Wel / Geen droogbouw op betonnen vloer dijkwoning op dijkniveau

LarsM

  • #1
Beste Forumleden,

Ik ben mijn huis volledig aan het renoveren en twijfel sterk tussen een droog of nat systeem, ik heb hier al veel gelezen, en veel online maar ik twijfel nog steeds.

Het betreft een dijkhuis uit de jaren 80 met een 18cm dikke betonplaat als verdiepingsvloer (hier zat zandcement op dat is nu weg) en daaronder nog een verdieping die vooral bestaat uit een garage (hoog geventileerd) en hobbykamer. Op de (woon)verdiepingsvloer op dijkniveau bevinden zich een slaapkamer, badkamer, toilet, woonkamer en keuken, het gaat om een kleine 90m2.
(hierboven bevind zich nog een verdieping met houten vloer maar die is voor dit topic niet echt relevant. Deze verdieping zullen we voorzien van lage temperatuur radiatoren).

Op de verdiepingsvloer zou ik graag vloerverwarming leggen die later ook geschikt is voor een warmtepomp dus 10cm HoH 16mm buis, ik heb ruimte voor ongeveer 8cm opbouwhoogte, als het echt nodig is zou iets meer ook geen probleem zijn, ik heb alle deuropeningen al hoger gemaakt.

Het liefst zou ik gaan voor een droog systeem omdat ik de vloer dan ook (iets) kan isoleren en de snelle opwarmtijd spreekt me aan (ten opzichte van vanaf de garage isoleren).
Ik denk er zelfs over na om zelf sleuven te gaan frezen in pir platen van 5cm voor verwarmingsbuizen (met omega profielen) en daar op dan weer fermacell (of strongboard/compactfloor) platen en een pvc of laminaat vloer.

Ik ben echter bang dat bijvoorbeeld het bad (normaal ligbad van 140cm), toilet en de keuken mogelijk voor problemen gaan zorgen op de platen en dat ze zouden kunnen breken of in deuken. Zijn er mensen met ervaring die mij hierover gerust kunnen stellen?

Of kan ik toch beter gewoon voor een zandcementvloer gaan en dan de trage opwarmtijd voor lief nemen en het plafond van de garage hobbykamer gaan isoleren? De verkopers van de natte systemen zijn van mening dat dit door de garage en hobbykamer eronder (hier zal weinig/minder gestookt worden) geen probleem zou zijn, zelfs zonder isolatie maar ze geven hier natuurlijk geen garanties op.

Ik ben eventueel ook bereid deze klus uit te besteden maar de offertes en meningen die ik er tot nu toe over heb gehad lopen zo ver uiteen dat ik ben blijven twijfelen.

De rest van het huis laat ik extra isoleren, onder het dakbeschot komen pir platen van 20cm dik, de spouwmuur laat ik opvullen, ik heb een WTW systeem aangelegd en alle ruiten zijn vervangen voor HR++ glas.

Alvast bedankt voor jullie advies!
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #2
Mocht je voor het natte systeem gaan: die vloer is geen goede isolator maar eerder een massa die veel warmte of kou vasthoudt. Ik heb zelf vloerverwarming waarbij in 1 ruimte (bijkeuken) geen geisoleerde betonvloer ligt, maar een breedplaatvloer van 30 cm totaal en daaronder een kelder. (de andere vloeren liggen boven een kruipruimte en zijn van onder goed geisoleerd). Ik heb mijn hand wel eens tegen het plafond van de kelder (dus de onderkant van de breedplaatvloer) gehouden toen de vloerverwarming een weekje aan was geweest, begin winter. Dat plafond was bijkans net zo warm als de vloer in de woonkamer. Dat zul je bij jou ook zien en waarschijnlijk in nog grotere mate. Isoleren dus, tenzij je de garage verwarmen wil.....
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: LarsM

LarsM

  • #3
Bedankt voor het delen van je ervaring! Dat is ook mijn ervaring met betonnen platen tot nu toe. Daarom heb ik de verkoper van het natte systeem ook niet op zn woord geloofd "dat het warmteverlies wel mee zal vallen".
Indien ik voor een nat systeem zou gaan zou ik wel in de garage en hobbykamer het plafond kunnen isoleren, daar is ruimte voor. Dan zou ik nog wel verlies hebben van de vloer als koudebrug en natuurlijk een veel langere opwarmtijd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

LarsM

  • #4
Volgens de specificaties van CompactFloor Base12 zou het geen probleem zijn er een vrijstaand bad van 350kg (gevuld) op te zetten op 6 poten. Ik vraag me af of dit in de praktijk ook zo gaat zijn of dat mijn voegen barsten zodra ik het bad vol laat lopen.
 

LarsM

  • #5
Bump?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #6
Heel eerlijk: Hoe zouden wij dit moeten weten? Vraag de constructie-tekeningen op, en laat een controle-bereking maken.
 

LarsM

  • #7
Ik vraag in de kern eigenlijk niet of het kan, volgens de specificaties moet het kunnen. Ik vraag of er ook mensen zijn die daadwerkelijk zoiets hebben liggen en of dat goed gaat over een langere tijd. Misschien moet ik mijn op hier iets op aanpassen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Geen enkele situatie is gelijk. En zelfs al zou er iemand zijn met dezelfde materiaalkeuze, is de kans klein dat je deze hier op het forum tegenkomt. Ga uit van je eigen situatie. Probeer het maximale resultaat te halen als het op isolatie aankomt. Want energie blijft schaars en dus duur.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
Volgens de specificaties die ik zo snel zie:
BelastbaarheidTot 3 kN/m2
Ofwel 300 kg netjes verdeelt over een m2.
Dat zou ik dan met een bad op 6 poten niet aandurven.
Maar wil je vloerverwarming onder je bad?
Waarom niet het bad op sterke kunststof klossen en verder alleen isolatie eronder? (hetzelfde voor de keuken.
 

LarsM

  • #10
klossen, of gewoon een hoek met zandcement doen heb ik ook overwogen inderdaad, dat zou een schappelijke tussenoplossing zijn inderdaad!

Het is ook interessant om te lezen dat de meeste mensen toch voor de isolatie zouden gaan en niet het zandcement.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu