Waterzijdig inregelen, temperatuur cv-ketel, radiator vervangen

Hvdk

  • #1
Wil mijn systeem waterzijdig inregelen. Heb er al een hoop over gelezen maar zit toch nog met een paar vraagjes.
Mijn huis heeft energielabel A (bouw 2004), alhoewel op sommige plekken, onderzijde deur voelt het niet altijd even warm en daar moet ik nog iets op vinden.
Heb de volgende cv-combi-ketel: Intergas Kombi Kompakt HR 22A 2004. Volgens verwarmingsmonteur nog in prima staat. CV temperatuur stond op 90gr voorheen, monteur heeft deze op 75 gezet ivm besparing. Zelf heb ik hem nog lager gezet: 65gr en sinds een week op 59gr, omdat het voldoen de snel warm werd in huis. Is natuurlijk niet echt koud buiten, maar toch. Ook heb ik de thermostaat Siemens RDE10 zo ingesteld dat temperatuur overdag 19,5gr is tot 21:00 en hierna 17gr tot 7:00 ochtend. Gemiddeld zakt de temperatuur een 0,5gr. Dat zegt dan iets over de isolatie van mijn huis. Volgens mij best goed. Was nl pas op vakantie en in dat huisje zakte de temperatuur binnen in de nacht gemakkelijk 4gr.

Tot hoe laag kan ik gaan met mijn temperatuur van mijn CV-ketel?
Ik lees hoe lager hoe beter ivm rendement, etc. Maar aan de andere kant moeten de radiatoren hierop ook berekend zijn met een lage temperatuur lijkt mij.
In mijn werkkamers, slaapkamers van ± 21m2 hangt een T22 radiator van 1200x500. Lijkt mij niet echt ruim. Dat is ongeveer 1800W. Als ik berekening maak kom ik op ongeveer 3200W. Nogal een verschilletje.
  1. Of het huis is zo super geïsoleerd (muren 38cm dik, tussenwoning, platdak superdikke laag piepschuim, maar achter bijna alles glas) dat dit voldoende is
  2. Of misschien hebben ze bij de aanleg van het huis rekening gehouden dat er een WTW-installatie aanwezig is? Heb ik alleen de afvoer aan staan, maar niet de aanvoer, omdat deze te veel herrie maakt. Dus heeft geen verdere functie mbt de temperatuur. Ondanks de kleine radiatoren wordt het wel voldoende warm. Ik wil verder ook geen radiatoren en WTW vervangen, omdat ik misschien nog maar 2 jaar hier woon en zo'n investering is duizenden euros incl WTW. Ik wil het dus doen met de spullen die ik heb.
Radiator vervangen zonder systeem leeg te laten lopen?
De hal mag van mij wel wat warmer, daar hangt een mini-mini van T11 600x400 en de hal is ± 10m2 exclusief trap.
Is het mogelijk radiator te vervangen zonder systeem leeg te laten lopen. Zit een afsluitbaar/ regelbaar voetventiel op, maar dat is volgens mij alleen voor de retour?
20220119_122049.jpg


Zat te denken aan een T22 600x600 of zo. De buis tussen de knop en het voetventiel moet dan langer. Knop en voetventiel dichtdraaien werkt dan niet meer. Waterleidingbedrijf gebruikte van die spuitbussen Freeze om de buis tijdelijk te bevriezen. Is dat een optie?

Waterzijdig inregelen
De thermostaat knoppen zijn instelbare Heimeier. Type weet ik niet. Staat een verdeling op van 1 t/m 7 en moet je verdraaien met zo'n speciale Heimeier universeel sleutel.
Schermafbeelding 2022-01-12 om 23.23.06.png


De niet-thermostaat knoppen zijn ook Heimeier, maar niet instelbaar. Allen hebben een instelbaar voetventiel.
Ik wil deze als volgt instellen:
  1. Aanvoertemperatuur meten (heb een professionele multimeter met temperatuurmeting)
  2. Retour 25% lager instellen. Alhoewel er zijn bronnen die zeggen 25% en andere 20%. Wat is het beste?
  3. Als ik dit gedaan heb. Alles weer opnieuw nalopen, omdat stroming veranderd door het knijpen.
  4. Je kan het ook berekenen en dan de juiste stand kiezen op de instelbare thermostaat knoppen. Maar dat werkt niet met de standaard radiatorkranen, vandaar dat ik deze methode wil kiezen. Plus dat ik ook niet weet hoe ik dat precies kan berekenen. Heb wel zo'n IMI-HyTools app gedownload, maar dat is voor andere types.
  5. Alleen heb ik op 1 kamer, 2 convectoren staan van Jaga (binnenwerk 510lang x 140breed). Maar die kun je ook instellen heb ik gelezen als j ede knop eraf haalt: JAGA Pro.
Is dit een goede manier? Misschien niet de beste , maar altijd beter als niet inregelen.

Graag jullie reactie.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
De ketel is heel goed in staat om de temperatuur zelf te regelen, lager instellen van de aanvoer heeft geen zin.
Zet de keteltemperatuur gewoon weer hoog en laat de ketel/regeling bepalen hoe warm de aanvoer
wordt. Stel dat de ruimte niet op temperatuur komt dan zal de aanvoertemp. hoger moeten worden.

Met de warmteverliesberekening kun je gaan bepalen of er overal voldoende vermogen hangt.
En je kunt dan uitzoeken of de benodigde vermogens van elke radiator/convector
ook voldoende is als je de temperatuur lager gaat instellen.

Een zone regeling is altijd een goed idee, hiermee kun je optimaal per ruimte de gewenste
temperatuur regelen. Met een standaard thermostaat in de woonkamer gaat dat nooit lukken.

Voor de rest, het inregelen, daar is hier al zoveel over geschreven daar begin ik niet meer aan.
 

Hvdk

  • #3
Waarom kun je dan wel de cv temperatuur op de ketel instellen, als dat toch geen zin heeft? Ook lees ik overal als je wilt bezuinigen je de aanvoertemperatuur lager moet zetten. Zelfs op 50gr. De onderhoudsmonteur zette hem ook lager, dan wel op 75gr, maar toch.
 

Bert pit

  • #4
Een ketel die de aanvoer niet zelf regelt, zou je direct moeten vervangen vanwege gasbesparing. Alle HR ketels doen dat uiteraard wel.

Waarom je de maximale aanvoer niet hoeft in te stellen? Dat doet de moderne ketel zelf. In feite hebben radiatoren het beste rendement als er kokend heet water in loopt. De afgifte is dan optimaal. Aan de CV kant wil je een zo laag mogelijke retour temperatuur, het condenseren is dan optimaal en daar bespaar je iets mee.

Die twee botsen, zou je zeggen. Niet helemaal waar, als je CV in de ochtend aan gaat stoomt koud water uit het systeem naar de CV: optimale condensatie. Naarmate de ruimte opwarmt wordt de retour hoger en stelt de ketel de aanvoer naar beneden bij. Dat gaat dus vanzelf.

Ga je de max aanvoer beperken, dan top je het vermogen af wat je wel eens nodig kan hebben als het vriest en stormt. Dat is ook het moment dat veel CV monteurs het druk hebben....:wink:
 

Hvdk

  • #5
Oke ik snap de uitleg.
Maar waarom dan allemaal van die acties en adviezen keteltemperatuur naar benden= Energiebesparing, kan goed bij goed geïsoleerd huis? Ik heb het zo vaak gelezen en dan op diverse soorten websites. Het betreft allen het advies bij HR-ketels:
duurzaam bouwloket
milieucentraal
02025.nl
consumentenbond
Niet omdat ik twijfel aan jullie kennis. Zo moet je het zeker niet opvatten. Ik. stel de uitleg en adviezen zeer op prijs. Alleen ik raak er van in de war.
ik schrok nl van de energierekening, vandaar dat ik er nu mee bezig ben. Ook wil ik alles gelijkmatig warm krijgen. Zit nl best vaak boven te werken. Vandaar het waterzijdig inregelen.
 

Bernhard

  • #6
Tot hoe laag kan ik gaan met mijn temperatuur van mijn CV-ketel?
De benodigde cv-temp. wordt automatisch bepaald afhankelijk van de buitencondities, de capaciteit van de radiatoren en de snelheid van opwarmen.
Kleine radiatoren is hoge watertemp.
Grote radiatoren of vloerverwarming is lage watertemp.
Hoe ver moet je het gaspedaal intrappen?
Tegenwind, aanhangwagen, zachte band , aangetrokken handrem, olifantje op de achterbank.
 

Hvdk

  • #7
Dan ga ik gewoon wat experimenteren. bedankt voor al jullie info.
 

Bernhard

  • #8
Inregelen van een CV-installatie is het bepalen van de benodigde aantal liters/h voor elke radiator.
Het meten van de liters/h is best moeilijk.
Het meten van de retourtemp. van elke radiator en van de ketel is a piece off cake.
De radiatoren met een hoge retourtemp. inregelen/knijpen ( afstellen van de ventielen, inwendig of op de spindel afhankelijk van het type).
De CV-installatie gaat optimaal werken indien alle retourtemp gelijk zijn afgesteld, 1-2grd verschil
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #9
Maar hoe vaak zal die optimale 1 -2 graden verschil daadwerkelijk gehaald worden in de praktijk.
Ik vraag me af of dat wel eens het geval is, vaak heb je een combinatie van vloerverwarming,
radiatoren en/of convectoren en dan het liefst ook nog een handdoekradiator met een afwijkend ventiel.
 

Bernhard

  • #10
Als het onderlinge verschil op de warmteafnemers groter is dan 2grd is het zaak om de oorzaak te onderzoeken.
 

Lange Herman

  • #11
In plaats van de cv-watertemperatuur te verlagen is het beter om het cv-zijdige vermogen te begrenzen.
Als het vermogen goed is ingesteld dan zal de ketel alleen erg warmwater gaan rond pompen als het nodig is. En zal de ketel bijna altijd in zijn condensatiegebied functioneren, en dus efficiënt zijn (=HR).
Er zijn wel redenen om de cv-watertemperatuur te verlagen, denk bijv aan leidingmaterialen, etc.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #12
Het belangrijkste daarbij is elke keer weer, weet hoeveel vermogen er overal aanwezig moet zijn,
weet met welk temperatuurtraject je wil of moet gaan werken, zijn de leiding diameters groot genoeg,
is het vermogen van de ketel goed afgesteld op de installatie, zijn alle ventielen in te regelen en zijn ze
op dezelfde manier in te stellen (dubbel instelbaar of dynamisch), en natuurlijk alles inregelen.
Als je een deel mist van het geheel dan kun je nooit een perfecte installatie krijgen.
Daarom is dit eigenlijk alleen te doen met voldoende kennis, dat kan een hele goede technische
klusser zijn, maar ook een goede installateur.
 
  • Like
Waarderingen: Lange Herman

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu