Welk montagemateriaal PIR iso enkelsteens muur ivm vocht?

LeerlingNoob

  • #1
Ik zit m'n hoofd al een tijd te breken over welk materiaal te gebruiken om PIR platen te monteren tegen een enkelsteens muur. Wat ik tot dusver heb gezien is dat ze houten regelwerk aanbrengen tegen de muur, waarbij het regelwerk tevens zorg draagt als luchtspouw. Een andere manier is een houten frame te bouwen waarbinnen de PIR platen worden gedrukt.

Probleem waar ik echter mee zit is dat het een oude muur betreft waarbij vocht doorslaat wat waarschijnlijk op termijn houtrot zal veroorzaken in het regelwerk/frame. Nu heb ik de tijd en het geld niet om de muur aan de buitenzijde te reinigen, te voegen en van impregneer te voorzien dus ik zoek een oplossing voor het regelwerk c.q. frame.

Iemand?
 

Bernhard

  • #2
@Noob,
Aan de buitenkant isoleren is de beste methode. Het zgn doorslaand vocht kan door condensatie ontstaan. De waterdamp in de binnenlucht condenseert dan op de koude buitenmuur.
Als je gaat isoleren aan de binnenkant wordt de temperatuur achter de isolatie lager. De temperatuur aan de binnenkant van de muur wordt dan lager. De kans op condensatie wordt dan groter. mvgr Bernhard.
 

LeerlingNoob

  • #3
Bernard,
Bedankt voor je reactie. Het gaat om een oud pand uit 1890, ik wilde dat graag zo behouden :) .

Mijn plan was om gaten te maken in de muur bij een aantal stootvoegen en daar buienbekjes in te plaatsen om zo in elk geval een beetje te kunnen ventileren.

Mijn vraag blijft dus. NVB Ubbens sprak over het plaatsen van DPC stroken tegen de muur waar je je regelwerk tegenaan monteert. Leek me ook niet echt een gouden oplossing.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het gaat om een woning dus een normale lucht vocht huishouding.
Welke dikte PIR zou je willen gebruiken. DPC of PE tussen het hout en de muur lijkt mij geen gouden maar wel een koperen oplossing.
 

LeerlingNoob

  • #5
Wgb, er is een merk die 60mm (R 2.6) met gips erop levert, dat leek mij het mooiste. Maar doet de dikte ertoe met betrekking tot het vocht?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dikte isolatie is iets van invloed op de hoeveelheid vocht die gaat condenseren. Maar daar hoef jij je geen zorgen over te maken.
Ik neem aan dat dit product geschikt is voor zijn toepassing.

Is jouw buitenmuur dampdichter dan de gemiddelde buitenmuur dan zou er vocht kunnen condenseren. Fabrieken gaan uit van een waarde die ze gemiddeld in de praktijk tegenkomen.
Het condenseerd dan op de overgang isolatie en binnenkant muur. Is de muur dampopen genoeg dan trekt het vocht door de muur naar buiten.
Realiseer je dat deze situatie bij -10 kan ontstaan en ook dat zal niet het hele jaar zijn.

Het is moeilijk om deze constructie precies te berekenen ik kan de waardes van de materialen niet, ik deze ingeschat. Meestal is de uitkomst redelijk juist.
 

LeerlingNoob

  • #7
Wgb, denk je dat op elke meter een bijenbekje voldoende zou zijn, of raad je wellicht bijenbekjes af? Er komt natuurlijk wel kou meer binnen op die manier.
 

Kacheltje

  • #8
Als de muur doorslaat als gevolg van regen is het wel raadzaam om hier eerst wat aan te doen voordat je gaat isoleren van binnen.
Nu wordt je muur nog op temperatuur gehouden door je verwarming in de winter.
Na het isoleren niet en dit kan zijn consequenties hebben.

1: De muur wordt nog vochtiger.
2: bij vorst loop je het risico op vorstschade.

Je kunt overwegen om enkel je muur te impregneren, kosten zullen vergelijkbaar zijn dan de isolatieplannen die je nu hebt. Bovendien is dit goed zelf te doen.
Doordat er minder vocht wordt opgenomen in de muur zal dit ook energiebesparend werken. Niet zoveel als isoleren.
In dit geval gaat vorkomen van schade voor comfort en energiebesparing lijkt mij.

Een gevel aan de buitenkant isoleren heeft zo zijn voordelen en verdient ook mijn voorkeur. Aangezien je spreekt over een beperkt budget is dat jammer genoeg niet haalbaar.
Bovendien is geen doe hetzelf klus tenzij veel kluservaring en heb je een omgevinsvergunning nodig.
 

LeerlingNoob

  • #9
Kacheltje,
Met dit huis als renovatieproject begin ik al aardig kluservaring op te bouwen :)
Goed punt van die verwarming, da's inderdaad waar.

Het impregneren op zich is niet zo'n punt, maar de muur wil dan eerst grondig reinigen en de voeg moet absoluut vervangen (kalkvoeg) worden. Ik heb dat echter niet op m'n prioriteitenlijstje staan...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Bij mijn dochter een huis van ongeveer die leeftijd gerenoveerd, ook met dezelfde beschrijving van de muren.
Ik heb stroken gezaagd van azobé, zorg er voor dat het geen spinthout bevat, en dat gebruikt als scheiding tussen isolatie en muren en over de azobé stroken een dikke folie geplaatst.
Tussen de folie en de muren is ventilatie mogelijk, condensatie zal niet gauw plaatsvinden, als de isolatie voldoende is, omdat er vrijwel geen verschil in temperatuur is tussen binnenkant en buitenkant van de muur, in de praktijk is regenwater dat door de muur trekt het grootste probleem.

Ik zou het prioriteitenlijstje iets veranderen, de isolatie aan de binnenkant is goed maar daarna niet te lang wachten met het opnieuw voegen en daarna impregneren.
 

Kacheltje

  • #11
Een dikke folie tussen muur en isolatie?
Wat is een dikke folie?
Als het een dampopen folie is geeft het geen probleem. Maar bij een dikke folie denk ik in eerste instantie aan een dampremmende folie en dat moet je zeker niet aan de koude kant plaatsen. Dampremmende folie plaats je tussen de isolatie en je binnenafwerking.

Een basisregel is koude zijde damp open en de warme zijde dampdicht of dampremmend. En dan gaan we uit van een wintersituatie en niet een tropische week in dit kikkerlandje. :mrgreen:
 

LeerlingNoob

  • #12
Ik denk dat Jan inderdaad doelt op een dampdichte c.q. -remmende folie als DPC of een dikkere soort PE. Azobé zal het allicht langer houden. Nu de prijzen stijgen door dergelijk hout te gebruiken heeft het me op het idee gebracht om eventueel standaard KLP planken te gebruiken en deze te verzagen in latten op regelwerk formaat.
 

Bernhard

  • #13
De waterdamp moet aan de binnenzijde, warme kant , worden tegengehouden. Aan de buitenkant, van binnenuit gezien na de isolatie, moet een dampopenfolie geplaatst worden. De waterdamp gaat door de constructie van binnen naar buiten. De waterdamp zal condenseren op de koude buitenmuur. De waterdamp wordt bij condensatie water.
Een waterdampdichte afsluiting aan de binnenzijde van de muur is onmogelijk. De waterdamp die toch door de muur gaat moet aan de buitenzijde afgevoerd kunnen worden. Dit kan door toepassing van een dampopenfolie/membraanvlies en ventilatie met de buitenlucht.
mvgr Bernhard
 

LeerlingNoob

  • #14
Bernhard, welke folies, het hoe waarom ben ik bekend mee, maar dat kun je natuurlijk ook niet weten.

Bij nieuwbouw, al zullen die muren uiteraard minder doorlatend zijn dan mijn muur, zie je gewoon PIR platen met een luchtspouw, niks geen extra folies. Ventilatie geschied (ondermeer) via open stootvoegen/roosters vandaar dat ik datzelfde ook wilde doen. Ik heb het vermoeden, gezien de reacties, dat de effectiviteit daarvan een kwestie van proberen wordt.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoe de afwerking aan de onderzijde dient te geschieden, ik kan hier niets over vinden via Google, anders dat ze de PIR platen mechanisch aan het regelwerk bevestigen en met alu-folie hermetisch dichtmaken.
 

LeerlingNoob

  • #15
Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga eerst toch maar voegen en impregneren :( , om vervolgens, gezien de prijs van bijvoorbeeld azobé, middels klp planken regelwerk op te zetten en te isoleren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu