Zandcement vloer, hoeveelheid berekenen

Linp

  • #1
Er is een bestaande oude, ongelijke betonvloer waarop een gipsplaat wand en plafond komt (niet belopen, geen dak, het geheel is in een schuur).
Zie Uitbouw kamer naar schuur, gipsplaat of cellenbeton
ik begrijp dat het niet verstandig is een dun laagje beton aan te brengen ; dat opvullen met een zandcement vloer beter is.

De bestaande vloer is niet waterpas , het hoogste gedeelte wordt de nieuwe vloerhoogte , het laagste gedeelte moet 5 cm hoger worden ,ik probeer te berekenen hoeveel materiaal ik nodig heb,ik neem aan dat de laag een min. dikte moet hebben ,als ik uitga van 3 cm min.dik , dan komt dit op het hoogste punt ,op het laagste punt wordt het 7 cm ; gemiddeld 5 cm dik.
Het oppervlak is 18 m² , in deze post : Mengverhouding betonvloer staat dit:

10 m² x 0,25m = 2,5 m³
1 deel + 4 delen = 5 delen
2,5 / 5 = 0,5 m3 cement en 2 m³ zand
En dat weegt ongeveer 1650 x 2,5 = ~ 4200 kg.

Als ik dit omreken naar mijn situatie dan wordt dit :

18 m2 x 0,05m = 0,9 m³
1 deel + 4 delen = 5 delen
2,5 / 5 = 0,5 m³ cement en 2 m³ zand
En dat weegt ongeveer 1650 x 0,9 = ~ 1485 kg

Dus 1 deel cement (297 kg) 4 deel zand (1188 kg)
Ik zou dus 12 zakken a 25 kg cement nodig hebben + 1 m³ (big bag? gewicht 1600 kg) en dan zelf draaien.

Klopt deze berekening ?
Bij voorbaat dank, bob
 

Fiesiekus

  • #2
Afgezien van 5 + 3 = 8 dus de gemiddelde hoogte is 5,5 a 6 cm klopt de berekening. Maar in de praktijk is het verloop niet regelmatig en hoe is het de andere richting uit? Je kunt niet zo nauwkeurig de hoeveeleheid berekenenen, maar het alleen als schatting gebruiken. En die schatting heb je correct uitgevoerd.
 

Linp

  • #3
Bedankt voor de evaluatie, inderdaad is het verloop niet regelmatig , ik heb het zelf ook als een schatting gezien, maar was onzeker of ik de juiste rekenmethode gebruikte.
  1. Nu deze twijfel uit de wereld is heb ik nog een praktische vraag: ik heb met beton gewerkt, niet met deze mortel ;ik begrijp dat het stijver is, moet ik, na het afreien, in de natte mortel met de spaan werken om een glad oppervlak te krijgen?
  2. Als ik een werkvloer van beton maak zet ik op 2 m afstand een afrei lat op de vloer , die blijft gewoon in het beton zitten; dit wordt een kamervloer dus ik wil een gladde vloer overhouden.
    Het opppervlak is 4x4.5 m², als ik langs de kanten en op 2 m een afreilat op de vloer bevestig zodat ik waterpas kan afreien, dan heb ik het probleem dat ik geulen overhoud na verwijdering van de latten, kan ik deze geulen opvullen met deze mortel? Na droging van de vloer uiteraard, of is er een betere manier?
Bob
 

Pepjo

  • #4
Kun je niet beter een meterpeil op de muur zetten en aan de hand daarvan de vloer afreien ?
 

Linp

  • #5
Zou je dit kunnen toelichten a.u.b?
 

Pepjo

  • #6
Je zet een waterpasse lijn op 1 meter boven het hoogste punt van de bestaande vloer, rondom in de ruimte.

Je zaagt nu een lat die 1meter min de gewenste minimum dikte van de vloer is. Die lat gebruik je als maat.

Als je begint met het storten van de zandcementvloer kun je nu langs de wanden vrij eenvoudig waterpas werken. En omdat dit zandcement zo droog is, kun je met een waterpas op een rij eenvoudig vanaf de waterpasse strook langs de wanden de vloer waterpas afrijen.

Je maakt dus als het ware eerst een U langs drie wanden en vult die op vanuit de wanden.
 

Linp

  • #7
Dit klinkt inderdaad werkbaar, ik ga dit proberen, bedankt voor de verduidelijking.

Een variatie :aangezien 2 kanten van het oppervlak al uit een muur bestaan zou ik een dunne trespa strook tegen de muur kunnen bevestigen om de rei op te laten rusten, de rest als beschreven (de U methode).

Bob
 

Ralph

  • #8
Op een m³ zand gaat 12 zakken cement (1 op 4) Als jij aan een betonmolentje 120 liter staat te scheppen kan je berekeningen op gewicht wel vergeten en kan je beter de scheppen gaan tellen.

Wij hanteren dan bovenstaande vuistregel, en die klopt regelmatig.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #9
Het bericht van Pepjo werkt inderdaat het beste.

Alleen moet je daar dan wel wat handigheid in hebben, en vaker gedaan hebben.

Eventueel korte afrij latjes gebruiken, en deze ieders keer terug trekken.
Dan meteen de geultjes waar eerst de afrijlatten lagen dichtsmeren met specie.
Zo ga je verder totdat je op het eind bent.

De vloer ook meteen dichtzetten met een vlakke spaan.

De volgende dag de cementdekvloer afpappen met een dun mengsel van cement en water, en je hebt een harde toplaag.
 

Linp

  • #10
Ralph schreef:
Op een m³ zand gaat 12 zakken cement (1 op 4) Als jij aan een betonmolentje 120 liter staat te scheppen kan je berekeningen op gewicht wel vergeten en kan je beter de scheppen gaan tellen.

Wij hanteren dan bovenstaande vuistregel, en die klopt regelmatig
Bedankt voor de tip, Ralph

Bob
 

Linp

  • #11
Peter schreef:
Het bericht van Pepjo werkt inderdaat het beste.

Alleen moet je daar dan wel wat handigheid in hebben, en vaker gedaan hebben.
Eventueel korte afrij latjes gebruiken, en deze ieders keer terug trekken.
Dan meteen de geultjes waar eerst de afrijlatten lagen dichtsmeren met specie.
Zo ga je verder totdat je op het eind bent.
Zo had ik het eerst ook bedacht, nadeel is dat de vloer ongelijk is , dus telkens als ik de afreilat verplaats klopt de hoogte niet meer.
De volgende dag de cementdekvloer afpappen met een dun mengsel van cement en water, en je hebt een harde toplaag.
Kan ik dit opbrengen en vlakspanen of moet het zo dun dat het zelf nivelleert ?
 

Pepjo

  • #12
Als het goed is is het zo dun dat je het uitgiet en met een trekker verdeelt.
 

Linp

  • #13
Ok , bedankt
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #14
Het beste kun je eerst een bandje, goed waterpas afrijen met specie.
Doe dit aan beide kanten, al naargelang de lengte van je rij.

Daarop leg je dan je afrijlatjes.

En om de vloer af te pappen zoals ze dat noemen, moet je het mengsel inderdaat waterdun maken.
Daarna met een trekker of wisser het papje verdelen.

Let wel op dat de vloer niet te droog is, als je dit doet.
Anders krijg je cement ruggen op de vloer, die na het uitharden moeilijk te verwijderen zijn.

Als de vloer te vlug droogt, deze van te voren eventueel even nat sproeien.
 

Linp

  • #15
Het beste kun je eerst een bandje, goed waterpas afrijen met specie.
Doe dit aan beide kanten, al naargelang de lengte van je rij.

Daarop leg je dan je afrijlatjes.
wat een slimme oplossing !
En om de vloer af te pappen zoals ze dat noemen, moet je het mengsel inderdaat waterdun maken.
Daarna met een trekker of wisser het papje verdelen.

Let wel op dat de vloer niet te droog is, als je dit doet.
Anders krijg je cement ruggen op de vloer, die na het uitharden moeilijk te verwijderen zijn.


Als de vloer te vlug droogt, deze van te voren eventueel even nat sproeien.
vriendelijk bedankt voor het uitgebreide advies , zo zal het wel moeten lukken denk ik !
Bob
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #16
Succes met de klus, en we horen wel van je als het gelukt is. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu