Zandstralen of schuren, verfen of poederen?

Capriolo

  • #1
Hallo,

Ik ben een soort van tractor aan het renoveren, hij is inmiddels bijna uit elkaar. Voordat het koud begint te worden wil ik de grootste delen geverfd hebben.




Ik weet nog niet of het hier in de buurt ergens kan en wat het gaat kosten , maar zou ik hem beter kunnen laten zandstralen of gewoon schuren. Wat zijn voor-nadelen van het een boven het andere?

Volgende vraag is voor de beschermlaag/kleurtje. In eerste instantie was ik van plan om het geheel te lijf tegaan met een rolletje, eerst een grondlaag en dan de uiteindelijke kleur. Maar ik zat me zojuist te bedenken dat ze hier in de buurt ook "poeder-coaten". Ik heb hier geen ervaring mee, en heb dus ook geen idee wat het kost , maar hier ook de vraag wat de voor- en nadelen van het een en andere zijn.

Behalve het metalen benzine tankje is hij nergens verroest en alles ziet er eigenlijk nog pico bello uit.

Bedankt,
Cor
 

EGeen

  • #2
Pin me er niet op vast, ben namelijk niet 100 punten bekend met het poedercoaten etc..

Zandstralen haal je alles kaal tot op het ijzer, en je begint dus een compleet opnieuw. Schuren ofwel "opruwen" zorgt ervoor dat de nieuwe laag erop hecht, dus het wordt niet kaal ijzer.

Waarschijnlijk moet er voor het poedercoaten het geheel helemaal kaal worden gemaakt aangezien dit een geheel ander verfsysteem is.

Verder is het poedercoaten harder. Deze kunnen beter tegen een stootje en krassen. (Er zijn wel gewone verven die wat harder zijn, - een van de soorten is versterkt met Polyurethaan of bijvoorbeeld 2 componentenlakken). Al is poedercoaten volgens mij aardig prijzig (ben ook benieuwd/nieuwschierig als u erachteraan zou gaan, hoe duur zowiets eigenlijk is)
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Capriolo schreef:
Behalve het metalen benzine tankje is hij nergens verroest en alles ziet er eigenlijk nog pico bello uit.
Maar waarom wil je hem dan opknappen?

Ik heb eens een motorfiets frame laten stralen en vervolgens zinkchromaatprimer er op laten spuiten. Was knetterhard en een goede basis voor spuitwerk.

Was destijds niet vreselijk duur, ging in een grote partij mee bij een staalstraalbedrijf.
 

Capriolo

  • #4
@ Frank, opknappen omdat ik hem toch uit elkaat moest halen want er is een dichting van de motor kapot, dus die moest eruit en de remmen moesten afgesteld worden , dus dan maar meteen helemaal uit elkaar halen....

@ Egeen, als ik een prijs weet zal ik het hier posten.

Cor
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Als u het object volledig uit elkaar hebt gehgaald is poedercoaten een zeer goede optie: de onderdelen moet nl in de oven dus dat gaat moeilijk met rubberen bandjes.

Poedercoaten is een specialistisch werk dat ook aan de prijs te merken is. Maar een goed gepoedercoat product is uitermate duurzaam.

U kunt echter ook een heel goed reseltaat bereiken door met de conventionele methode aan de slag te gaan: reinigen/ ontvetten, op de kale pleken een hechtprimer voor metaal aanbrengen en aflakken met de kwast of roller.

De huidige urethanlakken zijn goed krasvast en duurzaam.

Het is dus eigenlijk en prijsafweging die u moet maken.
 

Capriolo

  • #6
@ Kees Bedankt voor de info, ik zal als het zandstrahlen en poederspuiten te duur uitvalt eens kijken naar de urethaanlakken.

Voor de geinteresseerden, ik heb zojuist opgebeld naar een zandstraal bedrijf, en dat kost zo'n 110 euro per uur, over de telefoon kon hij onmogelijk zeggen hoelang hij bij mij bezig zou zijn, maar ik heb hem een fotootje gestuurd.

Poedercoaten: dat komt ongeveer op een 37 euro /m2 maar afhankelijk of er "moeilijke" gebogen stukken bij zitten, ook naar dit bedrijf is een fotootje gestuurd.

Cor
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu