Warmtecomfort in de badkamer i.c.m. vloerverwarming

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal,

Ik heb veel topics doorgelezen over vloerverwarmingen maar heb niet een antwoord kunnen vinden op het probleem dat ik heb, n.m.l. het volgende:

Sinds het najaar van 2004 hebben we in onze woonkamer vloerverwarming laten aan brengen (gefreest). De radiatoren zijn toen vervallen en het vloerverwarming-systeem is één op één aangesloten op één van de CV groepen die naar beneden liepen (één groep is toen afgedopt).
In de woonkamer zit een Nefit kamerthermostaat die communiceert met de Nefit HR ketel op zolder. en inde badkamer zit een thermostaatkraan. Tot zover de inleiding ;)

Waar we al sinds deze verandering tegenaan lopen is dat we de themperatuur in de badkamer niet meer comfortabel krijgen.
Zeker niet als we de kamerthermostaat constant op één stand laten staan.
Wat we nu doen is op de kamerthermostaat 's nachts de themperatuur wat laten zakken, en tegen de ochtend weer laten toenemen, waardoor de ketel het water weer extra moet opwarmen en zodoende de badkamer ook warm wordt, maar kortstondig. Als de kamer weer op temperatuur is koelt de badkamer weer af, en moeten we 's avonds als de kidz onder de douche gaan, weer het zelfde truukje doen.

Wat ik me nu afvraag is het volgende:
  1. Is dit handiger op te lossen, zodat we de badkamer wat comfortabeler krijgen?
  2. Wat is per saldo voordeliger. De vloerverwaming constant op één temperatuur of een paar graadjes lager 's nachts?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en vooral naar de eventuele oplossingen, alvast bedankt.

Marko

P.s. Mocht mijn vraag verduidelijking behoeven, laat me dat dan weten. :!:
 
Heb je een verdeler met pomp of een verdeler met een termostaat in de retour?

Het lijkt er op dat de vloervewarming onvoldoende vermogen levert, en/ of het vermogen niet in verhouding staat met het radiatorvermogen in de rest van het huis.
Als je een verdeler hebt kan de ingestelde vloertemperatuur te laag zijn.
  1. Dit is lastig, zo te beoordelen, mischien iets meer gegevens kwa afstand tussen de leidingen, hoe groot is het vlak wat verwarmd wordt ten opzichte van het totaal oppervlak, en het toegepaste systeem van verdelen.
  2. Nachtverlaging is altijd voordeliger.
 
Hoi Marko,

Wat me opvalt in jou verhaal is dat je zelf eigenlijk het antwoort al geeft.

De kamer thermostaat schakeld bij de gewenste temperatuur de ketel uit en dat is zo als het hoort toch!

Vervolgens duurt het behoorlijk lang voordat de vloer weer is afgekoeld en de temperatuur in de woonkamer daalt.
Een dikke beton vloer houd de warmte goed vast.

Op het moment dat de thermostaat dat signaleerd zal de ketel weer worden opgestart en zal ook op dat moment de badkamer radiator worden opgewarmd. En zo blijft dat trage proces zich herhalen.

Dit is en veel voorkomend probleem bij het stoken van een vloerverwarming op alleen een kamer thermostaat.

Een oplossing is de installatie te besturen met een weersafhankelijk regeling die niet kijkt naar de temperatuur in huis maar een water temperatuur maakt die nodig is om de koudste ruimte in jou huis te voorzien van voldoende warmte. Dus ook de badkamer
De radiatorkranen dienen dan wel van het type met thermostaat te zijn.
Er zijn nog wat technische aanpassingen nodig in dat geval de water stroming te borgen voor de ketel.

Een weersafhankelijk regeling op de Nefit Hr ketel van de laatste jaren is eenvoudig aan te brengen heb je een moduline 30 thermostaat dan hoeft er alleen maar en buiten opnemer te worden geplaatst.
Heb je die niet dan zal er ook een moduline 30 bij komen.

Rest nog een en ander goed instellen, en genieten maar

Er zijn zowieso goede oplossingen voor jou probleem.
 
@ Cvolieboy en Chathanky: bedankt voor jullie reactie (Chathanky: ik ben nog wel steeds benieuwd naar jou reactie ;) )

Dus als ik het goed begrijp:
  1. De water temperatuur van het water is dan afhankelijk van de buiten temp. (buiten koud ==> water warm. Buiten warmer ==> water kouder?);
  2. De te verwarmen ruimten (inclusief de kamer met vloerverwarming) wordt dan geregeld via thermostaatkranen. Moet dan een voeler van de thermostaatkraan op de verdeler van de v.v. dan naar de leefruimte worden gebracht, of kan hij in de trapkast blijven?
  3. Wat is de beste plaats voor de buitenvoeler? Hoog bij de ketel, of laag bij de woonkamer?
Marko
 
Hoi Marko,

De bypas is ervoor dat als alle kranen die in het verwarmingssysteem dichtstaan er toch via die bypas water kan stromen,

Een buiten temperatuur opnemer wordt geplaatst liefst op het noordoosten, omdat daar meestal de koudste wind vandaan komt.

Over de hoogte waar je het gaat plaatsen kun je meestal de beste plek kiezen die voor handen is daar zijn wel richtlijnen voor, maar zijn meestal niet de makkelijkste plaatsen. (het in niet zo kritisch).
Dicht bij de ketel is natuurlijk het gemakkelijkst omdat de electrische aansluiting daar ook in zit

De thermostaatknop op de vloerset blijft daar gewoon, met deze knop regel je de basis voor de kamer temperatuur.

Zie het zo, als de vloer warm is verwarmd die de kamer, wat je aan water toevoert is wat er verloren gaat naar onder de vloer naar buiten door muren en ramen.
Je zal bij een goed geïsoleerde woning op een ingestelde temperatuur komen van 23 a 25 graden bij een minder geïsoleerde woning op ca. 30 graden.
Ga niet hoger dan 32 graden watertemperatuur.

Stook de vloerverwarming 24 uur per dag, met ander woorden laat de weersafhankelijk regeling werken met een minimale temperatuur die de vloer nodig heeft als de thermostaat knop van de vloer daarom vraagt.

sucses ermee.
 
In combinatie met een wa. regeling kunnen er verschillende oorzaken zijn, de vloerverwarming heeft een eigen temperatuursregeling van het cv water in de vloer middels de zgn. thermostaat knop op de vloerverwarmings verdeler, deze kan te hoog zijn ingesteld en al er in de wa regeling een ruimtecompensatie is opgenomen kan het probleem wezen dat als de ruimte temperatuur te snel bereikt wordt de compensatie de cv temperatuur aanpast voordat de badkamer op temperatuur is en deze dan noet meer warm wordt.

Andere mogelijkheid is dat de stooklijn te laag is gekozen waardoor de radiatoren te weinig warmte leveren. De vloer heeft een veel lagere cv temperatuur, dit verschil wordt groter met koudere dagen, en het moment van het probleem begint als de wa regeling meer dan 40 graden cv water gaat aanmaken, dit kun je controleren door op de stooklijn die nu is ingesteld een lijn te trekken vanaf welke buiten temperatuur temperatuur dit begint.

De plek voor de buitenvoeler is al aangegeven en een plaatsing tussen noord- oost en noord is goed, vaak wordt hij hoog opgehangen aan de gevel. Er moet wel gezorgd worden dat de zon er laat in de middag de voeler niet kan beinvloeden.

zoals cvolieboy aangaf hoort er bij een systeem waar alle warmte afgevers thermostaatkranen zit een bypass in opgenomen te zijn. (Er zijn enkele ketels die geen ddorstoming nodig hebben, maar dit is een grote minderheid) Voor jou type is dit wel nodig.

Nog een uitzondering op deze regel is als er drieweg ventielen zijn opgenomen, dan kan de bypass ook achterwegen blijven, met de gegevens die je hebt aangegeven kan ik dit niet opmaken.
 
Heren,

Met jullie uitleg heb ik genoeg informatie om het hele systeem nog eens grondig onder de loupe te nemen, en dat is wat ik aankomende tijd eens op mijn gemak ga doen. Heel erg bedankt voor jullie inbreng!! :bedankt:
 
Ik heb hetzelfde, vloerverwarming beneden (sinds 2005) en radiatoren boven. De pomp van de vloerverwarming beneden schakeld in boven de 35 graden en weer af onder de 35 graden. Dat wil zeggen dat als de kamer thermostaat uitschakeld de verdeler het warme water blijft rond pompen tot de temp onder de 35 graden is. De radiatoren op de bovenverdieping koelen dan sneller af.

Ik laat de klokthermostaat een uur voordat ik opsta de verwarming inschakelen (forceer op een hogere temperatuur). Als ik douch is het warm in de badkamer. Rond 8 uur 's morgens schakelt de thermostaat weer terug op de normale temparatuur.

Effectief staat de verwarming 's morgens een uur aan en 'avonds ook, dit is goed voor ongeveer 7 kuub per dag (ook als het koud is buiten)
't is mischien geen elegante oplossing maar volgens mij een stuk goedkoper dan een weersafhankelijke regeling.
 
Als Marko een moduline 30 klokthermostaat heeft zijn de kosten een paar tientjes voor een buitentemperatuuropnemer.

Dat is dan te verglijken met de door jou voorgestelde thermostaat van 35 graden.

Je hebt gelijkt het is ook een oplossing.

Sucses ermee
 
Max dit is precies wat ik ook doe. En ik vind het ook niet de meest elegantste oplossing maar enfin het werkt.

Nog even een vraag aan jou Max: wat doe je 's nachts met de temperatuur instelling?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan