanten in binnenblad) meter. Op de kopse en langsnaden veert de vloer door. Op de andere punten niet.

Van de huidige underlayment vloer komen verschillende kopse naden van de platen inderdaad niet uit op de onderliggende balklaag. Deze zal ik verstevigen met een balkje (zie onder).

Daarnaast hebben de langsnaden niet allemaal een mes en groef (en/of is deze afgebroken). Je zit ook dat stukje multiplex aan de onderzijde weg is. Ik neem aan dat de langsnaden dus ook met een balk zijn te verstevigen. De platen zou ik liever niet vervangen (kosten) en omdat ik dan ook de knieschotten opnieuw moet doen.

Balkje ter versteviging underlaymentvastzetten
Gewoon schroeven door underlayment en balken of gebruik maken van een regeldrager (nog steviger?) En wat zou een aardige dikte zijn?



Draagkracht balken
Dank voor de opmerkingen. Ik ben me er nu extra van bewust om te blijven kijken naar de draagkracht van de balken. Het moet mogelijk zijn om extra houten draagbalken plaatsen. Bijvoorbeel door: twee balken naast elkaar te plaatsen daar waar het bad komt te staan en om de afstand tussen de balken verkleinen (onder de 40cm?).

Daarnaast ga ik ook het plafond 1 verdieping lager verwijderen om te zien hoe de balken daar lopen. Misschien is ook hier de draagkracht van de balken een aandachtspunt. Gek dat de vorige eigenaar die het huis in 1999/2000 bouwde nog aan de zwakke kant is gebouwd.

Dit is de bouwtekening die ik vond bij het gemeentearchief in Rotterdam. Het valt op dat deze niet helemaal gevolgd is. De dubbele balklaag bij raveling trap ontbreekt en de hoh is niet altijd 50 cm.



En dan het plan hoe de badkamer moet komen

 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik heb zo mijn twijfels of dat vloerplaten met groef en mes zijn.
ik heb deze nog nooit in hardhout gezien
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
De langsnaden kan je versterken met een strookje multiplex van 18mm. De dwarsnaden met bv. een 2x3tje (balkje 44x70). Dit kan allemaal geschroefd worden. Balkdragers zijn niet echt nodig.

Ik vind die stalen balk vrij licht in verhouding tot de overspanning. Misschien even voorleggen aan een constructeur? Er wordt in de bouw helaas heel veel afgeweken van tekeningen. Goed van je om het te controleren.
 

Grotius

  • #9
Boertje125,

Geen idee. Maar er zit een mes en groef in de platen (zie onderstaande foto



Ik ga de langsnaden vastzetten met strookje multiplex en dwars/kopnaden versterken met een 2x3 die ik vast zet in de twee multiplex platen en de houten draagbalken.

Donderdag komt er een constructeur langs om naar de balken en de stalen dwarsbalk te kijken .

Diverse quotes verwijderd, mod.
 

Grotius

  • #10
En fijn dat ik de vloerplaten kan laten zitten dat scheelt toch een hoop tijd (en geld). Dat laatste kan ik beter steken in het verstevigen van de balkenlaag.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Die naad is wel erg groot. Misschien kan je deze beter opvullen. Of toch de platen opschuiven. Wat voor vloer ga je hierop maken?
 

Grotius

  • #12
Ik had de plaat even osgemaakt en opzij geschoven voor de foto. Vandaar het grotere gat :-)

Qua vloer voor de badkamer twijfel ik nog tussen verschillende systemen. Het moet licht zijn, er moet een goede overgang te maken zijn met de open slaapkamer, mogelijkheid voor vloer verwarming en natuurlijk waterdicht
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Als je vloertegels wilt (met of zonder betonvloer), zorg dan zeker dat de vloer stabiel is, dus niet doorbuigt. Een vloer van een flexibel materiaal zoals vinyl is ook goed mogelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu