Wasmachine miele wdd320 foutcode f2

Harrir

  • #1
Bij aanzetten wasmachine gelijk foutcode f2

Aardlek in meterkast van het huis was ook gestript. Toeval?

Wasmachine uit elkaar gehaald ntc gemeten geeft weerstand op kamertemperatuur van 14.11 ohm.

Bij aanraken ntc zie je de weerstand teruglopen.

Bedrading bekeken zie geen breuken.

Heeft iemand enig idee wat het nog meer kan zijn of is het een kwestie van de ntc vervangen. Zo ja waar is het handigst die vandaan te halen.

Groeten Harrie
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #2
F20 denk ik als je het over verwarmingsproblemen hebt
 

Harrir

  • #3
Screenshot_20220426-202316_Samsung Internet.jpg
 

Lampje45

  • #4
Dat geeft dus aan dat je niet goed gemeten hebt, want in je eerste bericht meldt je dat de weerstand 14,11 ohm is terwijl het in de tabel 14, 9 KILO ohm is, dat is een factor 1000 meer.
En er wordt ook gesproken over een open circuit van het verwarmingscircuit.
En duidt alles samen met het aanspreken van de aardlek op een verwarmingselement, dat verbrand is en een kortsluiting met aarde heeft.
Koppel het element maar eens af isoleer de draden en zet er weer spanning op en de aardlek zal er in blijven.
 
  • Like
Waarderingen: Harrir

Harrir

  • #5
Excuses bedoel kilo ohm.. aardlek is 1 x aangesproken maar blijft er nu in. Terwijl alles aangesloten zit.. Maar als ik u goed begrijp zegt u waarschijnlijk verwarmingselement. Is deze ook simpel door te meten? Wat dient de weerstand te zijn?
 

Harrir

  • #6
Verwarmingselement geeft weerstand van 25 ohm
 

Lampje45

  • #7
Bij aardfouten, waarbij de aardlek tript, is de eerste verdachte het verwarmingselement.

Om het zeker te stellen moet je met een isolatieweerstandsmeter, een z.g. megger meten. Die meet onder bedrijfsspanning of meer.
Maar een gemiddeld huishouden heeft zo iets niet in huis.
Maar je kunt ook met een multimeter meten t.o.v. aarde , maar als deze dan een hoogohmige waarde aangeeft, is het helaas geen garantie dat hij goed is, omdat de meetspanning te laag is.
Maar als hij wel een lage weerstandswaarde laat zien, dan weet je wel zeker dat hij stuk is.
Je zou ook het element er even uit kunnen halen.
De beide vermogensaansluitingen even los en de stekker van de NTC los koppelen. Denk aan het borgje van de stekker.
De moer even losdraaien maar niet er af. En dit as eind een stukje naar binnen tikken.
Dan wordt het rubber pakket minder in elkaar gedrukt waardoor de dichting los komt.
Bij montage weer in vetten met siliconenvet of insmeren met afwasmiddel.
Dan kun je het element inspecteren op verkalking en op haarscheuren of lekkageplekjes.
Bij twijfel gewoon vervangen.

verwarmingselement defect.png
 

Lampje45

  • #8
Door restwarmte kan het vocht weer even verdwijnen als de machine droog staat, maar komt weer terug als het element weer onder water staat en werkt als het warm wordt.
Het is niet helemaal onmogelijk dat de aardlek ergens anders zit, want er komen meer componenten in aanraking met het sop. Maar de grootste kans is het element.
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #9
Bij een miele werkt het demonteren van het verw. Element iets anders. Deze zit namelijk niet geborgd met een moer maar in een rubber passing gestoken en deze is voorzien van borgringen en een afdekking voor vocht. Die is niet heel makkelijk eruit te halen en ook niet makkelijk terug te krijgen dus als het niet hoeft zou ik het niet doen. Gewoon eerst even meten ten opzichte van aarde. Kan zijn dat hij nog problemen geeft ookal meet je goed tenzij je met een megger meet. Echter verwacht ik geen foutcode bij aardsluiting want de ntc krijgt dan geen kans om iets fouts te meten. Die kijkt namelijk naar het temperatuurverloop en als hij wel vewarmd (hij is namelijk niet onderbroken) dan zou de ntc geen fout zien tot de aardsluiting optreedt en dus je aardlek eruit klapt. Ik vraag me sowieso af waar je die foutcode lijst vandaan hebt en of die klopt. Ben er namelijk niet 100% zeker van. Maar kan erlangs zitten
 
Laatst bewerkt:

Lampje45

  • #10
Ja Sleutelmeneer je hebt gelijk had even het merk niet in mijn systeem.

Maar deze omschrijving heb ik in mijn bunkers gevonden. Ook een logische verklaring want de NTC zit ook in de nattigheid.

Wanneer de fout F2 wordt gedetecteerd, knippert de "Wassen" -LED in de programmaverloop indicator tegelijkertijd.
De controller heeft een onderbreking of kortsluiting van de NTC-temperatuursensor gedetecteerd.
Als de fout optreedt, wordt de verwarming uitgeschakeld en gaat het wasprogramma door zonder verwarming.
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #11
Okee dat kan inderdaad software technisch zijn ingeregeld. Maar dat verklaard nog zijn aardsluiting niet, want de ntc hangt niet aan aarde en is geisoleerd ten opzichte van massa. Maargoed. Vind het sowieso raar dat er aardsluiting is geweest en nu niet meer. Zou ook kunnen duiden op lekkage ergens. Of heel misschien zou via de mantel van de verwarming de sluiting in de ntc hiervoor kunnen zorgen. Maar ook deze meet goed door volgens bovenstaand verhaal.
 

Lampje45

  • #12
De NTC kan dan wel geen aarddraad hebben hij zit wel in het waswater, met zijn metalen buitenmantel.
Dus is via het waswater wel degelijk met aarde verbonden
Ik ken de printkaart van deze Miele niet, maar is de voeding van de zwakstroom, net zoals bij zovele witgoedmachines, niet gescheiden van het lichtnet?
Zit de stekker er nog op dezelfde manier in, als bij de aardsluiting?
En ja, het kunnen ook twee afzonderlijke fouten zijn.

De aardlekschakelaar, hoeveel groepen voedt hij? Of zit deze alleen voor de wasmachine?
Want het aanspreken kan dan ook een optelsom zijn van meerdere apparaten, waardoor je later de aardfout niet meer kunt reproduceren. Dit soort fouten zal je echt met een megger moeten zoeken.

Harrir schreef:
Verwarmingselement geeft weerstand van 25 ohm
Deze waarde ligt binnen de verwachtingen.
Maar het is de vraag wat de weerstanden zijn van beide aansluitingen t.o.v. aarde.
En bij de NTC t.o.v. het metalen omhulsel.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu