Zanussi ZTE260 stopt na 5 minuten en piept 5x

Lexo

  • #1
Als ik een droogprogramma start stopt de droger na een minuut of 5-10. Het LED'je bij het ->| symbool knippert dan en ik hoor steeds 5 piepjes.

Filters en warmtewisselaar zijn schoon, waterreservoir leeg (wordt niet gebruikt, droger is aangesloten op water-afvoer)

 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Techrax

    • #2
    Start een normaal programma. Zodra hij draait, de start toets en de toets links daarnaast indrukken en ingedrukt houden. In welk patroon knippert het ->| lampje en het start lampje?
     

    Lexo

    • #3
    Het is code 54. Heb het programma gestart met de deur open. De trommel draait paar seconden. Stopt en gaat dan niet meer draaien. Probeert nog wel te gaan draaien lijkt het, maar verder dan een paar cm komt hij niet.
     

    Techrax

    • #4
    Draait de trommel met de hand wel makkelijk in beide richtingen?
     

    Lexo

    • #5
    Ja, niet zo soepel als een wasmachine trommel. Maar hij is prima te draaien.
     

    Techrax

    • #6
    Vermoedelijk het omkeerrelais op de hoofdelectronica defect.
     

    Lexo

    • #7
    Ok, en die zit op de besturingsprint neem ik aan? Hoe achterhaal ik welke het is?

    Alvast bedankt voor je antwoorden zover! Wordt zeer gewaardeerd!
     

    Oversticht

    • #8
    Deze vraag is jaren geleden. Ik heb nu exact ditzelfde probleem. Mijn ZTE260 is ruim 15 jaar oud. In al die jaren heb ik geen enkele storing gehad, en ik ben dus heel tevreden met Zanussi. Ik heb ook een wasmachine van Zanussi (even oud), en ook daarmee nog nooit een probleem gehad.

    Onderdelen specifiek voor de ZTE260 zijn niet meer te krijgen. Voor de onderdelen die ik hieronder noem geeft de site van Zanussi aan:
    Helaas, dit onderdeel past niet in uw apparaat
    De onderdelen passen echter wel, en de website van Zanussi geeft aan:
    Vervangt een onderdeel dat niet meer leverbaar is
    En wil je een onderdeel toch binnen 30 dagen terugsturen, dan kan dat gratis:

    Ik heb de grote witte plastic kap op de achterkant losgeschroefd. Daaronder heb ik vervolgens de afdekking van de lagers losgeschroefd. Als daar iets mee is (bijv. afgebroken plastic) dan kun je die nog steeds nieuw krijgen:

    In de afdekking van de lagers zit de koolstofborstel. Deze slijt in de loop van de tijd. Een nieuwe is nog steeds te koop:

    De koolstofborstel wordt door een veer op z'n plek gehouden. Ook een nieuwe veer is te krijgen:

    De koolstofborstel moet altijd de motorborstelton raken om te zorgen dat de wasdroger onder alle omstandigheden goed geaard blijft. Een vervangende borstelton is ook nog steeds te koop:

    De veer bleek de koolstofborstel niet meer netjes op z'n plek te houden. Voor mij was het al genoeg om alles los te schroeven en vervolgens netjes terug op z'n plek te zetten.

    De koolstofborstel slijt het hardst. Het kan dus nuttig zijn om die te vervangen na zoveel jaar. Ook zal een nieuwe veer de koolstofborstel iets beter op zijn plek houden. De motorborstelton en de afdekking van de lagers slijten minder snel.

    Ik heb dus niet direct nieuwe onderdelen nodig, maar overweeg nog ze wel aan te schaffen nu ze nog te krijgen zijn.
     
    Laatst bewerkt:

    Oversticht

    • #9
    Van Klusidee mag ik het bericht nu niet meer aanpassen. Een kleine aanvulling:

    Het losmaken van de grote witte kap was niet eens nodig. De afdekking van de lagers zit maar met 1 schroefje (kruiskop) vast aan de bovenkant. Aan de onderkant zit de plastic afdekking vastgeklemd achter een metalen randje. Voor het vervangen van genoemde 4 onderdelen hoeft er dus maar 1 schroefje los.

    Van sommige onderdelen zegt Zanussi:
    Dit onderdeel moet worden geïnstalleerd door een gekwalificeerde technicus.
    Online een servicebezoek regelen, klik hier
    Zo'n servicebezoek kost ongeveer € 185 (bron: Zanussi). Mijn oude apparaat is dat niet (meer) waard. Voor het losdraaien van 1 schroef, vervangen van de onderdelen en weer vastdraaien van die ene schrof is een servicebezoek ook niet nodig. Deze vervangingen kan ik prima zelf.
     

    Lampje45

    • #10
    Wat wil je ons nu vertellen?
    Dat je voor deze machine met een restwaarde van nul, nog onderdelen gaat kopen waarvan je echt niet weet of je ze ooit nodig hebt?
    Ach ja dat is ook een benadering.
    Maar je zou ook de tijd zijn werk laten doen en de bedragen die gemoeid zijn met de nog te verkrijgen onderdelen in de spaarpot te doen voor de nieuwe machine . :denk: Want eens overlijdt hij echt, hoe gehecht of je ook aan je machine bent.
    En denk ook eens aan een energiezuiniger model.
     

    Oversticht

    • #11
    De machine stopte ineens met werken, en ik heb geprobeerd te vinden wat er mee aan de hand kon zijn. Dat stond nergens goed gedocumenteerd (niet op internet, en ook niet in de handleiding). Ik heb dus simpelweg opgeschreven wat ik heb gedaan en wat ik tegenkwam bij het uitzoeken van wat er mis was, gewoon voor het geval nog een keer iemand er iets aan heeft.

    Natuurlijk is de machine afgeschreven, ik ben er niet aan gehecht, en een volgend model zal zeker energiezuiniger zijn. De machine draait maar 1 of 2 keer per maand. Maar dat vind ik geen goede reden om mijn huidige machine direct weg te gooien als er iets mis gaat. Ik wil in elk geval een poging doen te begrijpen wat er aan de hand is.
     

    Lampje45

    • #12
    Maar je zoekt alle onderdelen van de vochtmeting terwijl een omkeerrelais een heel ander ding is.
    Het een heeft niets met het ander te maken.
     

    DSR9500

    • #13
    Maak eens een foto van de electronicaprint.

    Graag scherpstellen op de opschrift van de relais.
     

    Lampje45

    • #14
    En dan speciaal de soldeerzijde.
     

    DSR9500

    • #15
    Ook de componentenkant. Eens kijken of het gewone relais zijn.
     

    Lampje45

    • #16
    Zanussi gebruikt gewoon het standaardwerk, en als er een probleem is, dan zie je dat als eerste, aan de soldeerzijde en nergens anders. En voor storing zoeken is de fabrikant en type onbelangrijk, dat komt pas aan de orde als je geconstateerd hebt dat een relais defect is en je een vervanger moet bestellen.
    .
     
    Laatst bewerkt:

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu