Weishaupt WL5/1-B H-2LN mazout brander

ok bedankt. ik heb voorlopig beide connecties wat vaster gedraaid. Kan pas over een paar uur zien of er nog lekkage is. Als ik de boel moet losdraaien stroomt er wat olie uit die koper buis. Maar ik heb nog geen spullen besteld. Zou dan eigenlijk eerst even moeten kijken of ik een flare fitting heb op dit koper buis.

Nu ik erover nadenk .... ik denk niet dat ik een flare koppeling want hoe kreeg die man (die het filter geplaatst heeft) die moer dan over die flare heen. Want ik heb hem geen flare zien maken op die koper buis. Lijkt me dus eerder een knel fitting. Misschien kan ik dan beter deze bestellen:

Qua teflon tape welke zou jij aanraden? Heb je misschien een link? Bedankt.
 
  • Waarschuwing
    Klusidee
    Waarschuwing
  • Eerst de moer erop schuiven, dan de flare eraan persen. Prima zelf te doen met een handpersje. Bijvoorbeeld bij remleidingen doe je hetzelfde.
     
    bedankt. Ik heb de boel een beetje losgedaan vanmorgen en weer vast gedraaid en tot nu toe geen druppels. Morgenochtend even kijken. Lijkt allemaal goed te werken. Ik heb een 0.85/60 graden sproeier vervangen met een 0.75/45 graden. Plus dat die beunhaas de "stuwschijf" vergeten was vast te zetten dus die zat gewoon los totaal niet afgesteld op de 2.5mm volgens handleiding.

    Ik check nu elke avond de roetvorming aan de basis van de schoorsteen, direct uit de ketel. Daar zit een klepje (gele pijl) die ik kan loshalen. Lijkt allemaal oud en is het ook (1993) maar dat is nog steeds heel massief metaal. Lijkt geen roetvorming meer te zijn. Denk dat ik mogelijk nog een kleinere sproeier erin ga zetten , 0.6/45 of 0.5/45. Maar alles lijkt ook goed te werken met de 0.75/45 sproeier gelukkig

    schoortsteen.jpg
     
    als je kleinere sproeiers gaat plaatsen zal je ook de brander opnieuw moeten afstellen
    (kleinere sproeier, zelfde pompdruk, minder olie met de zelfde luchthoeveelheid)
    Dus kijk wel uit wat je doet.......
    die 45 en 60 graden hebben te makken met de sproeihoek, 45 graden smalle sproeihoek maar wel een langer vlam welke tegen de achterkant van de ketel komt..
    dus deze sproeihoek word bepaalt door de breedte van de vuurgang van de ketel..
    Als het goed is staat er in de handleiding van de ketel welke sproeihoek je moet hebben.
     
    ja inderdaad, bedankt. Ja die pompdruk instellen weet ik eigenlijk niet hoe het gaat maar lucht kan ik wel wat omlaag doen. Goed dat je zegt die 60 versus 45 graden. Ik dacht dat het net andersom was maar je hebt gelijk danfoss (pagina 6). Vond trouwens wel weer een druppel olie die gelekt was dus ik ga dat wel opnieuw doen.

    Ik zei 45 graden omdat het in de manual staat. Ik zal eens even opzoeken hoe je de pompdruk instelt. Mijn ketel is vrij klein. Er zat een 0.75/45 in mijn oude ELCO brander maar de sproeier zat vrij dicht bij de ingang van de ketel. Nu run ik ook een 0.75/45 (omdat ik die had liggen) maar deze Weishaupt zet de sproeier verder naar achteren.

    Toch lijkt de verbranding momenteel goed. Ik had service bedrijf gecontacteerd maar geen response.
    verstuiver.jpg
     
    pompdruk gevonden, regelschroef, nummer 6. De man die het heeft geïnstalleerd heeft het gelaten zoals het was (heeft helemaal niks ingesteld, behalve wat aan de lucht invoer gedraaid). Uiteindelijk moet ik iemand vinden met apparatuur die het allemaal even goed afstelt. Lastig te vinden en ik heb weinig vertrouwen in die lui.

    met klok mee draaien pompdruk omhoog
    tegen klok in draaien pompdruk omlaag
    (als mijn info juist is, dat had ik intuïtief ook net andersom ingeschat)
    pomp.jpg
     
    Laatst bewerkt:
    hallo, beetje domme vraag. Maar ik heb wat onderdelen binnen en wilde de koppeling van de koperen buis (die van de mazout tank komt) aan het olie filter vervangen. Die lekte bij mij (zie schets). Dus de koppeling tussen mazouttank en mazout filter wil ik vervangen.

    Als ik de koppeling los draai komt er aardig wat olie uit. Er zit verder geen kraan die ik dicht kan draaien. Ik ging ervan uit dat het enkel om wat olie uit de leiding zou gaan. Misschien is dat ook zo maar het bleef maar doorstromen en toen heb ik de boel eerst maar even weer dicht gedaan.

    Ik heb even gerekend. Die koperen buis vanaf de mazout tank is misschien 3 a 4 meter lang. Diameter is 1cm. Dus de inhoud is π r² h is ongeveer 3.14 * 1 * 300 = 942 cm2 ofwel ongeveer 1 liter.

    Dus er zal zo'n 1 liter mazout olie uit die leiding stromen voordat het stopt, klopt dat? Hoe gaat men normaal te werk met zoiets? Is dit de enige manier om dit te doen dat er die 1 liter olie uitstroomt? Bedankt.

    koppeling.jpg
     
    Als het plaatje klopt en de zuigleiding op de bodem van de tank hangt, hevel je de hele tank leeg. Wet van de communicerende vaten.
    Olie terug blazen tot de leiding leeg is.
     
    bedankt. Ja aan die mogelijkheid dacht ik ook al. Die man die het hier toen installeerde verloor ook flink wat olie maar mogelijk heeft hij gewoon snel gewerkt. Ik heb het helaas net niet gezien. Maar hij deed het in ieder geval wel snel.

    Bij de mazout tank zit ook een soort hevel. Mogelijk kan ik daar de tank mee afsluiten. Maar lijkt weinig te doen. Als ik hem dwars zet zie ik niks bewegen.

    kraan.jpg
     
    Daar de leiding eerst losnemen.
    Dan verlies je alleen de olie in de leiding.
    Zeer waarschijnlijk kan je met de hevel de leiding weer vullen.
     
    ik ga denk ik even shoppen. Tijdens het werk vang ik olie op wat weer terug in de tank kan. Ik koop denk ik even een 10mm knel stop en/of een rubberen buisdop die ik er tijdens de werkzaamheden even opzet. Zoiets als dit: https://www.hubo.be/nl/p/mack-buisdop-10mm-vinyl-4-stuks/146596/

    Die hevel is echt wel een afsluiting, zie:

    echter de vraag is of die nog bij bij werkt omdat de pin waar dit hevel aan vast zit niet omlaag beweegt als ik de hevel dwars zet.

    In een noodgeval kan ik inderdaad de buis bij de tank zelf losmaken. Maar als ik tijdens het werk 1L verlies is niet zo erg. Kan weer terug in de tank. Ga even naar de bouwmarkt een stop kopen
     
    Ik zou eerst de hevel afsluiter op de tank gangbaar maken. Is hier ook een soort noodstop voor de olie toevoer. Eigenlijk hoort aan het begin van de leiding een antihevelklep.
     
    Laatst bewerkt:
    bedankt. Ja ik zal zo even kijken of ik er wat beweging in kan krijg in die hevel. Ik kan hem dus in de gesloten stand zetten maar het stangetje waar het aan vast zit beweegt dan niet omlaag. Weet ook niet waarom die dingen 360 graden kunnen draaien. Maar het is wel een tuimelschakelaar, zie ook hier:
    https://www.heiz24.de/mediafiles/pdf2/32_047_52--DBL-01-de.pdf gesloten stand is de "min" positie, zie pagina 4

    ik heb de werkzaamheden maar even opgeschort voorlopig.
     
    Als jou tekening klopt MOET er een anti hevelklep op zitten en als deze niet werkt zou ik hem zeker vervangen.
    Stel er scheurt een slang bij je brander als je niet thuis bent... (en ja... dat kan gebeuren)
    Staat je hele ruimte vol met olie......
    De antihevelklep is verplicht als de brander lager staat dan het laagste nivo in je tank... (gewoon een voorschrift)
     
    bedankt voor de info. Ik leer elke dag wat bij. Gisteren leek die toch te werken. Althans als ik hem manueel omlaag doe dan beweegt de piston mee. Dus denk dat die hem wel afsluit als ik hem omlaag doe.

    Dus als ik het goed begrijp zou dat mechanisme uit zichzelf dichtgaan als er teveel olie uitstroomt? Dan zou die ook automatisch dicht moeten gaan als ik de koppeling met de filter losmaak. Dat is niet gebeurd gisteren. Kan mij ook moeilijk voorstellen dat dit ding automatisch kan sluiten. Maar geloof dat je gelijk hebt dat dit wel de bedoeling is. Of misschien is die van mij nog een manuele versie? Tegenwoordig werken ze anders als ik dat zou bekijk. Met een luchtbel ofzo. Die van mij is uit 1993.

    Waar ik ook wat bang voor ben is als ik die antihevel klep sluit tijdens mijn werkzaamheden dan zal de hele 3 meter lange koperen buis helemaal leegstromen. Dus als ik daarna de brander weer aanzet is het de vraag of die oliepomp die op de brander zit de olie weer helemaal naar de brander kan zuigen. Ik heb een Tigerloop Combi 3 filter dus die ontlucht wel automatisch. Dus dat zou een beetje een gok zijn of ik de boel dan weer aan de praat ga krijgen.

    Ik heb minimale lekkage (1 a 2 druppels per dag). Ik wacht nog even kijken of ik iemand kan vinden. Maar las dat ook in Nederland het lastig is iemand te vinden. Een heel nieuw systeem installeren willen ze wel maar onderhoud hebben ze geen zin in.
     
    ok bedankt. Nou ja mijn situatie is zoals op de foto die ik plaatste in post #29. Waar ik die antihevelklep zou moeten plaatsen weet ik zo niet maar denk dat ik het zo laat. Ik doe over een paar dagen opnieuw een poging om de koppeling te vervangen. Het is al jaren zo en ik ga mogelijk in de zomer een heel nieuw systeem kopen.

    Ik ben nu beter voorbereid. Ik heb ook een messing knelafsluiting gekocht in geval van nood. Plus in heb rubber dopjes die ik (tijdelijk) snel even op de buis kan schuiven. Maar denk dat ik nu gewoon die sluiting bij de tank ga gebruiken tijdens de werkzaamheden. Denk dat het wel zal werken.

    nog een paar vragen:

    - Die messing knelkoppelingen die ze voor water verkopen in de bouwmarkt zijn die ongeschikt voor stookolie? Zo ja waarom? Ik dacht dat messing juist geschikt zou zijn.

    - is die Suntec oliepomp sterk genoeg om olie uit de stookolietank te zuigen wanneer de leiding helemaal leeg is? Mijn situatie is geschetst in post #27. Als ik de koppeling vervang dan zal de leiding van tank naar oliefilter denk ik merendeels leeg lopen. Als ik de boel dan aansluit en opstart zal het lukken om de leiding weer te vullen middels die Suntec oliepomp?
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
    or Log in via
    Back
    Bovenaan Onderaan