Vragen over ontwerp voor riolering

Cortevoor

  • #1
Al jaren fan, maar nu we net de sleutels van ons nieuwe (oude) huis hebben gekregen doe ik graag een beroep op jullie expertise voor het ontwerp van de nieuwe riolering.

Op dit moment is er één toilet die met een gietijzeren bocht samen met de loden afvoer van de douche direct op het riool is aangesloten, en de gootsteen zit op de hemelwaterafvoer in de achtertuin. Verre van ideaal, dus ik wil alles tot aan waar de rioolbuis het huis in komt vervangen door PVC. Voor de aansluiting op de gietijzeren buis ga ik een circonring toepassen en alle liggende delen worden met een paar graden afschot gemonteerd. Er komt ook een ontspanningsleiding door het dak.

Ik heb het volgende ontwerp gemaakt voor de twee etages en zolder:

1673599874015.png


Hier nog twee close-ups van het onderste deel, waar de meeste complexiteit zit:

1673599704704.png

1673599711987.png


Nu heb ik hierover een aantal vragen:
1. Is mijn gebruik van drie stroom-T-stukken juist voor de drie toiletten?
2. Voor de aansluiting van de twee 75 mm verzamelleidingen gebruik ik Y stukken die schuin op de liggende buis komen, is dat juist?
3. Ik heb voldoende ruimte voor een 125 mm standleiding, is er een reden om toch 110 mm toe te passen? Zo ja, waar zou ik dan de overgang van 110 mm naar 125 mm het beste kunnen plaatsen?
4. Om het geluid wat te beperken en omdat dat mooi uitkomt met de ruimte heb ik drie 30 graden bochten i.p.v. twee 45 graden bochten gebruikt, zodat de overgang van staand naar liggend wat geleidelijker is. Is dat oké?
5. Zie ik nog iets anders over het hoofd? :lol:

Alvast dank!
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • ADDave

    • #2
    1. Nee. Op de standleiding T-stukken gebruiken. De liggende leiding een y stuk.
    2. Nee gelijk met de buis houden. Voor de verlopen naar 75 de instroomopening aan de bovenzijde houden.
    3. 110mm is voldoende voor 3 toiletten.
    4. Dat heeft geen merkbaar effect. 2x 45 graden bocht is voldoende.
    5. -75mm voor de afvoer condenswater warmtepomp is vrij groot. Dit mag ook 50 zijn.
    - y stuk toilet beneden ook gelijk houden met de verzamelbuis, niet schuin.
    - beluchtingsleiding ook 110 maken net zoals de standleiding. Niet kleiner.
     

    Charel

    • #3
    Ik denk dat er een verwarring bestaat over de betekenis van het woord stroom T-stuk. Het is een T-stuk (+/- 90°) met ipv een scherpe hoek een afgeronde hoek aan de onderkant van de zijinlaat. Ideaal in de overgang van een horizontale buis naar een verticale standleiding.
    Voor de rest vind ik dat het systeem op vele plaatsen heel erg overgedimensioneerd is.
    Voor een particulier woning en bij een systeem zoals het hier voorgestelde, hoeven er nergens geen grotere diameters dan 110 mm te worden gebruikt.
    Voor de standleiding naar boven is zelfs een buis van 90 mm meer dan voldoende !
    Ook die buis van 75 mm kan je probleemloos vervangen door een buis van 50 mm of zelfs 40 mm
     

    ADDave

    • #4
    Charel schreef:
    Ik denk dat er een verwarring bestaat over de betekenis van het woord stroom T-stuk. Het is een T-stuk (+/- 90°) met ipv een scherpe hoek een afgeronde hoek aan de onderkant van de zijinlaat.
    Eens. Het is nog steeds een t stuk. Het afgeronde hoekje is handig, blijft ook niks achter hangen bijvoorbeeld, maar buiten dat is het niet anders dan een gewoon t stuk.
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #5
    is het ver naar de erfgrens? anders zou ik dat laaste stukje gietijzer er ook uit halen
     

    Cortevoor

    • #6
    Dank voor alle feedback, heel leerzaam. Het was inderdaad allemaal wat overgedimensioneerd, ik heb het ontwerp aangepast:

    - De 125 mm buizen zijn nu 110 mm
    - De 75 mm buizen zijn nu 50 mm
    - Op de liggende hoofdleiding zijn alle leidingen aan de zijkant (niet schuin) via Y stukken aangesloten.

    1673624029169.png



    De afstand tot de erfgrens is niet heel groot, maar de gietijzeren buis is ingegegoten in de betonnen fundering. Ik vermoed dat weghalen betekent onderstempelen, beton wegkappen maar de bewapening laten zitten, bekisten en opnieuw storten. De buis is nog in goede staat, dus als het niet absoluut noodzakelijk is laat ik die liever zitten.
     

    Charel

    • #7
    Dat ziet er een stuk redelijker uit.
    De aftakking van 32 mm voor die kleine lavabo zou ik in 40 mm nemen.
    Het zou best kunnen dat die gietijzeren buis een binnendoormeter heeft die groter is dan 110 mm. In dat geval hoef je niets los te kappen en kan je de buis van 110 mm er gewoon doorheen steken tot zover je kan.
     

    Cortevoor

    • #8
    Goede tip Charel, ik zal eens kijken wat de binnendiameter van die pijp is zodra de boel open ligt.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu