Werkwijze beton op zandbed

FunkiestClient

  • #1
Hallo klussers,

Met name door het frequent lezen van dit forum ben ik een stuk wijzer geworden in mijn klussen. Ik kom geregeld in mijn
nieuwe te renoveren woning uit 1949 zaken tegen die ik door dit forum heb kunnen oplossen, waarvoor mijn grote dank.


Ik heb zelf nog nooit beton gestort en dit is dus onbekend terein. Ik wil graag de volgende situatie:

- Zandbed van 45 cm aangetrilt en met laser op hoogte afgereen (reeds gedaan)
- riolering voor nieuwe keuken in het zandbed (nu mee bezig)
- folie
- 10 cm tempex
- folie
- gas, electra en waterleiding
- klosjes 6 cm hoog met staal netten erop
- beton 12 cm
- isolatie 2cm met erop netten voor vloerverwarming
- cementdekvloer 5cm
- afwerkvloer van tegels 2 cm


Vraag 1,
Klopt dit een beetje of ben ik fout bezig?

Vraag 2,
Moet de riolering zo'n 6 meter helemaal in het zand of mag deze half verzonken in het zand, ivm de afwatering komt dit beter uit met de standleiding.


Vraag 3,
Ik heb van een andere klus 16mm upunor buis over in isolatie (die rode en blauwe). Mag die zo in het beton of is dit niet slim en moet er een aparte mantel omheen?


Dank allemaal!
 

KlusRob

  • #2
Hoe je het schrijft klopt zo ongeveer.
Die riolering mag gedeeltelijk boven het zand uitkomen, is wel wat moeilijker met het leggen van de isolatie.
Zorg wel dat je de sleuven die je nu nog graaft goed aanstampt.

De genoemde leiding mag zo in het beton, heeft geen extra mantel nodig. Zorg wel dat de isolatie er aan blijft zitten aan het stuk dat in het beton ligt.
Let op met de koudwaterleiding in de betonvloer icm vloerverwarming (legionella). Het beton warmt, ondanks de isolatie tussen betonvloer en dekvloer, toch nog behoorlijk op. Het is beter om de koudwaterleiding in het zandbed te leggen net onder de isolatie, dan kan deze niet opwarmen en is het risico voor legionella ook niet meer aanwezig.
Geldt hetzelfde voor koud- en warmwaterleidingen dicht naast elkaar (of koudwater naast cv); dit zorgt er ook voor dat de koudwaterleiding kan opwarmen. Die fout is bij mij thuis gemaakt door de installateur (beide leidingen vlak naast elkaar door deuropening ipv een metertje verder door de muur te boren), waardoor ik later een extra leiding heb moeten leggen naar de kraan en de oude koudwaterleiding alleen nog gebruik voor de wasmachine en vaatwasser.

Zorg dat je bij het leggen van de electraleiding zo min mogelijk sokken en bochten gebruikt in het beton, en lijm degenen die je gebruikt vast met pvclijm om te voorkomen dat er betonwater in kan lopen bij het storten van de vloer.
Gebruik sowieso zo min mogelijk scherpe bochten onder de vloer, maar maak gebruik van de flexibiliteit van de buizen. Scheelt veel bij het trekken van de draden; met veel bochten erin kan dit lastig zijn.
En leg als het mogelijk is ook een aantal loze leidingen, komt altijd van pas als je later iets moet aanpassen (eigen ervaring...).
En als je de mogelijkheid n=hebt om de draden al te trekken voordat het beton wordt gestort, weet je zeker dat je geen problemen hebt met de bochten, mocht je er een paar toch wat te strak hebben aangelegd.

Als blokjes om de netten omhoog te houden, hoef je geen speciale blokjes te kopen, kan ook met in stukken gebroken stoeptegels. Zolang ze de netten maar ondersteunen voor en tijdens het storten van het beton is het voldoende. Als je geen oude tegels hebt, zijn die vaak gratis op te halen via MP, terwijl je die speciale blokjes moet kopen. (En de verbouwing is al duur genoeg, toch?)

Leg wel bij de zandcementvloer een strook randisolatie tegen de bestaande muren.

De afwerkvloer op de isolatie of rechtstreeks op beton is een keuze die je maakt het kan beide, op isolatie geeft een snelllere opwarming en afkoeling op beton heb je meer massa waardoor dit dus trager opwarmt en afkoelt. Maar ik weet niet of 2 cm isolatie daar nu zoveel aan isoleert. Bij mij ligt er alleen onder het beton isolatie en niet meer tussen beton en dekvloer en dat bevalt prima. Duurt wat langer voordat de vloer op temperatuur is, maar blijft ook veel langer warm. En met vloerverwarming stook je toch meestal op gelijkblijvende temperatuur.

En misschien het belangrijkste van allemaal: maak VEEL foto's als de leidingen op z'n plaats liggen, voordat de volgende laag (zand, isolatie, beton, etc) er overheen gaat. Dan weet je later altijd waar een bepaalde leiding ligt, mocht het ooit nodig zijn!

Succes, Rob
 

FunkiestClient

  • #3
Thanks Rob voor de duidelijke tips, wordt zeer gewaardeerd!

Heb zoals je al aangeeft de koud water in het zand gelegd, apart van de andere leidingen die juist boven de tempex komen te liggen.

Nog een vraag,

iemand in de kennisen kring geeft aan dat men de betonvloer ook moet vastzetten in de muren d.m.v. Ijzers in de muur en dan in de beton aan de bewapening vast maken? Eigenlijk twijfel ik eraan of dat wel moet, klopt het dat dat moet?

Moet men de randisolatie ook bij de beton aanbrengen, of komt beton gelijk tegen de muur?

Thanks again!
 

KlusRob

  • #4
Beton inderdaad laten hechten aan de muren. Randisolatie niet aanbrengen bij de betonvloer, omdat dan het beton niet kan hechten aan de fundering/muren. Randisolatie gebruik je wel bij de cementdekvloer.
Voor de wapening in de muren kan je gewoon staven betonijzer 8 mm gebruiken en deze met chemisch anker in de muur vastzetten (is te koop in kokers die in een normaal kitpistool passen). 
De muur voor het storten wel even goed afborstelen want beton hecht niet als er los zand tussen zit.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #5
Vloer niet verankeren aan de vloer.
Het is een vloer op zand, en als dit wat zakt tgv zettingen van het zandpakket dan hou je dit toch niet tegen met lijmankers in metselwerk en de vloerwapening, enkel net! is hier niet sterk genoeg voor.
Folie omhoogzetten, vloer krimpt toch los, dan tenminste recht.
 

FunkiestClient

  • #6
Zo, de koud waterleiding ligt net onder het zand en is goed aangeduwd om later problemen te voorkomen. Ook de riolering is half verzonken in het zand.

Hierna de folie en de tempex aangebracht.


De rest van de leidingen gaan nu over de tempex,onder de bewapening.

Voor het keuken eiland heb ik nu nog gas, warm water en electra nodig.

Ik wil graag voor de stroom losse 19mm buizen leggen waarin alles in 1 buis gelegd wordt. Is dit verstandig om dan hier losse draden 2,5 mm in te leggeb, of moet dat echt met onderstaande buiten kabel? Krijg dat denk ik niet lekker door getrokken.



Voor een eventuele toekomstige aanpassing wil ik ook alvast een perilex aansluiting los leggen. Mag dit dan ook met 5 x 2,5mm los of toch echt met deze vaste kabel in de 19mm buis? Nog vervelender om door te trekken lijkt me.



Bedankt weer voor het meedenken en adviseren!

Mochten jullie nog foto's willen hebben van mijn eerste beton stort avontuur just let me know ;)
 

KlusRob

  • #7
Voor de electra losse draad in buizen 16 of 19 mm. Geen buitenkabel.
Buizen en dozen aanleggen en op een paar plaatsen vastzetten,trekveer door de buis halen tot deze er aan de andere kant uitkomt, draden er allemaal tegelijk aan vastmaken en terughalen. Gaat het best met 2 man, eentje de veer eruit trekken en de ander de draden geleiden zodat ze niet blijven steken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
KlusRob schreef:
Beton inderdaad laten hechten aan de muren. Randisolatie niet aanbrengen bij de betonvloer, omdat dan het beton niet kan hechten aan de fundering/muren.
Dit is dus geen goed advies (zoals Rola al aangeeft). Slechts in uitzonderlijke gevallen wordt de vloer aan de muren verankerd, bv. als de nieuwe vloer als fundering moet gaan dienen. Dan moet er altijd door een constructeur naar gekeken worden. Die berekend hoe de koppeling wordt. Dat is iets meer dan alleen "ertegenaan" storten.

Als je dit verkeerd doet, loop je een groot risico op scheuren in je muren.
 

Gerard vd Wel

  • #9
Oké, vier jaar later dan deze topic geplaatst werd, maar ik wil toch even toevoegen dat het betonstaal op 6 cm in een betonlaag van 12 cm geen goed idee is/was. Dat staal moet veel lager. Hunebedjes van 30 mm zouden meer geschikt zijn. Zelf wilde ik naar 25 mm in een 10 cm laag, maar in principe zit je dan met te weinig "dekking" (minimale dekking is 30 mm, begrijp ik).
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Wat is hierdoor het probleem? Is de vloer gaan scheuren?
 

ABCDE

  • #11
Nieuwe gebruikersnaam of iemand anders?

Mij viel vooral een te dunne laag tempex op.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu