Welke pijp op houtkachel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal,
Ik heb een oude dovre 300g houtkachel die ik wil aansluiten op mijn rookgasafvoer.
het kanaal is al geinspecteerd en ok bevonden dmv. asbp certificaat.
toen ik hem vroeg hoe ik het beste de kachel op het rookgasafoerkannal kon aansluiten, zij hij dat ik dat het beste een rvs pijp 125mm een stuk in het kanaal moest schuiven en daaronder dan een rvs Tstuk, met daarop dan weer een nisbus.En dan vanaf de nisbus weer een stuk rvs pijp 125mm naar mijn houtkachel.
Dus ik vandaag naar een (volgens mij) gerenormeerde kachel specialist in vuren gegaan, en gevraagd ofdat hun die onderdelen allemaal hadden en wat het ging kosten.

-1meter rvs pijp 125mm
-1Tstuk rvs 125 mm met opvangdop (ofziets)
-1nisbus
die 3 dingen gingen bij elkaar 161euro kosten.

Nou is mijn vraag; is dat rvs echt nootzakelijk/verplicht?, of zijn er nog goedkopere (veilige) manieren om het geheel aan te sluiten?
mvrg aart :shock:
 
Dag fiesiekus, bedankt voor je reactie. heb ff zitten goeglen, en zag inderdaad dat dubbelwandig wel iets goedkoper is dan rvs.
ik weet genoeg, bedankt!
 
Blauwgeggloeide pijp.
dubbelwandig rvs is veel duurder[dubbel gewikkeld], is bedoeld als schoorsteenpijp.
met dikwandig staal moet je misschien een verloop gebruiken
 
Blauwgegloeide pijp moet op een gegeven moment weer vervangen worden. Voor in de huiskamer tot aan het rookkanaal kan je enkelwandig rvs nemen, dat gaat veel langer mee. Met enkelwandig vang je in ieder geval een gedeelte van de wamrte die het rookkanaal in de woonkamer heeft nog af.

En ja het is duur, heb net zelf ook voor € 92 een schuifbuis en een stukje pijp gekocht.
 
Rvs gaat inderdaad 3.tot 10 x zo lang mee ook afhankelijk van hoe je stookt en wat voor rvs 304 of 316
 
Dat zou best kunnen 316 kan een hogere temp aan en is beter bestand tegen agressief roet ,want roet trekt vocht aan ,vooral als je niet stookt
 
Dus ik kan het beste wel gewoon die rvs pijp en Tstuk halen?
Het is de bedoeling dat een deel van die pijp een stuk in het kanaal geschoven word, met daaronder dan dat Tstuk en dan de nisbus in de muur.
Ik neem aan dat ik dan het gat in de muur gewoon weer dicht kan metselen, en er verder meer geen omkijken naar heb(behalve jaarlijkse veegbeurt)?
 
Kan je niet het t stuk rechtstreeks op de kachel aansluiten . als je het weg bouwt kan je de staat van de buis niet controleren
 
Ik heb hier wat fotos van het geheel,

47124_DSC01841_1.jpg

47124_DSC01832_1.jpg

47124_DSC01846_1.jpg

47124_DSC01835_1.jpg


zoals je ziet was de muur helemaal dichtgemetseld, het gat heb ik er zelf in gemaakt.De stalen pijp van 110mm zat al in het kanaal van 130mm geschoven om de pijp zaten een soort van opvulringen.
In eerste instantie dacht ik dat die kanaalblokken of hoe ze ook mogen heten, ong. een meter van de grond af begonnen.
Maar als je goed op de fotos kijkt zie je dat er ,waar nu de stalen pijp zit eerst ook blokken hebben gezeten. waarom die weggehakt zijn is mij een raadsel.
Mijn uiteindelijke bedoeling is dus om net als nu, die rvs pijp een stuk in het gat te schuiven daaronder dan dat Tstuk met nisbus, de muur weer dichtmetselen en de kachel er dan weer voor te zettenop ong.40cm vanaf de muur.

MAAR!!
Nadat ik heel veel steengruis en stukken baksteen uit het gat gehaald had, kwam er aan de linkerkant van het gat een pvc pijp tevoorschijn. zie foto
47124_DSC01848_1.jpg

Dit is dus de afvoer van de badkamer en wasmachine te zijn.
Het lijkt me dat mijn oorspronkelijke idee van die rvs pijp hierdoor ook stuk loopt, want de afstand van die pvc pijp tot rvs Tsuk is nog geen 20 cm.
Doordat er waarschijnlijk 2 van die kanaal blokken zijn weggehakt is die pvc pijp over een horizontale lengte van 30cm . dus niet meer gescheiden, van rookgasafvoerkanaal.
ik heb via een spiegeltje wat fotos gemaakt van het aparte pvc kanaal
47124_DSC01851_1.jpg

47124_DSC01852_1.jpg

47124_DSC01855_1.jpg


De resterende lengte omhoog loopt verder wel weer in een apart kanaal, dat kanaal wordt gevormd door de zijkant van die kanaalstenen die overigens dubbelwandig zijn.

WAT MOET IK HIER NOU MEE???
ik hoop dat mijn verhaal met de fotos een beetje duidelijk zijn.
groet aart
 
Kun je met steenwol je pvc bekleden waar hij zodichtbijkomt?
dan zou ik hem bekleden dan met een eternietplaat afschermen en de rvs pijp ook in de steenwolzetten
mischien zijn er nog wel betere hitte afschermings producten
nog niet opgeven
 
Inplaats van een eternietplaat, zou ik dan Ytongblokken gebruiken tussen de afvoer en het rook kanaal.

En geen steenwol gebruiken, maar insulfrax isolatie deken.
 
Het mooiste is dubbel wandig maar dat zal je niet kwijt kunnen qau maat . ik zou de rioleringspijp isoleren met steenwol zonder glasvlies ,of minnerale wol. en de makkelijkste manier is inderdaad weer in de andere buis schuiven .zorg wel voor een verbinding die zo goed mogelijk afsluit. als je weer een nisbus wil inmetselen ,wat heel precies komt , dan zou je de buis ook kunnen isoleren .controleer van te voren of je 125 kwijt kunt in het rode kanaal , die blokjes zijn niet altijd even rond
 
Dat insulfrax, is dat hetzelfde als keramische deken?
als ik het goed begrijp moet ik dus zeg maar van de onderkant van het laatste blok tot aan de grond met Ytongblok dichmaken.
En dan om die pvc pijp wat van dat insulfrax heen wikkelen, en om die rvs pijp ook?
Hoever moet ik die pijp ong. het kanaal inschuiven, en hoe kan ik hem dan het beste vastzetten?
Of is het goed ondersteunen van dat Tstuk genoeg?
 
Yton blokken zijn inderdaad een optie maar daar heb je wel een groot gat voor nodig.om de riooleringspijp isoleren met steenwol , ook in het kanaal waar de riolering omhoogloopt goed afstoppen met steenwol de.buis erin plaatsen zorgen dat ie aan de bovenkant goed afsluit.i.v.m met condensvocht 10 a 15 cm in de buis is zat .dan .kan je het t stuk nog isoleren met min wol.hoe minder afkoeling hoe beter de kachel brandt .aan de onderkant een paar stenen zodat de buis er niet uit kan vallen.
 
Het gat wat je op de foto ziet wil ik zoeizo groter maken, ik wil het een steen breder en dan tot aan de grond. 50cm breed en 60 hoog.
, dat is toch wel genoeg ruimte om te isoleren en blokken te plaatsen?
lijkt me vanaf de grond ook weer makkelijker op te metselen ivm die nisbus.
ik weet denk ik voorlopig wel voldoende.

bedankt voor de reacties en adviezen

groet aart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan