Zandcementvloer op betonvloer

Capela

  • #1
Voor mijn nieuwe badkamer bouw ik een betonvloer met vloerverwarming op een zwaluwstaart profiel. De vloer inc het profiel wordt 5 cm dik. Daarboven op wil ik de vloer uitvlakken en op afschot brengen voor de inloopdouche. Hiervoor wil ik 1,7 cm zandcementvloer aanbrengen omdat de drain uiteindelijk 6.7 cm hoog is.
De betonvloer krijgt een elektrische vloerverwarming welke op een wapeningsnetje ligt.
Ik vroeg me af of ik nog speciale zandcement nodig heb die flexibel is of dat standard beamix of zo voldoende is.
Daarnaast vroeg ik me af of ik nog een primer moet gebruiken voor betere hechting tussen betonvloer en zandcementvloer.
 

KlusRob

  • #2
Als hechting kan je een papje van portlandcement gebruiken (portlandcement + water zodat het zo dik/vloeibaar is als yoghurt) en dit over de vloer uitgieten. Een laagje van een mm is genoeg.
De standaard zakken zijn hiervoor voldoende, als de oppervlakte groter is wordt meestal portlandcement + vloerenzand gebruikt in een verhouding van 1:4. Maar ik denk dat voor een badkamer met de laagdikte die jij beschrijft de kant&klaarzakken het makkelijkste zijn.
Zorg wel dat je iets hebt om mee te mengen (mortelmenger of spindel op zware boormachine), met de hand mengen is bijna niet te doen. En maak de mortel niet te nat; hij moet aardvochtig zijn en je moet er een bal van kunnen kneden die net niet uit elkaar valt.

Groet,
Rob
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Een afdekvloer van 17 mm is veel te dun, dat gaat scheuren, hou het maar op 4 cm dikte.

Anderen weten hier waarschijnlijk meer van dan ik, misschien wil hij wat tips geven hoe e.e.a aan te brengen.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #4
Inderdaad, is 1,7 cm te dun voor een cementdekvloer op de platen.
Hou daar minimaal 3 cm voor aan.

De betonvloer eerst even aanbranden, zoals hier al eerder werd aangegeven.
Je kunt voor de cementdekvloer, normale zand cement specie gebruiken.
Die kun je kant en klaar kopen, of zelf mengen.
De kant en klare is wat duurder in verhouding, als los zand en cement.

Wat betreft de elektrische vloerverwarming, welke gebruik je hiervoor?
Die op een matje zit, of een losse draad?

Hou in ieder geval rekening met het uitzetten van de vloer tijdens het opwarmen, van de vloerverwarming.
Gebruik dus een randisolatie, tussen wand en vloer.

En niet te vergeten, zet ook een goede kimband, in de aansluiting van wand en vloer.
 

Pirke

  • #5
En laat de tegels niet vast tegen de muur leggen.
Anders klappen ze eruit.
 

Capela

  • #6
De totale vloerdikte wordt 6,7 cm, opgebouw uit 5 cm zwaluwplaat + beton en 1,7 cm zandcement. De vloerverwarming zijn kabels die ik met tie-wraps aan een krimpmatje vast maakt. De verwarmingsdraden komen midden in de vloer te liggen.
Ik gebruik ook randisolatie. Ik heb een rol van 5 mm dikte. Is dat voldoende om zal ik ze dubbel zetten zodat ik 10 mm randisolatie heb. Daarnaast heb ik ook oplegstroken van 5 mm dikte.

Is aanbranden hetzelfde als het papje van portlandcement? Ik weet niet hoe snel dat opdroogt maar kan ik in 1 keer de hele vloer voorzien van een mm van dit papje en daarna de zandcement erover of moet dat in banen om te voorkomen dat de pap al droog is voordat het zandcement erop zit.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #7
Zoals al aangegeven, is 1,7 cm veel te weinig voor de cementdekvloer.
Dus je zult echt een dikkere zand/cement vloer moeten aanbrengen.

Het aanbranden is inderdaad hetzelfde als het papje van cement.
Dat kun je in 1 keer doen, en daarna strooi je er meteen de specie er op.
Zo kan het niet uitdrogen
 

Capela

  • #8
Ik las jullie antwoorden in eerste instantie alsof jullie ervan uit gingen dat ik 1,7 cm direct om de zwaluwplaat zou smeren.
Als 1,7 cm dus te dun is voor een dekvloer zijn er dan alternatieven om de vloer uit te vlakken en op afschot te brengen. Ik kan eventueel de betondikte vergroten maar verwacht niet dat de ik die zo perfect vlak krijg en direct op afschot.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
U zou dikbed tegellijm kunnen gebruiken, het vereist wel enige handigheid hiermee de tegels op afschot te leggen.
 

Capela

  • #10
Ik heb nog een extra vraag over het wapeningsnetje wat ik ga toepassen. Deze heeft een afmeting van 2.0 bij 3.0 m (100mm mazen). Mijn badkamer is 2.7 bij 2.7m. Ik gebruik de mat om mijn vloerverwarming (elektrische kabels) op te monteren. Onder het bad (2.0 bij 0.8 m) komt geen vloerverwarming logischerwijs. Omdat het wapeningsnetje maar 2 m breed is wilde ik deze niet leggen onder het deel waar het bad komt. Ik vroeg me af of dit nadelige gevolgen heeft omdat eventuele trekspanningen dan niet opgenomen kunnen worden.
 

Capela

  • #11
Afgelopen week met twee tegelzetters gesproken.
Tegelzetter 1 adviseert om een betonvloer van 4 cm te storten met daarbovenop een 3 cm zand-cementvloer. De dekking op de wapening waarop de elektrische kabels liggen wordt dan min of meer door de zand-cementvloer gemaakt en niet door de betonvloer zelf.
Tegelzetter 2 adviseert om een betonvloer van 6,5 cm te maken en met egaline uitvlakken waarbij ter plaatste van de douchehoek de hoogte van het beton 4 cm wordt door middel van 2 latten die ik plaats tijdens het storten voordat ik het aanliggende deel van de vloer naar 6,5 cm breng. De doucheruimte kan daarna met zand-cement op afschot worden gelegd.

Vinden jullie beide ideeën evengoed?

Optie 1 lijkt mij makkelijker maar de vloer wordt dan minder sterk en de dekking op de wapening komt dan niet van het beton zelf.
Optie 2 heeft het risico dat het beton onder de latten wil doorvloeien tenzij ik waarschijnlijk hele brede latten gebruik.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #12
Die tegelzetters weten ook alles van vloerverwarming.........vandaar dat het vaak fout gaat.
Leg onder de zandcementvloer in ieder geval een isolatie/scheidingslaag van 3 mm folie: daarmee voorkom je o.a. krimpscheuren en verlies van warmte richting betonvloer
 

Capela

  • #13
Er komt isolatie onder de zwaluwplaat te liggen. De vloerverwarmingskabels komen in het beton. Die maak ik met ty-wraps vast aan het wapeningsnetje. Daarbovenop moet 4 cm aan materiaal komen, bij mij dus 1 cm beton en 3 cm zandcement of 3.5 cm beton en 0.5 cm egaline.
Bij vloerverwarmingsmatjes is zo'n scheidingslaag van 3 mm een goeie optie, maar die gebruik ik hier niet.
 

Kacheltje

  • #14
Bij het afreien van het beton kun je de voer op afschot maken naar wens.
De vloer laat je dan 4 dagen onder een afdekzeil uitharden of vochtig houden. Daarna kun je daar direct over tegelen mits uitgevlakt. (3mm)
Voor de sterkte van de vloer dien je boven de de zwaluwstaartplaat 3cm beton aan te houden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
De minimum voorgeschreven totale dikte dikte van de zwaluwstaartvloer is 36 mm.
Zie ook hier.
 

Kacheltje

  • #16
Vloerdikte inclusief de zwaluwstaarplaat meegerekend, hier staat niet de dikte boven de plaat aangegeven. De plaatdikte va lewis is 1,6 cm. het minimum is 2cm boven de plaat waar meestal 5 cm wordt aangehouden als standaard vloerdikte en belasingsberekening.
Geringe vloerdikte (vanaf 36 mm)
Eenvoudige verwerking
De vloerverwarmingskabels kun je direct onder de tegels leggen in de tegellijm. een wapeningsnetje is niet noodzakelijk.of als je egaline gebruikt leg je daar je vvw in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu