Weer een Enigma BL12 storing..

Ferryv

  • #1
Ik heb gezien dat er al een aantal onderwerpen over zijn, maar kan nog niet direct een antwoord voor mij vinden..

Ik heb een Atag Enigma ketel, type E-SHR28/35Ti.
Deze geeft nu regelmatig de storing BL12. (maximale Delta T op tapwater herhaaldelijk overschreden)
Vorige winter heeft ie dit één keer gedaan (ben toen in dit huis gekomen) De hele zomer geen problemen gehad. Nu geeft hij deze storing echter regelmatiger. Maar alleen als de verwarming aan is (misschien ook als deze net aan is geweest)
Ik heb eens staan kijken als het optreedt: De brander gaat aan op flink vermogen en blijft flink doorstoken totdat het water te heet is (achterin de 70 graden, volgens display, en schakelt dan uit) Dit i.p.v. het brander vermogen af te bouwen bij het bereiken van de gewenste temperatuur.

Ik heb in het forum drie mogelijke oorzaken gevonden:
- Drieweg klep
- Kapotte T- sensor (maar welke van de drie, of alle drie mogelijk?)
- Verkalkte wisselaar.

Gezien wanneer het optreed, zegt mijn boerenverstand (verstoken van enige terzake doende kennis) dat het waarschijnlijk de drieweg klep is.
Zijn jullie het daarmee eens?

Het zou ook een T-sensor kunnen zijn, maar ik snap dan niet dat de hoge temperatuur wel gemeten wordt (en weergegeven op het display), zonder dat de brander bijgeregeld wordt. Of gebruikt de brander aansturing een andere sensor?

Alvast bedankt voor jullie suggesties!
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #2
Kan ook nog een vervuild filter zijn deze zit in de retour van de ketel. Of het zit in je installatie, je zegt namelijk dat de klacht alleen voorkomt op het moment dat je de cv stookt. Bij warm water is er geen probleem, wisselaar kun je dan sowieso uitsluiten.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #3
Cv-zijdig = BL11
ww-zijdig = BL12
als ik het mij goed herinner, is de ww-stand van de
3-wegklep een ingedrukte 3-wegklep, dus kan het nooit de
klep zijn, en moet je het in sensoren of filter zoeken,
en dan met name de aanvoer en retour sensor, gewoon per
2 vervangen
 

Standby

  • #4
Doe je vulslang maar eens vol met natuur azijn of min 1/2L en vul dit maar in je installatie en stook de ketel maar op naar de 80gr en laat hem een kwartier volop draaien. Hoogswaarschijnlijk is het probleem over of na een dag of 2. Het is al een oudje dus kalk en vuil kan de boosdoener zijn.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #5
DOE dat wel op warm water vraag over de boiler of tapspiraal.
Anders hebben die 2 liter geen nut.
 

Ferryv

  • #6
Okee,
Dan begin ik met de sensoren. Dexter: Je schrijft per 2 vervangen. Ik heb keuze uit drie:
- Aanvoer sensor
- Retour sensor
- Tapwater sensor
Welke twee bedoel je?

Arie, de klacht is juist bij warm water, maar alleen als de ketel ook actief was op CV.

Ik zal ook het filter bekijken, al snap ik nog niet direct wat het filter van het cv circuit voor invloed heeft op deze tapwater storing?

Ook het nut van een klein beetje azijn aan de cv toevoegen lijkt me bij deze storing niet relevant, toch? Daarnaast zal er best veel in moeten (groot cv systeem) en kan ik me voorstellen dat er elders rubbers zijn die zo'n zuuraanslag minder geslaagd vinden... Dit sla ik voorlopig dus even over.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Zuur of wasverzachter toevoegen lost kalk idd wel op maar niet alleen daar waar je dat wilt maar ook in zwetende koppelingen die daarna dus vrolijk gaan staan lekken.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
Als het toestel verkalkt is is het toevoegen van azijn wel een oplossing

hal de druk van het toestel af
vul azijn in de slang.
zet er weer druk op.
zorg er voor dat het toestel alleen kan ontluchten op ww circuit
dus even kijken hoe de klep staat op warm water.
dan OF stekkertje uit klep verwijderen OF klepmotor geheel verwijderen.
ligt aan de stand
maak tapwater vraag.
hierdoor zal het azijn worden opgewarmd in het korte ww circuit en het kalk verwijderen.
daarna weer azijn er uit laten lopen wat uiteraard gemengd is met oude cv water.
vullen, en nogmaals af laten en weer vullen

stekkertje van driewegklep motor weer insteken of motor er op zetten.
klaar.
 

Standby

  • #9
Snap eigenlijk niet waarom de vraagsteller hier om raad vraagt als er oplossingen in twijfel getrokken worden. Het blijft altijd het welles nietes verhaal dus bekijk gewoon wat er als tips gegeven wordt, dus eerst de goedkopere probeersels en dan pas evt vervangen. Bij je eigen thuis kun je er weken over doen maar bij een klant niet vandaar dat er ook aangegeven wordt vervang wat sensoren maar je moet soms niet te moeilijk denken.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #10
Aanvoer en retoursensor, tapsensor heeft alleen nut
bij klachten ww temperatuur....
 

Ferryv

  • #11
Zo,
Na me maar eens wat meer verdiept te hebben in de werking van een combiketel, is het me wat duidelijker geworden wat wel en niet de oorzaak zou kunnen zijn. Scheelt altijd weer als je begrijpt wat je aan het doen bent :)
Vorige week aan de hand van de beschrijving van Obelix2 heb ik de wisselaar ontkalkt, en daarna nog drie keer gespoeld, tot het water wat eruit kwam nagenoeg niet meer vuil was.

Helaas van de week nog wel storing gehad, dus vandaag de aanvoersensor vervangen (die was op voorraad, de retour zou besteld moeten worden, dus eerst maar kijken of het zo werkt).
Tot nu toe lijkt het probleem opgelost tot zijn, nog even afwachten en duimen of het inderdaad zo is...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu