Zijn Wago lasklemmen herbruikbaar?

Ik zou het niet doen, die metalen lipjes binnen in horen te klemmen.

Maar als je het lostrekt is de vraag of die de volgende keer dat nog doet.

Dus geen risico nemen en lekker weggooien. Kosten weinig, of liever 12 cent weg, dan voor een ton koppijn
 
Qua prijs heb je wellicht gelijk, maar als de fabrikant het zelf ook zegt en dus garandeert, welk risico dan? Blijkbaar klemmen die metalen lipjes ook bij hergebruik nog goed genoeg. Ik ga er vanuit dat zij alle veiligheidsntestbdoorlooen en doorstaan hebben. waarom verspillen? Er wordt al zo veel weggegooid
 
Bij een cursus rondom de nen1010 werd ook door de instructeur genoemd dat gebruikte lasklemmen niet horen te worden hergebruikt, omdat die veertjes minder klemmen.

Scheelt wel hoe lang ze al hebben gezeten lijkt me.

Ik kom die zwarte lasklemmen (voorlopers van die wago gekleurde) regelmatig tegen en dan merk ik wel verschil als ik een draad terug steek in het poortje waar die zat, of een ongebruikte. Die zwarte lasklemmen zitten er dan vaak al wel jaren lang en als ik wat aan de bedrading moet veranderen, plaats ik ze nooit terug. Soms steek ik tijdelijk bij een verbouwing een draad terug, maar dan vervang ik de lasklemmem later bij het afwerken alsnog.
 
Bij het loshalen niet alleen lostrekken maar tevens de connector heen en weer draaien.
Zie op 2:04
 
Klopt dat is volgens mij ook de enige manier dat je de lasdop opnieuw kunt gebruiken.
Door deze manier beschadig je echter wel de koperdraad die dus afgeknipt moet worden en opnieuw aangepeld omdat deze anders na een paar keer buigen af wil breken op de beschadiging.
 
Kaajee waarom wil je risico lopen?
Als je pech hebt kun je de hele boel los halen en openslopen om erbij te kunnen.
Dat alleen om dat je te gierig bent om een nieuw lasdopje te gebruiken.
 
Volgens de fabrikant is er geen risico, want zij garanderen hergebruik.
(Bij vervangen en weggooien weer meer plastic afval, alle kleine beetjes helpen)
 
...zij garanderen hergebruik...
En als de boel afbrandt, dan vergoeden zij de schade (waarvan de oorzaak dan eigenlijk niet bewijsbaar meer te achterhalen is)?
Of in elk geval de schade die niet door de verzekering gedekt wordt, dat is vaak nog een heleboel.
Kom nou, besparen op het milieu is mooi, maar je kunt het ook overdrijven.

Zelf bewaar ik trouwens altijd een paar gebruikte lasklemmen om tijdens werkzaamheden, waarbij de draden tijdelijk afgedopt moeten worden, die te gebruiken ipv. gloednieuwe. Zitten er altijd een paar in mijn voorraadbakje, met een dik kruis van een lakviltstift erop.
 
Tis wat.
Soms hameren we hier op de voorschriften van de fabrikant en nu wijzen we die
van de hand...
Uiteraard is een nieuwe altijd beter, dat zou ik zelf ook doen maar verkeerd is het niet.
Ik heb ook bijna brand situaties meegemaakt met een normale "draai" lasklem, het is maar net
wie de verbinding maakt en op welke manier. Zonder kennis van zaken kun je veel verkeerd doen.

Om on topic te blijven, het correcte antwoord stond in post 2 en het bewijs daarvoor in post 3.
 
En wat moet ik dan doen als ik in een centraal doos een ader van een 6 voudige dop los moet halen vanwege een draadbreuk?

Want Wago stelt wel uitdrukkelijk dat je de de klem wel kunt hergebruiken, maar de ader opnieuw aan moet snijden.

Dan moet je alle 6 de aders opnieuw strippen en worden de draden misschien te kort.

We moeten toch niet heiliger als de Paus worden.

En al die doem theorieën over brandgevaar, wat kan een verzekeringsmaatschappij doen, als jij je aan de montage voorschriften van de fabrikant hebt gehouden?
Dan lijkt mij de mening van een forumlid van dit forum helemaal niet van belang.
En daar zal een verzekeringsmaatschappij zeker niet van onder de indruk raken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan