Vraag over vochtproblemen in een hoekhuis uit 1965

Deleted member 152362

  • #1
Beste klussers,

Ik sta voor vochtproblemen in mijn hoekhuis uit 1965, dat voorheen een huurwoning van de woningstichting was en door mij in 2009 is gekocht.
Ik zoek naar effectieve oplossingen voor vochtproblemen die wellicht zijn ontstaan of verergerd door na-isolatie.
Hieronder een korte samenvatting van mijn situatie en de specifieke uitdagingen waar ik mee te maken heb.

Samenvatting van mijn huis en situatie:

  • Bouwjaar: 1965, voormalige huurwoning van de woningstichting, gekocht in 2009.
  • Constructie: 8cm dikke betonvloer direct op zand, zonder waterkering in de fundering.
  • Grondwaterstand: Hoog, met 20cm water in de meterput bij regen.
  • Spouwmuren: Geïsoleerd in 2019 met EPS HR++ parels.
  • Vochtproblemen: In juli 2023 is het oude stucwerk (kalkmortel) van het binnenblad gehaald en vervangen door 2cm goudband. Ik heb deze muur laten drogen. Van afwerken (diepgrond/grondverf) is het nog niet gekomen, ik wilde dit aanvankelijk in het voorjaar 2024 gaan doen. Maar het viel me op dat afgelopen winter er vochtplekken ontstaan boven de vloer. Aan de achterkant en voorkant onder de vensterbank heb ik het stucwerk in 2009 vervangen door gips. Dit kwam ook makkelijk los van de muur. De vochtmeter geeft hier ook rood aan. I.v.m. (toekomstige) verduurzaming wil ik graag de muren droog hebben. Het laminaat is ook uit mijn woonkamer gehaald, omdat we een nieuwe vloer willen. Onder het laminaat lagen enkel groene platen en deze waren bijna allemaal beschimmeld.


Vragen en overwegingen:

  1. Buitenzijde behandelen: Ik overweeg de buitenmuur tot aan de fundering af te graven, opnieuw te voegen, schoon te maken en met bitumencoating te behandelen. Zou dit een effectieve methode zijn tegen optrekkend vocht?
  2. Injectiecrème binnenmuren toepassen: Ik overweeg injectiecrème te gebruiken door om de 10cm gaten van 12mm diameter en 8cm diep te boren, net boven de eerste horizontale kalkzandsteenvoeg. Kan dit de constructie en stevigheid van de draagmuren beïnvloeden?
  3. Ventilatieprobleem door isolatie: Kan het zo zijn dat de isolatie met EPS-parels de natuurlijke ventilatie van de spouwmuren blokkeert? Zo ja, Is het verwijderen van enkele stenen uit de buitenmuur of het creëren van open stootvoegen een goede oplossing voor ventilatie of verdamping? Ervaringen met vochtregulatiesystemen zoals Schrijver Systemen Carebrick, ondanks de gemengde reviews en hoge kosten, zijn ook welkom.
  4. Egaliseren van een vochtige betonvloer: Is het verstandig om de betonvloer te egaliseren, gezien het vochtprobleem? Hoogteverschil woonkamer en gang 18mm. Zou de egaline niet loskomen door vochtigheid? Kan ik mijn betonvloer primeren, egaliseren, dampfolie en vloer leggen? Het is me niet 100% duidelijk of het optrekkend grondvocht is of condensatie van de koude betonvoer. ( vochtpercentage is hier in huis nooit heel hoog, meestal rond de 40-50% ).
Ik ben me ervan bewust dat om het probleem goed aan te pakken het ook een optie zou zijn om de hele betonvloer eruit te kappen, te isoleren en vervolgens opnieuw beton te storen en voor de muren deze te onderkappen, maar dit is voor mij financieel een te grote ingreep dus zoek ik graag nu naar alternatieven. Ik ben zeer geïnteresseerd in jullie adviezen over hoe ik deze vocht- en isolatieproblemen het beste kan aanpakken om mijn huis duurzamer en comfortabeler te maken.

Jullie expertise en ervaringen zijn zeer welkom!

Bij voorbaat dank!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Een paar zaken. Een warmtestroom gaat van warm naar koud. Dus bijna altijd van binnen naar buiten. In die stroom zit ook vocht en deze gaat mee richting koud. Komt het vocht op iets wat de temperatuur heeft van het dauwpunt dit in relatie met de luchtvochtigheid ontstaat daar water.
Aan jouw plannen krijg ik de indruk dat je het water van buiten naar binnen wil gaan bestrijden neem het bovenstaande mee.
jplompen schreef:
Spouwmuren: Geïsoleerd in 2019 met EPS HR++ parels.
Hoe diep/breed is de spouw. Voor meer zekerheid zou je op moeten geven wat voor stenen, cm breed, zijn er gebruikt voor het binnen-en buitenblad.
De fundering zou je die kunnen schetsen. De grond bij jullie is van zand neem ik aan. Of welk gebied van Nederland.
 
Laatst bewerkt:

Deleted member 152362

  • #3
Dank voor je reactie. De in juli gestucte zijmuur is op dit moment nog niet behandeld, wat zeker zou kunnen bijdragen aan de absorpsie van leefvocht/condens, maar toen ik van deze muur wat stuc heb weggehaald ivm gaten boren, was de binnenkant van de stuc vochtig en de buitenkant minder vochtig. Kon dat zien aan de kleur. De stuc ( 15 jaar geleden gestuct ) onder mijn raamkozijnen komt los en daar slaat de vochtmeter in het rood.

Volgens het isolatiebedrijf is de spouw 6cm. Volgens de bouwtekeningen die ik deze week heb opgevraagd bij het archief zijn deze 5cm. Het binnenblad zijn kalkzandstenen maasformaat. Het buitenblad heb ik wat foto's bijgevoegd. Ik was al begonnen met injectiegaten, maar ben er even mee gestopt en wacht hier toch even het advies af. Ivm mijn wellicht overbodige zorg van de draagmuurconstructie met al die gaten. Bijgevoegd, 2 foto's van het buitenblad, Hier kan ik zeker nog wel 2 stenen aan grond weghalen en wellicht opnieuw voegen aan de onderkant. Deze muur is 3 jaar geleden opnieuw gevoegd, maar de onderkant dus niet. 2 foto's van onder de vensterbank, waar ik al was begonnen met de gaten en een foto van de zijmuur die nu inmiddels af is gestukadoord.

IMG_3657.JPEG IMG_3659.JPG IMG_3703.JPG IMG_3704.JPG IMG_4225.JPEG
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Begin met het installeren van een adequaat ventilatie-systeem. Type C of D hangt van van de beschikbare ruimte en je budget.
 

Deleted member 152362

  • #5
Bedankt voor jullie adviezen, de meest prangende vraag voor mij op dit moment is of het boren van de gaten kwaad kan voor mijn draagmuren. Ik denk dat ik sowieso de muren ga injecteren, zodat ik dat uit kan sluiten.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik zou toch nog eens gaan rekenen wat het kost de vloer eruit te halen.
Al het anders in mijns inziens redelijk nutteloos en je blijft energie (geld) in de vloer pompen omdat die niet of nauwelijks geïsoleerd is.

Bijvoorbeeld een renovatie vloer kan je helemaal zelfs doen.

NB " Ik overweeg de buitenmuur tot aan de fundering af te graven, "
Dat kan niet altijd zomaar. Dat zand dat je gaat afgraven heeft een functie. (is hier wel eens uitgelegd, maar weet zo snel niet waar)
 

Deleted member 152362

  • #7
Dat wist ik nog niet Jackd, dat je de grond niet weg kunt halen langs de fundering. Wellicht dat ik enkele stenen naar beneden wil om deze sowieso opnieuw te voegen, ik moet nog even kijken waar de kalkzandsteen begint in de grond. De vloer eruit, wil daar echt even mee wachten. Ik wil een PVC vloer gaan leggen hier, maar de gang, het gedeelte waar een oude keuken stond en de woonkamer worden 1 geheel, hier zaten drempels. Vandaar mijn egaline vraag.

Ik ga me ook eens verdiepen in ventilatie, al staan hier dag en nacht de ramen open. Nu is bv de luchtvochtigheid 44%.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
jplompen schreef:
Ik ga me ook eens verdiepen in ventilatie, al staan hier dag en nacht de ramen open. Nu is bv de luchtvochtigheid 44%.
Zolang je er niet woont zegt dit getal niet zoveel. Wat gaat er gebeuren als je de luchtvochtigheid gaat opvoeren naar geadviseerde waarden voor een leefruimte.
En wat gaat er gebeuren als je gaat verwarmen? Je doet alles dicht om geen warmte te verliezen en dan beginnen de zorgen.
Hoe krijg je het comfortabel met zo min mogelijk energie. Je kan nu nog alle kanten op.
 

Deleted member 152362

  • #9
Ik woon er wel. Ik woon hier sinds 2009 en na het stukadoren van mijn lange buitenbuur afgelopen juni komen er nu vocht en schimmelplekken op de muur van onderaan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu